Holdet 2024 DA/G1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Claus Poulsen
Hold 2024 DA/G1 (G1 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet i dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet i dansk

Grundforløbet - Dansk
Fra Kompendiet:
Generel indførsel i danskfaget:
De 3 perspektiver og fordeling: Litteratur, sproglighed, medier - 2-1-1
De taksonomiske niveauer: Redegørelse, analyse, tolkning, perspektivering.
Fortælletekniske begreber: 1. personsfortæller, 3. personsfortæller (jeg-fortæller, Personal fortæller, alvidende fortæller og observerende fortæller).
Resume
Genre-identifikation: Lyrik, Epik, drama og sagprosa.
Komposition
Miljøkarakteristik
Personkarakteristik
Fremstillingsformer (scenisk og episk)
Direkte og indirekte (redegørelse og analyse)
Fortolkning
Tema
Tomme pladser i tekster

Analysemetode:
Talehandlinger: Selvfremstillende, handlingsregulerende, informerende.

Billedsprog:
Symbol, sammenligning, metafor, besjæling, personifikation, kognitiv metafor, allegori, idiom og ordsprog.

Tekster:
Tove Ditlevsen: Tårer. I: Tove Ditlevsen: Samlede noveller. Gyldendal, 1998. s, 49.
Thomas Korsgaard: “Her bor I da pænt”, Tyverier (2019)
Naja Marie Aidt, Den blomstrende have.
Helle Helle: En stol for lidt

Andre aktiviteter: Hurtigskrivning,par-arbejde, gruppearbejde, ide-faser, Kreative skriveøvelser, lyn-litteratur, højtlæsning, Peer-to-peer arbejde (samarbejde, refleksion, rettelser).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grundforløb - Dansk - Skriftlig aflevering 04-10-2024
Novellestil 29-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer