Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
John Jessen
|
Hold
|
2024 DA/G2 (G2 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Novellelæsning. Grundforløb i dansk.
Forløb i novellelæsning. Forløbet begynder med, at I lærer om forskellene på fakta- og fiktionsgenrer samt de tre litterære hovedgenrer epik, lyrik og drama. Derefter er der mest fokus på novellegenren, hvor I skal lære at lave en analyse og fortolkning af en novelle. I analysearbejdet skal I bl.a. kunne analysere novellens komposition, lave personkarakteristikker og finde eksempler på billedsprog.
Læringsmål :
- at kunne skelne mellem fakta- og fiktionstekster
- at kunne definere en novelle
- at kende centrale fortælletekniske begreber
- at kunne skelne mellem resumé, referat, analyse og fortolkning
- at kunne finde citater til at lave en personkarakteristik
- at kunne finde billedsprog og vise kendskab til billedsprog
- at kunne fortolke en novelle
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej G2 :) Jeg hedder John og skal have jer til dansk i grundforløbet. Det glæder jeg mig meget til :) I har ingen lektier for til i dag.
-
I skal kende forskel på hovedgenrerne sagprosa, epik, lyrik og drama (som vi gennemgik i lektionen i tirsdags). I kan læse om hovedgenrerne i vedhæftede kompendium (side 1-4).
-
Du skal se oversigten over fortælletekniske begreber igennem i kompendiet (side 6-10) og skrive ned, hvilke begreber du ikke kender/forstår. Forberedelsestid 15 minutter.
-
Læs Thomas Korsgaards novelle “Her bor I da pænt”. Skriv et resumé på ca.10 linjer. I skal ikke udfylde skemaet.
-
Genlæs Thomas Korsgaards novelle "I bor da meget pænt". Find fem citater, som kan bruges til en miljøkarakteristik. Citaterne skal afleveres i elevfeedback.
-
Læs side 11-13 + evt. oversigt s. 15 i kompendiet. Tænk desuden over, hvorfor man anvender billedsprog/troper - både i hverdagssprog og som forfatter: Er det bare unødvendig glasur, eller kan billederne noget? Skriv kort om dine refleksioner i elevfe
-
Læs ”Den blomstrende have” af Naja Marie Aidt og del den ind i afsnit ved skift i tid, sted eller handling. Skriv mindst et nøgleord til hvert afsnit. Det kan tage lidt længere tid end 25 minutter at lave lektien.
-
Genlæs “Den blomstrende have”, og find mindst fem eksempler på billedsprog og sæt dem ind i skemaet (vedhæftede dokument) :
-
Du skal have prøve i dag om danskfaglige begreber (komposition, fortælleteknik, billedsprog). Som lektie skal du øve dig på begreberne - brug oversigterne i kompendiet. Prøven er på papir og uden hjælpemidler.
-
Du har hjemme læst novellen “En stol for lidt” af Helle Helle.
-
Du skal finde fem tomme pladser i "En stol for lidt" af Helle Helle (genlæs novellen). Tomme pladser er huller i en tekst, som man som læser selv må udfylde for at skabe sammenhæng eller mening.
-
I skal være færdige med jeres novellestil til i dag og have uploadet den i Lectio. Husk benspænd og øvrige anvisninger fra opgavebeskrivelsen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102391",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102391",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102391"
}