Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Elsebeth Grøn
|
Hold
|
2024 DA/G3 (G3 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundfoløb
Grundløbet giver eleverne en introduktion til litteraturanalyse med særligt fokus på den moderne novelle. Afslutningsvis skriver eleverne deres egen novelle, og desuden arbejdes der med omskrivning af de læste tekster (fx fortælleskift, skiftende synsvinkler etc.), så der på den måde arbejdes på tværs af det litterære og det sproglige perspektiv i forløbet.
Fokus i forløbet:
- bevidsthed om (litterære) genrer i dansk.
- fælles begrebsapparat til litterær analyse.
- karakteristiske træk ved den moderne novelle.
- den produktive skriftlige udtryksfærdighed (kreative skriveøvelser).
- skrivestrategier (hurtigskrivning, del og stjæl etc.).
- skriftlig formidling (struktur, fejltyper).
Følgende noveller er blevet analyseret:
- Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt"
- Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
- Helle Helle: "En stol for lidt"
Forløbet har varet fra august til november 2021 (12 moduler)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bruges i timen:
-
Ingen lektie :-)
-
Du skal se oversigten over fortælletekniske begreber igennem i kompendiet og skrive ned, hvilke begreber du ikke kender/forstår
-
Læs Thomas Korsgaards novelle: “Her bor I da pænt”, og skriv et kort resume i elevfeedback. Novellen står i kompendiet, som kan downloades her, hvis ikke I fik gjort det sidst.
-
Genlæs Korsgaards novelle "I bor da meget pænt" med fokus på, hvilke indikatorer teksten giver i forhold til socialt lag, aldersgruppe osv. Udvælg tre ord der kan bruges til at karakterisere miljøet og skriv dem ned.
-
Der kan være tale om en indirekte karakteristik, hvor personen bliver karakteriseret gennem det, vedkommende gør, tænker og siger. Han eller hun har måske en bestemt måde at tale på, nogle bestemte måder at opføre sig på, eller en særlig måde at tænk
-
Læs side 11-13 + evt. oversigt s. 15 i kompendiet.
-
Billedsprogsøvelse .docx
-
Læs ”Den blomstrende have” af Naja Marie Aidt og del den ind i afsnit ved skift i tid, sted eller handling. Skriv mindst et nøgleord til hvert afsnit.
-
Pararbejde om komposition:
-
Gruppearbejde 1_ Analyse af fortælleforhold .docx
-
Genlæs “Den blomstrende have”, og find mindst 5 eksempler på billedsprog og sæt dem ind i skemaet nedenfor.
-
Lektie til lektion 7.doc
-
Skærmbillede 2024-09-30 kl. 11.50.48.png
-
I denne lektion skal vi samle op på de introducerede begreber gennem en test.
-
Læs Helle Helles novelle "en stol for lidt".
-
Læs novellen "En stol for lidt" igen og find 5 tomme pladser.
-
Novellestilen skal være færdig og uploadet i Lectio.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102392",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102392",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102392"
}