Holdet 2024 DA/G4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lene Stokholm Oppelstrup
Hold 2024 DA/G4 (G4 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet i dansk
Titel 2 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet i dansk

Forløbet har givet eleverne en introduktion til litteraturanalyse med særligt fokus på novellegenren.

Faglige mål:
* at kende til de taksonomiske niveauer i dansk
* at kunne skelne mellem fakta og fiktion
* at kunne skelne mellem epik, lyrik og drama
* at have viden om karakteristika ved novellegenren
* at kunne analysere og fortolke en novelle med anvendelse af et relevante begrebsapparat

Fokuspunkter:
* De taksonomiske niveauer i danskfaget
* (Litterære) genrer i dansk
* Begrebsapparat til litterær analyse (især fokus på fortælleforhold, fremstillingsformer, komposition, miljø, personer, billedsprog)
* Skriftlig udtryksfærdighed og formidling (kreative skriveøvelser, struktur, fejltyper)

Kernestof:
* Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt"
* Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
* Helle Helle: "En stol for lidt"

Supplerende stof:
* Kompendium med relevant teori

Samlet omfang: 8 %
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer