Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Claus Poulsen
|
Hold
|
2024 DA/G9 (G9 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet i dansk
Grundforløbet - Dansk
Fra Kompendiet:
Generel indførsel i danskfaget:
De 3 perspektiver og fordeling: Litteratur, sproglighed, medier - 2-1-1
De taksonomiske niveauer: Redegørelse, analyse, tolkning, perspektivering.
Fortælletekniske begreber: 1. personsfortæller, 3. personsfortæller (jeg-fortæller, Personal fortæller, alvidende fortæller og observerende fortæller).
Resume
Genre-identifikation: Lyrik, Epik, drama og sagprosa.
Komposition
Miljøkarakteristik
Personkarakteristik
Fremstillingsformer (scenisk og episk)
Direkte og indirekte (redegørelse og analyse)
Fortolkning
Tema
Tomme pladser i tekster
Analysemetode:
Talehandlinger: Selvfremstillende, handlingsregulerende, informerende.
Billedsprog:
Symbol, sammenligning, metafor, besjæling, personifikation, kognitiv metafor, allegori, idiom og ordsprog.
Tekster:
Tove Ditlevsen: Tårer. I: Tove Ditlevsen: Samlede noveller. Gyldendal, 1998. s, 49.
Thomas Korsgaard: “Her bor I da pænt”, Tyverier (2019)
Naja Marie Aidt, Den blomstrende have.
Helle Helle: En stol for lidt
Andre aktiviteter: Hurtigskrivning,par-arbejde, gruppearbejde, ide-faser, Kreative skriveøvelser, lyn-litteratur, højtlæsning, Peer-to-peer arbejde (samarbejde, refleksion, rettelser).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier. Vi gennemgår det nedenstående materiale i modulet.
-
genretrc3a6.jpg
-
Du skal se oversigten over fortælletekniske begreber igennem i kompendiet og skrive ned, hvilke begreber du ikke kender/forstår (side 6-10 i kompendiet).
-
Læs Thomas Korsgaards novelle, ”I bor da meget pænt” (findes i kompendium og herunder), og skriv et kort resume.
-
Genlæs “I bor da meget pænt”, og find mindst 3 stikord/citater, der kan bruges til karakteristik af miljøet.
-
Vi skal lige gøre personkarakteristikken for Malthe og Simon færdig. Vi var nået til Malthe direkte...
-
I skal prøve at lave jeres egne sproglige billeder...om jer selv. Lav følgende:
-
Gruppearbejde 1_ Analyse af fortælleforhold .docx
-
Genlæs “Den blomstrende have”, og find mindst 5 eksempler på billedsprog og sæt dem ind i skemaet, der er vedhæftet herunder:
-
Du har hjemme læst novellen “En stol for lidt” af Helle Helle. Du finder den bagerst i kompendiet.
-
Lynlitteratur.pdf
-
I skal være færdige med jeres analyser og tolkninger af "En stol for lidt", som i begyndte på i fredagens modul.
-
Til næste modul:
-
Lectio: Skriv på jeres stil i samlet en halv time fordelt over et par dage inden modulet.
-
I skal have en danskprøve, have stile retur, og læse novellestilen op for hinanden.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Novellestil
|
11-10-2024
|
Grundforløb dansk stil
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102398",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102398",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102398"
}