Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Sebastian Slot
|
Hold
|
2024 fy/c (1c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi.
Den nære astronomi.
Solen, Jorden og Månen.
Hverdagsfænomener: dag/nat, årstider, sol- og måneformørkelse, tidevand.
Verdensbilleder gennem tiden fra geocentrisk til heliocentrisk til Einstein, Hubble og i dag.
Forsøg med en væskes densitet densitet.
"Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener"
Fokus på mundtlig formidling. Fremlæggelser om verdensbilleder. Videoer i grupper om hverdagsfænomenerne. Arbejdet meget kvalitativt.
Materiale: Orbit C 8.1 og 8.2.
https://orbitcstx.systime.dk/?id=555
https://www.vildmedrummet.dk/opgaver/interaktive-opgaver/
https://www.earthspacelab.com/app/solar-time/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Effekt og nyttevirkning
Energiformer, bevarelse og energikæder
Behandling og forsøg med bevarelse af mekanisk energi
Tilstandsformer, termisk energi, temperatur, varmetransport, faseovergange, smelte- og fordampningsvarme og specifik varmekapacitet.
Forsøg: hånd i vand (effekten af en hånd), specifik varmekapacitet af lodder inkl. rapport, nyttevirkning af elkedel, kogeplade m/u låg.
"atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof"
"beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning"
"eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer"
Regning på numeriske problemer og fokus på omregning af enheder.
Kapitel 2 i Orbit C pånær 2.7
https://orbitcstx.systime.dk/?id=515
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger og lyd
Begreber om bølger og svinginger: amplitude, bølgelænge, periode, frekvens og fart, længdebølger og tværbølger.
De 4 bølgeegenskaber.
Dybere behandling af lydbølger herunder fart, bevægelse af luftpartikler, opfattelse af lyd.
Dopplereffekt.
Stående bølger på en streng.
Forsøg: Måling af lydens fart med klaptræ, stående bølger på en streng.
"grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart"
"fysiske egenskaber ved lyd"
Arbejde med simple numeriske problemer med bla. bølgelærens grundlingning.
Materialer: Kapitel 3 og 4 i Orbit C
https://orbitcstx.systime.dk/?id=522
Video om interferensmønster https://www.youtube.com/watch?v=Jqm4f55soJQ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Kosmisk zoom, universet, gallakser, Big bang, hubbles lov og rødforskydning, parallaksemetoden til afstandbestemmelse.
Afstandsbestemmelse med cepheider, spektralklasser, roterende galakser og 1a-supernovaer til afstandsmåling er behandlet overfladisk med fokus på at kunne forklare principperne bag og deres "standardkurver" til oversættelse til absolut lysstyrke.
Forsøg: Hubbles lov med elastik
"grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse"
Materialer:
iFysikC kapitel 5.1, 5.2 og 5.3
https://ifysikc.systime.dk/?id=271
En verden af fysik B kapitel 11.1 undtagen formler.
https://enverdenaffysikb.systime.dk/?id=149
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102468",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102468",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102468"
}