Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25
|
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Nanett Juliane Sørensen
|
|
Hold
|
2024 me/al (1alme)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Indhold
I grundforløbet introduceres eleverne for de grundlæggende filmiske virkemidler og dramaturgiske modeller.
Der er fokus på at få kendskab til begreber og genremarkører, introducere til næranalyse , men ligeså på at blive fortrolig med redigeringsudstyr gennem forskellige øvelser samt gennem øvelser i at tænke i billeder.
Materiale
– Dahl, Anders m.fl.: Levende billeder – grundbog i mediefag. Systime. URL: levendebilleder.systime.dk.
- Frame, indstilling, scene, sekvens
- Beskæringer
- Perspektiver
- Kompositioner
- Lys
- Farver
- Kamera (statisk/bevægeligt)
- Locations
-Tid
- Præmis, tema, plot
- Karakterfunktioner, aktantmodel
- Fremdriftskomponenter, suspense/surprise, setup/payoff
- treakter modellen, berettermodellen
– Ratthe, Matthew (2008): Lovefield. Kortfilm. URL: youtube.com/watch?v=4meeZifCVro. Brugt til analyse af de grundlæggede filmiske virkemidler.
– Larsen, Peter Green (1998): Mord i mødregruppen. Novellefilm. URL: filmcentralen.dk/grundskolen/film/mord-i-moedregruppen. Brugt til at træne dramaturgi.
Citat The Walking Dead anslag
Praktisk og teori
– Final Cut Pro introduktionsvideo.
– Redigeringsøvelser: introduktionsmateriale "Ligegyldigt skænderi" med tilhørende manus og klippevejledning.
– Øvelse i at tænke i billeder (stillbilleder, FEMO, 1/2 lektion).
– Remixøvelse.
Eleverne arbejder med Final Cut Pro X og bruger egne mobiltelefoner til optagelser i grundforløbet.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Ungdomsfiktion
I forløbet 'Ungdomsfiktion' undersøgte vi skildringer af ungdomen på i film, på tv og på internettet.
Undervejs belyses de to hovedgenrer ungdomsfilm versus opvækstfilm, og vi undersøger hvad der typisk kendetegner danske versus amerikanske ungdomsfilm.
Fokus er tematisk på undergenren “oprørsfilm” og forgreningerne “psykologisk oprør” (indre oprør) og “socialt oprør” (ydre oprør)
Der trænes derfor kendskab til genremarkører både ift. indhold, stil og dramaturgi.
Teoretisk anvendes “passagemodellen” til at analysere en karakters udvikling, og teorien om “sympatistrukturer” anvendes til en forståelse for hvordan man via virkemidler og plottet kan skabe sympati og empati for karakterer
Jonas Risvigs beskrivelse af begreberne “want” og “need” bruges til en forståelse af en karakters motivation og behov.
Begreber:
i. Ungdomsfilm vs opvækstfilm
ii. Amerikanske ungdomsfilm vs danske
iii. Excess vs naturalistisk stil
iii. Passagemodellen, sympatistrukturer (aliance, allegiance)
iv. Oprørsfilm – psykologisk og socialt
v. Tværmedialitet og kontekster
vi. Målgrupper
Citater og værker der vises i undervisningen:
Kontra (dansk ungdomsfilm)
Centrum - vi ser første afsnit af webserien (ungdomsfiktion, tværmedialitet, )
Nordvest (dansk opvækstfilm, socialt oprør, spillefilm)
I am not okay with this, episode 1 (amerikansk ungdomsfilm, psykologisk og socialt oprør. Netflix, streaming)
Euphoria - vi ser de første 20 minutter fra 1 afsnit (amerikansk tv-serie, psykologisk og socialt oprør, HBO streaming, psykologisk oprør, excess
Citat fra SKAM, sæson 1 afsnit 5
Materiale:
- Grundbogen "Ungdomsfilm" . kapitel 2+3 om ungdomsfilm og oprørsfilm
- Om medieetik fra grundbogen “Levende Billeder”
- Podcasten 'Ung Dom'
- Jonas Risvigs Masterclass videoer om want og need, indre og ydre plot, arena og scenedramaturgi
- Jonas Risvig omo distribution og promovering
Kontekster:
- Ungdomsfilm vs. opvækstfilm
- Komparativ analyse
- Målgruppe, distribution og tværmediale forhold
- Amerikansk vs. dansk ungdomsfiktion
- Sympatistrukturer
- Passagemodellen
- Jonas Risvigs dramaturgi
- Seriedramaturgi (dragen, seriebuer)
- Ungdomsfilmens dobbeltsyn
Undervejs laves små øveproduktioner hvor teori om genremarkører, målgrupper og tværmedialitet kommer i spil.
Benspænd i produktionerne er, at FEMO-principperne skal anvendes.
Fokus i praktiske øvelser: 180 graders reglen, redigeringsprincipper, copycat (bevidst brug af virkemidler)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
|
Titel
3
|
Pilotproduktion
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Dokumentar & True Crime
Dokumentar og True Crime
Forløbet dækker over dokumentargenrer, og der er lagt vægt på at kunne genkende genremarkører og træne eleverne i brugen af filmiske virkemidler og få kendskab til dramaturgiske modeller og fremdriftselementer.
Eleverne har skiftet bekendtskab med de 3 klassiske dokumentargenrer observerende, dybdeborende og deltagende dokumentar, interviewformer (erfaringsinterview, ekspertinterview, partsinterview, konfrontationsinterview) samt hvordan de ofte ikke møder dokumentarer der udelukkende har træk fra den ene genre.
Medieetik og autencitetsmarkører er centrale nøgleord i forløbet.
Materiale:
- DOX - forløb i medier af Dorthe Granild og Mette Woolfhagen. Lindhardt og Ringhof, 2016. Digital kompendium med følgende sider fra bogen: 15-24, 26 (definition, autencitet, etik), 32-44 (de klassiske dokumentargenrer).
Public Service i Levende Billeder: https://levendebilleder.systime.dk/?id=270
Materialer fra forløbet
- Citat til indledende øvelse: Dove kampagne https://www.youtube.com/watch?v=L3qc6QjfJyc
- OBSERVERENDE: citat- Maria Lyhne Høj: På Ubestemt Tid. DR, 2015.
- AUTORITATIV: citat - Mads Nilsson, Troels Kingo: Advokaternes tag-selv-bord. DR, 2015
- Citat: Gerningsstedet - Amagermanden
- DELTAGENDE: Operation X: Når lægen lyver (2021)
- The Jinx afsnit 1 (HBO, 2015) + slutningen fra afsnit 6
- True Detective titelsekvens fra sæson 1 https://www.youtube.com/watch?v=FxXRkqXfhYM
Praktisk øvelse: portrætdokumentar med fokus på målgruppe, virkemidler og dokumentartyper.
CENTRALE BEGREBER
Detektiven i fakta: Observerende dokumentar (fluen på væggen), autoritativ dokumentar (voice of God), Deltagende dokumentar (synlig vært, fluen i suppen), afslørende journalistik, autencitetsmarkører, etik, kildetyper (erfaringsinterview, ekspertinterview, partsinterview, konfrontationsinterview). Dramaturgi: bølgemodel, berettermodel
Kontekster
-Komparativ analyse
-Dokumentargenrer
-Fakta vs. fiktion (kontrakt, koder)
-Produktion, distribution og målgrupper (herunder public service)
-Etik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102486",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102486",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102486"
}