Holdet 2024 me/al - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Nanett Juliane Sørensen
Hold 2024 me/al (1alme)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Ungdomsfiktion
Titel 3 Pilotproduktion
Titel 4 Dokumentar & True Crime
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Indhold

I grundforløbet introduceres eleverne for de grundlæggende filmiske virkemidler og dramaturgiske modeller.
Der er fokus på at få kendskab til begreber og genremarkører, introducere til  næranalyse , men ligeså på at blive fortrolig med redigeringsudstyr gennem forskellige øvelser samt gennem øvelser i at tænke i billeder.

Materiale
– Dahl, Anders m.fl.: Levende billeder – grundbog i mediefag. Systime. URL: levendebilleder.systime.dk.
- Frame, indstilling, scene, sekvens
- Beskæringer
- Perspektiver
- Kompositioner
- Lys
- Farver
- Kamera (statisk/bevægeligt)
- Locations
-Tid
- Præmis, tema, plot
- Karakterfunktioner, aktantmodel
- Fremdriftskomponenter, suspense/surprise, setup/payoff
- treakter modellen, berettermodellen

– Ratthe, Matthew (2008): Lovefield. Kortfilm. URL: youtube.com/watch?v=4meeZifCVro. Brugt til analyse af de grundlæggede filmiske virkemidler.
– Larsen, Peter Green (1998): Mord i mødregruppen. Novellefilm. URL: filmcentralen.dk/grundskolen/film/mord-i-moedregruppen. Brugt til at træne dramaturgi.

Citat The Walking Dead anslag

Praktisk og teori
– Final Cut Pro introduktionsvideo.
– Redigeringsøvelser: introduktionsmateriale "Ligegyldigt skænderi" med tilhørende manus og klippevejledning.
– Øvelse i at tænke i billeder (stillbilleder, FEMO, 1/2 lektion).
– Remixøvelse.

Eleverne arbejder med Final Cut Pro X og bruger egne mobiltelefoner til optagelser i grundforløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ungdomsfiktion

I forløbet 'Ungdomsfiktion' undersøgte vi skildringer af ungdomen på i film, på tv og på internettet.

Undervejs belyses de to hovedgenrer ungdomsfilm versus opvækstfilm, og vi undersøger hvad der typisk kendetegner danske versus amerikanske ungdomsfilm.

Fokus er tematisk på undergenren “oprørsfilm”  og forgreningerne “psykologisk oprør” (indre oprør) og  “socialt oprør” (ydre oprør)
Der trænes derfor  kendskab til genremarkører  både  ift. indhold, stil og dramaturgi.

Teoretisk anvendes “passagemodellen” til at analysere en karakters  udvikling, og  teorien om  “sympatistrukturer” anvendes til en forståelse for hvordan man via virkemidler og plottet kan skabe sympati og empati for karakterer
Jonas Risvigs beskrivelse af begreberne “want” og “need” bruges til en forståelse af en karakters motivation og behov.

Begreber:
i. Ungdomsfilm vs opvækstfilm
ii. Amerikanske ungdomsfilm vs danske
iii. Excess vs naturalistisk stil
iii. Passagemodellen, sympatistrukturer (aliance, allegiance)
iv. Oprørsfilm – psykologisk og socialt
v. Tværmedialitet og kontekster
vi. Målgrupper

Citater og værker der vises i undervisningen:
Kontra (dansk ungdomsfilm)
Centrum - vi ser første afsnit af webserien (ungdomsfiktion, tværmedialitet, )
Nordvest (dansk opvækstfilm, socialt oprør, spillefilm)
I am not okay with this, episode 1 (amerikansk ungdomsfilm, psykologisk og socialt oprør. Netflix, streaming)
Euphoria - vi ser de første 20 minutter fra 1 afsnit (amerikansk tv-serie, psykologisk og socialt oprør, HBO streaming, psykologisk oprør, excess
Citat fra SKAM, sæson 1 afsnit 5


Materiale:
- Grundbogen "Ungdomsfilm" . kapitel 2+3 om ungdomsfilm og oprørsfilm
- Om medieetik fra grundbogen “Levende Billeder”
- Podcasten 'Ung Dom'
- Jonas Risvigs Masterclass videoer om want og need, indre og ydre plot, arena og scenedramaturgi
- Jonas Risvig omo distribution og promovering

Kontekster:
- Ungdomsfilm vs. opvækstfilm
- Komparativ analyse
- Målgruppe, distribution og tværmediale forhold
- Amerikansk vs. dansk ungdomsfiktion
- Sympatistrukturer
- Passagemodellen
- Jonas Risvigs dramaturgi
- Seriedramaturgi (dragen, seriebuer)
- Ungdomsfilmens dobbeltsyn


Undervejs laves små øveproduktioner hvor teori om genremarkører,  målgrupper og tværmedialitet kommer i spil.
Benspænd i produktionerne er, at FEMO-principperne skal anvendes.
Fokus i praktiske øvelser: 180 graders reglen, redigeringsprincipper, copycat (bevidst brug af virkemidler)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde


Titel 4 Dokumentar & True Crime

Dokumentar og True Crime

Forløbet dækker over dokumentargenrer, og der er lagt vægt på at kunne genkende genremarkører og træne eleverne i brugen af filmiske virkemidler og få kendskab til dramaturgiske modeller og fremdriftselementer.

Eleverne har skiftet bekendtskab med de 3 klassiske dokumentargenrer observerende, dybdeborende og deltagende dokumentar, interviewformer (erfaringsinterview, ekspertinterview, partsinterview, konfrontationsinterview) samt hvordan de ofte ikke møder dokumentarer der udelukkende har træk fra den ene genre.
Medieetik og autencitetsmarkører er centrale nøgleord i forløbet.

Materiale:
- DOX - forløb i medier af Dorthe Granild og Mette Woolfhagen. Lindhardt og Ringhof, 2016.  Digital kompendium med følgende sider fra bogen: 15-24, 26 (definition, autencitet, etik), 32-44 (de klassiske dokumentargenrer).

Public Service i Levende Billeder: https://levendebilleder.systime.dk/?id=270




Materialer fra forløbet
- Citat til indledende øvelse: Dove kampagne https://www.youtube.com/watch?v=L3qc6QjfJyc
- OBSERVERENDE:  citat- Maria Lyhne Høj: På Ubestemt Tid.  DR, 2015.

- AUTORITATIV: citat - Mads Nilsson, Troels Kingo:  Advokaternes tag-selv-bord. DR, 2015
- Citat: Gerningsstedet - Amagermanden
- DELTAGENDE: Operation X: Når lægen lyver (2021)
- The Jinx afsnit 1 (HBO, 2015)  + slutningen fra afsnit 6
- True Detective titelsekvens fra sæson 1 https://www.youtube.com/watch?v=FxXRkqXfhYM

Praktisk øvelse: portrætdokumentar med fokus på målgruppe, virkemidler og dokumentartyper.

CENTRALE BEGREBER
Detektiven i fakta: Observerende dokumentar (fluen på væggen), autoritativ dokumentar (voice of God), Deltagende dokumentar (synlig vært, fluen i suppen), afslørende journalistik, autencitetsmarkører, etik, kildetyper (erfaringsinterview, ekspertinterview, partsinterview, konfrontationsinterview). Dramaturgi: bølgemodel, berettermodel

Kontekster
-Komparativ analyse
-Dokumentargenrer
-Fakta vs. fiktion (kontrakt, koder)
-Produktion, distribution og målgrupper (herunder public service)
-Etik

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer