Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Elsebeth Grøn
|
Hold
|
2024 me/ek (1ekme)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ungdomsfilm
orløbet “Ungdom i fiktion” omhandler ungdom skildret i film og streaming-serier.
Undervejs belyses de to hovedgenrer ungdomsfilm versus opvækstfilm, og vi undersøger hvad der typisk kendetegner danske versus amerikanske ungdomsfilm.
Fokus er tematisk på undergenren “oprørsfilm” og forgreningerne “psykologisk oprør” (indre oprør) og “socialt oprør” (ydre oprør)
Der trænes derfor kendskab til genremarkører både ift. indhold, stil og dramaturgi.
Teoretisk anvendes “passagemodellen” til at analysere en karakters udvikling, og teorien om “sympatistrukturer” anvendes til en forståelse for hvordan man via virkemidler og plottet kan skabe sympati og empati for karakterer
Jonas Risvigs begreber “want” og “need” bruges til en forståelse af en karakters motivation og behov
Begreber:
Ungdomsfilm vs opvækstfilm
Passagemodellen, sympatistrukturer (aliance, allegiance)
Oprørsfilm – psykologisk og socialt
Tværmedialitet og kontekster
Målgrupper
værker set i undervisningen:
Kontra ( Risvig, dansk ungdomsfilm)
Me, Earl and the Dying Girl (amerikansk ungdomsfilm, psykologisk oprør)
Nordvest (dansk opvækstfilm, socialt oprør, )
SKAM afsnit ( Norsk Webserie)
Kort uddrag I am not okay with this, begyndelsen 1. afsnit (amerikansk ungdomsfilm, psykologisk og socialt oprør. Netflix, streaming)
Adolesense - vi ser de første 20 minutter fra 1 afsnit (amerikansk tv-serie,psykologisk og socialt oprør, Netflix streaming, psykologisk oprør, excess
Materiale:
- Grundbogen "Ungdomsfilm" . kapitel 2+3 om ungdomsfilm og oprørsfilm
- Om medieetik fra grundbogen “Levende Billeder”
Undervejs laves en øveproduktion hvor teori om genremarkører, målgrupper og tværmedialitet kommer i spil. Benspænd i øveproduktionen er, FEMO-principperne skal anvendes, kortfilmen skal have 2 vendepunkter og der skal laves en filmplakat
Fokus i praktiske øvelser: redigeringsprincipper,), kontunuitetsklipning og montage
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Øveproduktion
leverne producerer i grupper en audiovisuel produktion på mellem 3-5 min. med følgende benspænd; minimum én kort dialog mellem to karakterer, en aktiv hovedkarakter, anvendelse af FEMO-principperne, mindst én ultranær beskæring, et machcut og et set-up/ pay-off. opbygning efter 3-akter modellen
Forløbet har fokus på
• Filmiske og dramaturgiske virkemidler
• Produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige
værktøjer
• Optageprincipper og optageteknik
• Redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Følgende faglige mål blev behandlet:
• Betjene optage- og redigeringsudstyr
• I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
• Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
• Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
Kortfilm:
• Alene, 2017 inst. Ida Mørch Hansen
Teori:
Levende billeder: kapitel 2 om praktisk produktion.: https://levendebilleder.systime.dk/?id=130.
Fokus på følgende dele:
Vejen videre gennem processen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=193
Medieret og etik: https://levendebilleder.systime.dk/?id=214#c931
Workshop med Jacob Riisvig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TV Dokumentar og Blandingsformer
Teori og analyse:
• Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner
• Redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold
• Karakterisere grundlæggende træk ved fakta og fiktion
• Identificere centrale genrer og programtyper
• Foretage en perspektivering af film og tv-produktioner.
Læst stof: "Levende billeder" Mimi Olsen og Hans Oluf Schou s. 87-90 + s.132-134 + s.152-158
DOX side 1-52; Dorte Granild & Mette Wolfhagen
+ FaktaHandout
• øvelser i at tilpasse udtryksform til indhold og målgruppe.
• Autencitetsmarkører samt Fakta og fiktionskoder
• Dokumentarens væsen (hvad er dokumentar?)
• Journalistisk tv-dokumentarisme
o Diverse uddrag af tv-dokumentarisme:
"Dømt til behandling + "På ubestemt tid"
"Mordet på Jannick"
"Hvid mands dagbog" afsnit 1
"Ekstrabladet udenfor citat"
" 9 rocks"
Værk set:
’Fanget af angst – Dittes historie’ (Hele dokumentaren)
Introduktion til:
• Dokumentartyper: Sagsorienteret, dybdeborende, sociologisk, institutions-, portræt- og jeg-dokumentar samt blandingsformer .
• Fortælleformer: autoritativ, observerende og deltagende,
• Dokumentarens dramaturgi (bølgemodel og berettermodel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Forløbet har fokus på
• Filmiske og dramaturgiske virkemidler
• Produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
• Optageprincipper og optageteknik
• Redigeringsprincipper og redigeringsteknik
• Distributionskanaler og delingsværktøjer
Følgende faglige mål blev behandlet:
• Betjene optage- og redigeringsudstyr
• I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
• Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
• Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
• Forholde sig analytiske til produktionsprocessen og egen produktion
• Tilpasse udtryksform til indhold, genre kommunikationssituation og distributionskanal
Teori:
Levende billeder, Kapitlet om distribution: https://levendebilleder.systime.dk/?id=188
Jacob Risvig Masterclass, Video om ydre og indre plot
Raskins parametermodel
Redigeringsprincipper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102488",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102488",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102488"
}