Titel
1
|
1. Den evige barbar - Herodots Historier
I dette forløb har vi - med udgangspunkt i Herodots Historier - forsøgt at indkredse det specifikt græske for at få en større forståelse af græske værdier, græsk livssyn og græsk selvopfattelse. Det, der kendetegner en given kultur, bliver særligt tydeligt i mødet med det fremmede, og derfor har grækerens kulturmøde med ikke-grækeren / barbaren været et centralt fokuspunkt i tekstlæsningen. Vi har bl.a. undersøgt forholdet mellem etnicitet og livssyn hos de personer, Herodot skildrer: Kan en hellener have en indre barbar, og kan en barbar have en indre hellener? De læste antikke tekster har alle peget frem mod det spændingsfyldte udbrud af konflikten mellem Hellas og Persien i Perserkrigene. Til sidst har vi perspektiveret Slaget ved Thermopylæ til uddrag af Frank Millers grafiske roman |i]300[/i] og Zack Snyders film 300.
Faglige mål:
Eleverne skal have viden om:
* Den historiske baggrund for Perserkrigene og deres forløb til og med 480 fvt.
* Herodot, formålet med hans værk og hans karakteristika som den første historiker, herunder begreberne autopsi og historia
* Herodot som en overgangsfigur mellem mythos og logos
* Begreberne até, hybris og nemesis som forklaringsmodel over historiske begivenheder i Herodots værk
Fokuspunkter:
* Historia, autopsi
* Herodot som "Historiens Fader" og "Løgnens Fader"
* Mythos vs. logos
* Hellas vs. Persien, hellener vs. barbar
* Do ut des
* Det apollinske livssyn vs. det dionysiske livssyn
* Sofrosyne vs. afrosyne
* Até, hybris, nemesis
* Kaos, vs. kosmos
* Moira, tyché
Kernestof:
* ”Kroisos-historien”
- Hellenere og barbarer, v/ Thure Hastrup, Leo Hjortsø & Finn Jorsal,
Gyldendal, 2010, side 15-32 + 37-42 (I.1-14, I.26-46, I.53-54, I.84-91)
* "Polykrates-historien"
- Hellenere og barbarer, v/ Thure Hastrup, Leo Hjortsø & Finn Jorsal,
Gyldendal, 2010, side 45-48 + 52-55 (III.39-43, III.120-125)
* ”Xerxes-historien”
- Hellenere og barbarer, v/ Thure Hastrup, Leo Hjortsø & Finn Jorsal,
Gyldendal, 2010, side120-136 + 144-154 (VII.8-19, VII.32-37, VII.55-56,
VII.60, VII.101-104, VII.201-228)
Perspektiverende stof:
* Frank Miller: Uddrag af 300 (kap. 3), oversat af Steffen P. Maarup, G. Floy Studio, grafisk roman fra 2007
* Zack Snyder: Klip fra 300 (00:35:10 - 01:05:52), film fra 2006
Supplerende stof:
* Erik Lund, Mogens Pihl & Johannes Sløk: De europæiske ideers historie, Gyldendals Bogklubber, 1994, side 29-35
* Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2012, side 59-71
* Lærerproduceret materiale:
- PP, som introducerer generelt til det antikke Grækenland og specifikt til
græsk religion/mytologi
- PP, som introducerer til Herodot
- Tekstdokument om barbarkongerne
- Tekstdokument om Oraklet i Delfi
- Tekstdokument om Perserkrigene
* Aksel Damsgaard-Madsen: Grækenlands historie, Aarhus Universitetsforlag, 1997, side 70-71
Skønnet omfang af læst antik basistekst: 58 sider
|