Titel
3
|
Skulptur - kropsidealer
Gennem analyse af skulpturere fra arkaisk, tidligklassisk, højklassisk, senklassisk, hellenistisk og tidlig romersk kejsertid opnås en forståelse for udviklingen i den antikke skulpturkunst. Det tilsigtes at eleverne kan se klare udviklingstræk, og de får en forståelse for kernebegreberne i skulpturanalyse. Eleverne vil på baggrund af en ekskursion til Vejle Kunstmuseum få en dybere forståelse for, hvordan antikken har sat sig spor i efterantik kunst.
Følgende skulptur er gennemgået i undervisningen enten via elevoplæg eller lærerstyret øvelser:
Arkaisk tid: Kleobis og Biton, Rayet hovedet, Peplos kore, Auxerre kore, New York kouros, Aristodikos.
Klassisk tid: Tyrandræber gruppen, Vognstyreren fra Delfi, Bronzestatuen fra Artemision, Diskoskasteren, Riace-bronzerne, Doryforos, Diadoumenos, Såret Amazone (Fra NCG), Paionios' Nike i Olympia, Apollon fra Kassel, Kephisodotos' Eirene med Ploutos, Ynglingen fra Antikythera, Afrodite fra Knidos, Hermes med Dionysosbarnet, Marathondrengen, Karyatide fra Erechtheion,
Hellenistisk tid: Den døende Galler, Galler, der dræber sig selv og sin hustru, Laokoongruppen, Apollon fra Belvedere, Nike fra Samothrake, Den sovende Satyr, Demosthenes (NCG), Afrodite, Eros og Pan,
Romersk kunst: Togatus Barberini, Primaporta, Augustus som Pontifex Maximus, Augustus fra Velletri.
Andet:
Ekskursion til Vejle Kunstmuseum med henblik på at forstå perspektivkunst. Klassen skal se udstillingen KROPUMULIG KROPUTROLIG.
Faglige mål:
-beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
-identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
Kernestof:
- arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
|