Holdet 2024 re/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Randi Fuglsang Thise
Hold 2024 re/z (3z re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 F1 Religion i det senmoderne samfund
Titel 2 F2 Verdensreligionernes baggrund
Titel 3 F3 Myternes oprindelse
Titel 4 F4 Dødsritualer
Titel 5 F5 Retningerne indenfor religionerne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 F2 Verdensreligionernes baggrund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 F4 Dødsritualer

Forløbet tager udgangspunkt i døden og de ritualer der følger af denne overgang. Der ses på døsritualer i forskellige kulturer og kristendom, islam og buddhisme.
Begreber til analyse er: kultdrama, effikacitet, Jørgen Podemann Sørensens Ritual-Myte model, vedligeholdelsesritual, afværgeritual, van Genneps overgangsritual-model, rituel synæstesi, rituel synæstesi, antistruktur, communitas og Axis mundi.
Derudover gennemgår forløbet kristne-, islamiske- og buddhistiskeritualer generelt.
Forløbet afsluttes med nytte- og pligtetisk tilgang til aktivdødshjælp.

Fremlæggelse af selvvalgt kristent ritual

Overskrifter til afsnit i i-bog nedenfor er fra "Grundbogen til Religion C" af Lene Madsen, Dorte Thelander Motzfeldt, Anders Nielsen, Bodil Junker Pedersen, Sofie Reimick og Trine Ryhave:
- Den klassiske buddhisme

Tekster:
- "Prædiken til Vejlefjordsbegravelse" af Sognepræst Sarah Kragh Dedieu fra Sct. Johannes Kirke i Vejle (transkriberet af Randi Thise)
- "Den rituelle bøn" i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 111 - 110
- "Glæden ved bønnen"  i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 114 - 116
- "Fastens betydning"  i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 118 - 118
- "Belønningenved Hadj"  i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 123 - 123
-  "Benarestalen": Sv.Aa. Bay, fremmede religioner i nutiden, Gyldendal 1980, s177-178
- "Pamela Logan: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse": alumnus.caltech.edu
- "Jeremy Bentham: Af "En indføring i principperne for moral og lovgivning", 1789": Sven Erik Nordenbo: "Moral og Samfund", Folkeuniversitet, 1978
- "Immanuel Kant: Af "Grundlæggelse af moralens metafysik", 1785": fra "Kant", indledning, oversættelse og noter v. Justus Hartnack (Munksgaard, 1991)

Videoer:
- Nul Stjerner - Landidyl i Sydkorea: https://www.dr.dk/drtv/se/nul-stjerner_-landidyl-i-sydkorea_461644 (minuttal 12:10-16:10 og 20:15-22:15)
- Puja i Nepal (2 videoer) af Anders Nielsens optagelse, 2016: https://buddhisme.systime.dk/?id=158
Anne Klysner - På Herrens Mark - Buddhisme: https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
- "På Tirsdag skal jeg dø" (første kvarter af 1. afsnit, hele 2. afsnit, og de sidste 10 min af 3. afsnit): https://www.dr.dk/drtv/serie/paa-tirsdag-skal-jeg-doe_349498

Billeder:
Dead and Alive Project: https://deadandaliveproject.com/stories/

Supplerendestof:
De 10 vigtigste ting at vide om hajj - Kristeligt Dagblad, 15.06.22
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 F5 Retningerne indenfor religionerne

Interview af kristne grupper i Vejle og omegn med efterfølgende fremlæggelser
Fremlæggelser om kristne ritualer i grupper

Tekster:
* "Samtale med P.G. Lindhardt", fra "Kristendom i nutid" s128-129
* "Præst tror på reinkarnation 'Vi præster sidder ikke inde med sandheden' ", Kristeligt Dagblad, 2015, Tobias Stern Johansen
* "Interview med dansk buddhistisk nonne": https://buddhisme.systime.dk/?id=213

Videoer:
* Nyhedsindslag om Annette Berg fra TV2 News
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer