Holdet 2024 re/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sigrid Futtrup Havemann
Hold 2024 re/x (3x re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og fænomenologi
Titel 2 Jødedom og Kristendom
Titel 3 Religionsetik
Titel 4 Islam
Titel 5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og fænomenologi

Målet med dette korte opstartsforløb:
- en introduktion til religionerne i verden
- en introduktion til Ninian Smarts 7 dimensioner
Efter forløbet forventes det, at eleverne kan:
- identificere og analysere religiøse fænomener som fx en myte og et ritual
- skelne ml. indefra og udefra synsvinkler på religion

Materiale:
Madsen, Lene m.fl. (2012): Grundbogen til Religion C, Systime, p. 217-223, 251-258, 262
Andreasen, Esben m.fl. (2010): Religion og kultur – en grundbog, Systime, p. 7-13
Tekster til fænomenologisk analyse: Skildpaddedansen + En åndemaners tilblivelse
Iglesia Maradoniana: http://www.youtube.com/watch?v=IRaNahGhGKA

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jødedom og Kristendom

Vi har i dette forløb først arbejdet med skabelsen og syndefaldet.
Dernæst med Kristendom. Vi havde først fokus på den formative periode:
- Jesus blev født og døde som jøde - han grundlagde IKKE en ny religion.
Den historiske Jesus: Jesushistorien som en historie med en mytisk funktion.

Jesus radikaliserede Moseloven i Bjergprædiken, som var blevet givet til Moses. Fokus på
- Guds krav om næstekærlighed.
- Jesus som Guds udvalgte søn.

Lidelseshistorien: Jesu død og opstandelse. Opstandelsestroen som grundlag for kristendommens tilblivelse.
Frelse.

Materiale:
• Forman, Jens (1992): Den kristne religion, Forlaget Musagetes, p. 15-34, 156-158
• Forman, Jens (2008): De kristnes religion, Systime, p. 61-68, 70-73, 153-155
• Artikel: Hundevadt, Kim: ”Gud gør comeback”. In: Jyllands-Posten, 16.10.05
• Mennesket og magterne, p. 81-87
• Poulsen, Allan: Kristendom i nutid, Forlaget Munksgaard, p. 100-105
• Tekst 38 – Erklæringen Domenus Iesus om andre kirkesamfund i Lise Ludvigsen m.fl.: De store kristne kirkesamfund – Rum og ritual, s. 97
• Følner, Hanne (2008): Fundamentalisme i kristendom og islam, side 183-195 + tekst 31 og 32.
- ”Biblen” af Jonatan Spang https://www.youtube.com/watch?v=EBJtC_U7P88 (11.30-49.30 min)
- Folkekirkens dåbsritual
- REM-sang (Everybody hurts): http://www.youtube.com/watch?v=ijZRCIrTgQc
Bibeltekster:
1. Mos 2,4-3,24
1. Mos. 9,1-17 (Efter syndfloden)
1. Mos. 17 (Omskærelsen)
2. Mos.19 (Åbenbaringen på Sinaj)
2. Mos.24 (Pagtslutningen på Sinaj)
Esajas kap. 52,13-53,12
Mt. 3,16-17; 5-7; 14,13-21; 14,22-35; 15,21-28; 16,13-23; 20,1-16, 29-34; 27-28

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Religionsetik

Etikforløbet er centreret omkring de store etiske teorier: nytte- og pligtetik, men tabuetik berøres også ligesom etikkens status i moderniteten.

Materiale:
Kompendiet s. 22-24 (P.C. Jersild: ”Er det en pligt at leve”?) og s. 36-39 (Ole Hartling: ”To argumenter imod aktiv dødshjælp”)
Kompendiet s. 25-27 (Ole Hartling: ”Betænkelighed”) og s. 45-51 (”Janes plan”)
Dokumentar om aktiv dødshjælp: Må Mathilde dø, 2016 (27 min)

Systimes ibøger:
https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk af Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen
https://religionogetik.systime.dk af Dorte Thelander Motzfeldt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Islam

Målet med forløbet er at arbejde med væsentlige sider af islam som verdensreligion. Der lægges for det første vægt på religionens formative periode, hvilket sker gennem arbejde med islams grundfortællinger og fundamentale dogmer. For det andet skal undervisningen fokusere på islams mangfoldighed i nutiden, især mhp. dens placering i det multikulturelle danske samfund og i global sammenhæng. Der veksles således ml. to fokuspunkter: Islam som religion (begreber som bøn, valfart, frelse mv. i deres islamiske udformning) samt islam tilknyttet en social og politisk kontekst. Herunder vil vi komme ind på tørklædedebatten samt Muhammedkrisen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Buddhisme

Mål og indhold:
• Eleverne skal tilegne sig viden om buddhismen og herunder kunne redegøre for grundlæggende sider af den buddhistiske religion. Denne viden skal de kunne bruge i analyse og diskussion af lokale såvel som globale problemstillinger, hvori buddhismen indgår.
• Endelig er det et mål at træne eleverne i at arbejde selvstændigt og lave en mundtlig fremstilling af et givent emne. Eleverne skal selv finde en illustrerende måde at formidle emnet til resten af klassen.
• Arbejdsformerne vil derfor skifte mellem den deduktive og induktive metode, dvs. at undervisningen i høj grad foregår via lærerstyret klassediskussion, men også gennem gruppearbejde og elevfremlæggelser.
• De kompetencer jeg i forløbet fokuserer på at udvikle hos eleverne, er mundtlig klassediskussion og samarbejde samt det fagfaglige.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer