Holdet 2024 re/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anne Stengaard Sørensen
Hold 2024 re/2c (2c re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Etik
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Kristendom


Forløbet tager udgangspunkt i kristendommens udspring fra jødedommen, og dermed religionernes grundlæggende forskelle og ligheder. Kristendommens formative periode, tidligste udvikling samt grundlæggende ideer behandles, ligesom kristendommens udvikling følges via Luthers ideer og reformationen, samt nedslag i nogle helt nye debatter.

Baggrund:
- ”De kristnes religion”, Systime, (2009) Jens Formann: Side 11 - 96


Tekster:
- ”Verdens skabelse” (1. Mosebog kapitel 1 – 2)
- ”Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have” (1. Mosebog kapitel 3 V. 1 - 24)
- ”Saulus' omvendelse” (Apostlenes gerninger kapitel 9)
- ”Kvinden i farisæerens hus” (NT: Lukasevangeliet kapitel 7 vers 36 – 50
- ”Bjergprædiken” (Matt. kap. 5,17 - 48)
- "Martha og Maria" (Lukasevangeliet kapitel 10 vers 38-42)
- ”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner” (Lukasevangeliet kap.10, v.25-37.)
- ”Luther – Et opgør med gerningsretfærdigheden” (1520) (pdf)
- ”Den syriske flygtning er ikke min næste” (Kristendom.dk, 6.10.2015  -    ”To tolkninger af næstekærlighed” (pdf)
- ”Den syriske flygtning i nød er også min næste” (Kristendom.dk. 9.10.2015 - ”To tolkninger af næstekærlighed” (pdf)
- ”Overfladisk om dobbelt udgang” af Kaj Mogensen (”De kristnes religion”, Systime, 2009 Jens Formann: Side 153  - Tekst 14)
- "Opstandelsen er symbolsk og konkret2  af Anders Klostergaard Petersen (https://www.kristendom.dk/synspunkt/opstandelsen-er-symbolsk-og-konkret)
- ”Ønsketænkning om alles frelse” (”De kristnes religion”, Systime, 2009 Jens Formann: Side 154  - Tekst 15)

Andet:
- 5 skarpe om Jesus
- 5 skarpe om kristne tekster
- 5 skarpe om Luther
- https://www.kristendom.dk/historier/bibelhistorien?fbclid=IwY2xjawFy8ptleHRuA2FlbQIxMQABHWgEU0So-m275GiyxtR4fLvtokJyqcv0k3NggRNzkZPKdlQFzGkCQGpcag_aem_DCejKo4i5-1tIq5Y3dZ1eg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

I dette islam forløb skal du lære om det præislamiske samfund og kultur som forudsætning for islam.
Du skal lære at redegøre for grundlæggende sider ved islam, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser.
Det klassiske islam; Gud, Muhammeds åbenbaringer, koranen og profetinstitutionen.
De fem søjler Desuden arbejder vi med væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst, herunder:sharia, jihad og konvertitislam.

Baggrund:
- ”Muslimernes religion”, systime, (2009) Jens Formann: Side 9 – 35 og      42- 56
- ”Konvertit islam”, Gyldendal, ”Danske verdensreligioner – Islam” af Kate Østergaard (side 194 – 212)
- Van Gennep – overgangsritualer (pdf)

Tekster:
- Sureer: Koranen: 3:156, 10:37, 1:1, 2:98, 47:15, 2:62, 4:82, 51:56, 112, 23:102 (Anvendt i en øvelse om Mekka og Medina Surrer)
-      Sura 2:22, 2:71 og 2:136
- ”Profetens natte og himmelrejse” i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 98 – 100
- ”Forskellen på Jesus og Muhammed” i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 103 - 104
- "Den rituelle bøn" i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 111 - 110
- "Glæden ved bønnen"  i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 114 - 116
- "Fastens betydning"  i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 118 - 118
- "Belønningenved Hadj"  i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 123 - 123
- ”En observerende pilgrim” i ”Islam og muslimerne”, systime, (2011) Jens Formann: Side 120 – 121 – tekst 7    
- ”Pilgrimsrejse: Højdepunktet” Af: Murad Ahmed og Orla Borg.
- "Var Jesus muslim?" (https://www.information.dk/debat/2004/12/jesus-muslim)
- ”Interview med Ali om konversion” i ”Konvertit islam”, Gyldendal, ”Danske verdensreligioner – Islam” af Kate Østergaard (side 198 – 201)
- ”Den lange vej hjem” i ”Konvertit islam”, Gyldendal, ”Danske
- verdensreligioner – Islam” af Kate Østergaard (side 206 – 209)
- Aminah Tønnsen: Muslimer har ikke brug for en frelser

Andet:
- ”At konvertere til Islam”: https://religion.systime.dk/index.php?id=537
- ”5 skarpe om islam” (CFU)
- https://www.islam.dk/hvordan-man-bliver-muslim/
- ”Imam og hippie” (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Etik

I forløbet er der blevet fokuseret på tre etiske positioner: Benthams nytteetik, Kants pligtetik og Kemps teknologietik.
Vi har brugt teorien til at identificere og analysere forskellige synspunkter på aktiv dødshjælp i debatten i dag.

Baggrund:
- https://religionogetik.systime.dk/?id=141 (Fra p.141 - p.148 - t.o.m "Lykkeetik")
- https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=199


Tekster:
- Immanuel Kant: Af "Grundlæggelse af moralens metafysik", 1785 (Teksten stammer fra Sven Erik Nordenbo: "Moral og Samfund", Folkeuniversitet, 1978)
- Jeremy Bentham: Af "En indføring i principperne for moral og lovgivning", 1789 ((Teksten stammer fra Sven Erik Nordenbo: "Moral og Samfund", Folkeuniversitet, 1978)
- Sartre: "Eksistentialisme er humanisme"  (Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme. Oversat af Anders Thuborg. Vinten, 1984. s. 15-16.)
- Stender, P. J.: "Ga-jol afslører godheden". Kristeligt Dagblad 24. august 2001
- Brian Arly Jacobsen: Skal vi lovgive os til håndtryk?. Religion.dk, 19. juni 2013.
- "Det etiske pas skal justeres" (https://www.etik.dk/etikkens-historie/det-etiske-kompas-skal-justeres)
- P.C.Jersild: ”Er det en pligt at leve”? (tekst 39)
- Ole Hartling: ”To argumenter imod aktiv dødshjælp” (tekst 42)



Andet:
- https://nationaltcenterforetik.dk/raad-og-komiteer/det-etiske-raad
- https://religion.systime.dk/?id=608
- https://www.etik.dk/moral/10-moralske-dilemmaer
- Videoer med Ole Hartling og aktiv dødshjælp
- "PÅ tirsdag skal jeg dø" (dokumentar om aktiv dødshjælp - cfu)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Buddhisme

Formålet med forløbet er, at eleverne skal erhverve sig viden om og forståelse af buddhismen. Vi arbejder primært med ”Buddhas lære” af Lene Højholdt, men beskæftiger os ikke med den tibetanske del i bogen. Vi gennemgår buddhismens grundtekster og væsentligste begreber. De faglige mål opfyldes i forløbet på forskellig vis ved at eleverne arbejder med de væsentlige aspekter ved buddhismen. I arbejdet med baggrundsmaterialet, øvelser og quiz lærer eleverne at anvende religionsfagligt terminologi. I arbejdet med kilder lærer de at karakterisere, analysere og perspektivere tekster.
Forløbet er planlagt ud fra den progressions forestilling der kaldes spiralen. Progressionen i forløbet udgøres ikke ved stigende sværhedsgrad i teksterne, men ved at eleverne foretager en vertikal og horisontal bevægelse, via den hermeneutiske spiral går eleverne fra del/enkelte begreber til at placere disse i en større helhed.

Baggrund:
- ”Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme”, Munksgaard, Lene Højholt, 1997 (Side 9 – 11 og side 16 – 47)
- ”Buddha en historiske fremstilling”: https://www.religion.dk/buddhisme/buddha-en-historisk-fremstilling (2019)
- ”Konvertit buddhisme og etnisk buddhisme” i Danske verdensreligioner –

Tekster:
- ”Buddha legenden” (uddrag) i ”Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme”, Munksgaard, Lene Højholt, 1997 (Side 12 -  15)
- ”Benarestalen” i ”Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme”, Munksgaard, Lene Højholt, 1997 (Side 32 – 33)
- ”Nirvana er usammensat” (pdf)
- ”Hvem er Dalai Lama”: https://www.religion.dk/buddhisme/2008-03-18/hvem-er-dalai-lama (2008)
- ”Nydahls møde med lamerne” i i Danske verdensreligioner – Buddhisme”, Gyldendal, Jørn Borup, 2007  (side 48 – 49)
- ”Buddhismens fremtid ligger i Vesten” (2007) https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/buddhismens-fremtid-ligger-i-vesten

Andet
- ”5 skarpe om buddhisme” (CFU)
- ”Buddhas budbringere” (CFU fra minut 52 og frem - Ole og Hannah Nydahl
- ”Dalai Lama” (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Opsamling

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer