Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Pia Grønne
|
Hold
|
2024 re/2d (2d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Beskrivelse:
Introduktion til religionsfagets metode og til de centrale fænomener myte og ritual.
Litteratur
Esben Andreasen m.fl.; "Religion & kultur;, Systime 2002; sider: 31-37 (Oversigt over verdensreligionerne)
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion, teori - fænomenologi - metode, Systime 2010; sider:
11 (Indefra- og udefrasynsvinkel)
33-36 (Ritualer)
40-45 (Overgangsritualer)
55-60 (Myter)
Bibelen
1. Mos, kap.1-2,4: Skabelsesmyten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Kristendom
Beskrivelse af forløbet:
I kristendomsforløbet har vi arbejdet med skabelsesmyten, de gammeltestamentlige pagter med Noa, Abraham og Moses og med messiasopfattelsen.
I Det Nye Testamente har vi fokuseret på evangelierne og herunder Jesu forkyndelse og den nye pagt.
Til slut har vi arbejdet med næstekærlighedsbegrebet i samtidens flygtningedebat.
Baggrundslitteratur:
Jens Forman, "De Kristnes Religion" Systime, 2008; sider: 40-73, 78-90
Artikel fra Bibelselskabet om Bjergprædikenen: https://www.bibelselskabet.dk/bag-om-
bjergpraedikenen
Kildetekster fra Det Gamle Testamente:
Skabelse og syndefald: 1. Mos., kap. 1 (Verdens skabelse) + 1. Mos. Kap. 3 (Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have)
De gammeltestamentlige pagter: 1. Mos. Kap 9,1-17 (pagten med Noa) + 1. Mos. Kap 17 (pagten med Abraham) + 2. Mos., kap. 19 (pagten med Moses)
Kildetekster fra Det Nye Testamente:
Det nye i Jesu forkyndelse - den nye pagt: Mark. 2,1-17 + 2,23-3,6 + 14, 53-64 + Luk. 18,9-14 + Luk. 10,25-37
Bjergprædikenen: Matt. 5,17-48
Jesu lidelseshistorie: Luk. 22,1-23,66
Besøg af KFS med fokus på læsning af tekster om Jesu forkyndelse
Moderne kristendom: Næstekærlighed i samtidens flygtningedebat:
Marie Krarup: "Den syriske flygtning er ikke min næste" i: Kristendom.dk, 6/10 2015
Marie Louise Poulsen: "Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste", i: Kristendom.dk, 9/10 2015
Film:
Dokumentar på CFU: 5 skarpe om Jesus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Islam
Beskrivelse af forløbet
I islamforløbet har vi arbejdet med:
1) Trospunkterne Gud, Muhammed/profeterne, Koranen/bøgerne og dommedag
2) Søjlerne
3) Klassisk og moderne sharia og herunder idealtyperne sekularisme, modernisme, traditionalisme og islamisme/fundamentalisme med fokus på samtidsdebat om tørklædet
Baggrundslitteratur:
Jens Forman: ”Islam og muslimerne”, Systime 2011
- s. 9-14 (baggrund)
- s. 20-34 (trospunkterne)
- s. 35-44 (søjlerne) +
- s. 53-72 (klassisk og moderne sharia)
Om søjlerne desuden: Artikel fra Religion.dk: ”De 10 vigtigste ting at vide om hajj”
https://www.religion.dk/undervisning/pilgrimsf%C3%A6rden-til-mekka
Kilder
Om trospunkterne:
Jens Forman: ”Islam og muslimerne”, Systime 2011
- Gud, s. 90-92: Tekst 1: ”Koranen om Guds egenskaber” + Tekst 2: ”Guds enhed”
- Muhammed, s.102-103: Tekst 9: Lovprisning af Muhammed
- Koranen, s. 104-106: Tekst 11: ”Koranen om koranens storhed” + Tekst 12: ”Koranen er Guds ord”
Jens Forman. "Muslimernes religion”, Systime 2006
- Dommedag, s. 81-82: Tekst 14: Koranen og Hadith om Dommedag, sura 56,1-56
Om valfarten til Mekka (søjlerne):
Jens Forman: ”Islam og muslimerne”, Systime 2011, s. 122-123 "En overvældet Pilgrim (Om søjlen Valfarten)
Dokumentar: Hajj (CFU)
Om moderne sharia:
Jens Forman: "Islam og muslimerne", 2011
Tørklædedebatten
-Tekst 24: "Tørklædet er malplaceret i Danmark" (s. 125-126
- Tekst 25: "Uden tørklæde er helvede nær" (s. 127-128)
Islam og samfundet
-Tekst 28: ”Sharia i Pakistan (s. 133-135)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Hinduisme
Beskrivelse:
I hinduismeforløbet fokuseres på:
1) Det filosofiske grundlag baseret på begreberne atman, brahman, karma, samsara, moksha, dharma og reinkarnation
2) Frelsesvejene
3) Kastesystemet, herunder især de kasteløses vilkår i dag
Baggrundslitteratur
Allan Poulsen: "Hinduismen", Systime 2012; sider: 7-9, 28-50, 100-108, 121-124, 124-131
s. 7-9 og 28 (hinduismens historie og hellige bøger)
s. 29-34 (Filosofien om karma og genfødsel)
s. 35-39 (Bhagavdgita. Tre veje til frelse)
s. 40-50 (Guderne og deres "familier")
s. 91-92 og 97 (Dharma)
s. 100-108 (kastesystemet)
Kildetekster:
s. 121-124 (Upanishaderne)
s. 126-131 (Bhagavadgita)
Dokumentar på CFU: ”Gældsslaverne” (om de kasteløses vilkår i dag)
5 skarpe om hinduismen (CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Religionskritik
Beskrivelse af forløbet
Vi har i forløbet arbejdet med den klassisk tyske religionskritik (Feuerbach, Marx, Nietzsche). Til sidst har vi set på nyateismen repræsenteret ved Richard Dawkins.
Udvalgte fokuspunkter i stikord:
Sekularisering og rationalisering
• som forudsætning for udvikling af religionskritik
• Fælles for religionskritikere: religion er en menneskelig konstruktion
Feuerbach
• Religion = projektion af menneskelige værdier til en guddommelig virkelighed.
Marx
• Religion = opium for folket, sløver proletariatet i kraft af drømmen om frelse efter døden, udvikles som trøst og som reaktion på uudholdelige livsvilkår i det kapitalistiske samfund, der er præget af ulige fordeling af goder og undertrykkelse.
• Basis (levevilkår) bestemmer overbygning (forestillinger, religion, filosofi)
Nietzsche
• Kristendommen = slavemoral, de svages redskab til overlevelse. De svage dyder (eksempelvis næstekærlighed) gøres gode, de svage vinder moralsk sejr.
Richard Dawkins
• ”Militant ateist”, ”nyateist”
• Bruger biologisk, darwinistisk metaforik til at beskrive religion.
Litteratur i kompendiet:
Lise Ludvigsen m.fl.: ”Religion i det senmoderne samfund”, (Systime 2007) s. 13-20
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur – en grundbog (Systime 2005), s. 240-245
Esben Andreasen: ”Mennesket og magterne” (1992), s. 215-220 + 235-236
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102508",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102508",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102508"
}