Holdet 2024 sa/G9 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jakob Thygesen
Hold 2024 sa/G9 (G9 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - køn og ligestilling

Grundforløbet 2024 havde fokus på køn og ligestilling belyst fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.
Den anvendte i-bog er:
"Samfundsfag på tværs" af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge
Heri blev følgende afsnit læst:
- Frit valg af seksuel identitet : https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=138
- Det senmoderne samfund: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p139
- Formbarhed og frisættelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p140
- Kvalitativ metode: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c954
- Er kønnet frisat i det senmoderne samfund? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=137
- Biologisk determinisme: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p142
- Kønnet som socialt skabt: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p144
- Politikernes holdninger til køn og ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=153
- Hvad er politik? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p157
- Hvad er et parti? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p158
- Befolkningens holdninger til ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p161
- Hvad mener de politiske partier? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p160
- Hvorfor det voksende fokus på seksuelle krænkelser? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=146
- #Metoo: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=147
- Identitetspolitikken på fremmarch: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=148
- Identitetspolitik og demokrati: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=149
- #MeToo og demokratisk deltagelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
- Hvorfor er der ikke ligeløn i Danmark?: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=154
- Hvad er ligestilling? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163
- Ligeløn i DK https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=164
- Hvorfor er der et løngab mellem mænd og kvinder? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=165 (undtagen afsnit 3 om Barselsorlovens betydning)
- Hvorfor er det kønsopdelte arbejdsmarked et problem for samfundsøkonomien? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=155
- Velfærd, marked og stat: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p167
- Gender crossover: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p168
- En kvalitativ undersøgelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c454

Følgende supplerende materiale indgik:

Dokumentar: "Et helt menneske", DR, 06.06.2022, 29 min.: https://www.dr.dk/drtv/se/et-helt-menneske_-nu-er-jeg-en-pige_317739
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde