Holdet 2024 bk/ce - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Pia Grønne
Hold 2024 bk/ce (1cebk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Graffiti og streetart (Grundforløb)
Titel 2 Formelle virkemidler
Titel 3 Indholdsanalyse og vanitas
Titel 4 Rumlige fænomener 1
Titel 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Rumlige fænomener 2
Titel 7 Ekskursion til ARoS
Titel 8 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Graffiti og streetart (Grundforløb)

Beskrivelse
Indledningsvist en kort introduktion til kunst og til, at der er forskellige strategier for gengivelser ud fra de opgivne sider i "Figuration".
Dernæst et tematisk forløb om graffiti og streetart med særligt fokus på Banksy og HuskMitNavn

Materiale til forløbet:
Introduktion til gengivelsesstrategierne Øjet, Tanken, Følelsen
Litteratur: Elgaard Søren m.fl: Figuration, Systime; sider: 29-38 + 52-54 (om portrætter) + værk: Anders Kirkegaard: "Familiekrønike. Sammen - Hver for sig", 1981-87 (gengivelsesstrategi Følelsen)

Graffiti og streetart (tekstkompendium)
Jonas Wolter: Temaer i kunsten; sider: 133-140 (om graffiti og streetart)
Jesper Bek m.fl: ”For øjeblikket 2”, Lindhardt og Ringhof; sider: 256-260. Om HuskMitNavn ”Mens vi venter på opsvinget”

Værker i den fælles portefolio:
Powerpoint med graffiti og streetart (tags, pieces, HuskMitNavn, Banksy, nyere streetart - "culture jamming" og "yarn bombing"

Til slut arbejdede vi med Peter Carlsen, "Bacchus", 2001 & selvportrætter af Peter Carlsen på Rødkilde som perspektivering

Links:
HuskMitNavn: http://www.huskmitnavn.dk/street/gallery/view/230 - Gro skæg
Om Banksys stencil-teknik: https://www.youtube.com/watch?v=jifPspz-k9g

praktiske øvelser:
Design dit eget tag,
Grafitti-selvportræt á la HuskMitNavn
Portefolioark om eget eksperiment med portræt
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 2 Formelle virkemidler

Beskrivelse af forløbet:

I formalanalyseforløbet har vi arbejdet med de formelle virkemidler:
- komposition (statisk/dynamisk, åben/lukket)
- rum (overlapning,optiske og lineære gradienter, repoussoir, linear- og centralperspektiv)
- lys/skygge (naturligt lys, clair obskure, symbolsk lys, egenskygge, slagskygge)
- farve (primærfarver, sekundærfarver, kontrasterne lys/mørk og varm/kold samt komplementærkontraster)
Vi har arbejdet med virkemidlerne såvel teoretisk som praktisk.

Litteratur:
Andersen, Henrik Scheel m.fl.: BILLEDKUNST – METODE, KRONOLOGI, TEMA, Systime; sider 7-15, 20-27, 30-40

Praktiske øvelser:
1) Kompositionsøvelse: 3 tegninger fra ro til uro (blyant)
2) Øvelse med lys og skygge/rum: Æble med egenskygge og slagskygge (blyant)
3) Øvelse med farve/rum: Pointilistisk æble (akvarel)
4) Øvelse med farve, komposition og rum (3 motiver i akvarel og tusch)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Indholdsanalyse og vanitas

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med indholdsanalysen.
Først har vi kort arbejdet med symbolik generelt (forskellen på symbolik i ældre og nyere kunst - faste symbolkredse versus mere individuelle symboler) og dernæst fokuseret særligt på vanitassymbolikken i barokkens stilleben og i den postmoderne kunst og samtidskunst.

Materiale:
Katrine Charlotte Busk: ”Billedkunstbogen – form, indhold, kontekst”, Columbus (i-bog i ibiblioteket)
Kapitel 2: “Indhold” og herunder afsnittet om metode - 2a symboler, 2b Fortællinger og temaer og 2c ide og budskab
kap. 2, temaartikler 2.3 “Symbolkredse”
kap. 2 -  Temaartikler -  2.4: Symboler i samtidskunsten: Michael Kvium
Kap. 4: Skulptur, Temaartikler 4.3: Det grimmes æstetik

Interview af Lemmerz om hans udstilling ”Genfærd” på Aros: https://www.youtube.com/watch?v=4VVAncFju-8

Interview af Peter Callesen: https://www.youtube.com/watch?v=yaU0Xg8SHfA

Værkliste (powerpointen til forløbet):
Krucifiks, Ukendt italiensk kunstner, ca. 1100
Peter Paul Rubens, ”Christ on the cross”, ca. 1628
Edward Munch, ”Dødskamp”, 1915
Asger Jorn: ”Serenite aubaine”, 1970
Pieter Claesz, ”Stilleben med violin og glaskugle”, o. 1628
Pieter Claesz: ”Vanitas – Stilleben”, 1625
David Bailly: ”Vanitas”, 1651
Damien Hurst, Untitled (Birthdaycard), 2001
Damien Hurst, ”For the Love of God, The Diamond Skull”, 2007
Michael Kvium, ”Lørdag”, 1999
Michael Kvium, Double Dance, 2011
Edgar Degas, ”Stjernen”, 1878
Kvium: Double Brown, 2005
Michael Kvium, ”Evil Thoughts, 1997
Michael Kvium, ”So simple”,  1995
Kvium: The dancing tale, 2010
Michael Kvium, ”Fool”, 2015
Peter Callesen, ”Fall”, 2008
Christian Lemmerz, ”Scene”, 1993-94
Christian Lemmerz, fra udstillingen ”Genfærd” på Aros,
Christian Lemmerz, ”Classicist Zombie” 2017
Bjørn Nørgaard, ”Hesteofringen”, 1970
Marco Evaristti, ”Kødboller”, 2007
Marco Evaristti, ”Helena”, 2000

Robin Williams, musikvideo til ”Come Undone” (https://www.youtube.com/watch?v=4D35vfQ7eZg)

Praktisk øvelse:
Selvportræt med vanitassymboler (akvarel og tusch)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Rumlige fænomener 1

I forløbet ”Rumlige fænomener” har vi arbejdet med både skulptur, installation og (en lille smule) arkitektur i et primært formalanalytisk  perspektiv. Vi har ganske kort berørt de kunsthistoriske perioder antik, renæssance, barok, modernisme og postmodernisme / nymodernisme

Litteratur
Katrine Charlotte Busk: ”Billedkunstbogen – form, indhold, kontekst”, Columbus (i-bog i ibiblioteket)
Kapitel 4: Skulptur - Metode - 4a Form og 4b Indhold
kap. 4: Skulptur - Temaartikler - 4.1. Kroppen i kunsten
kap. 6: Arkitektur - Metode

Værker
"Venus fra Willendorf", ca. 12000 f.v.t.
”Kore”, ca. 530 f.kr., marmor, 120 cm (kunstner ukendt)
”Kouros”, statue af en ung mand”
Ca. 540 f. kr., marmor, legemsstørrelse (kunstner ukendt)
”Spydbæreren”, Ca. 440 f. kr., marmor, højde: 198 cm. (kunstner ukendt)
Myron:”Diskoskasteren”, ca. 450 f.kr.,
marmorkopi af bronzeoriginal, 155 cm
Michelangelo: ”David”, 1504, Firenze
Giovanni Bernini: ”David”, 1623
Degas: ”Danserinde med balletskørt, 14 år”, 1879-1881
Alberto Giacometti: ”Gående mand”, 1960
Alberto Giacometti: ”Die Lichtung”, 1960
Pablo Picasso: ”Kvinde med udstrakte arme”,1961
Pablo Picasso, ”Sylvette”, 1954, olie på udskåret metal, mål: 69,9 x 47 x 1 cm
Pablo Picasso: ”Fodboldspiller”, 1961, Skåret og malet metal
Lemmerz: Mermaid, 2005
Matelli: Fucked couple, 2005

Eleverne har taget egne billeder til portefolien af arkitektur: Rødkilde Gymnasium og Bølgen

Praktisk øvelse: Figurativt væsen af materiale tilgængelige derhjemme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Eksamensprojekt

Eleverne har arbejdet individuelt ud fra et fælles tema: PARAFRASE

Produktkravet er selve eksamensprojektet og en portefolio/ eksamensbog med individuel opgaveformulering, inspirationsmateriale, procesbeskrivelse og en evaluering af det færdige resultat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde


Titel 7 Ekskursion til ARoS

Udstillinger:

Human Nature med arbejdsspørgsmål
De 9 rum: omvisning med lærer
Igshaan Adams - Weerhoud: omviser fra ARoS
Aros samling: 1960 til nu: Omviser fra ARoS
Your rainbow panorama: opleves på egen hånd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer