Holdet 2024 bk/al - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Trine Aasø Rasmussen
Hold 2024 bk/al (1albk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grafitti og street art (grundforløb)
Titel 2 Billedets virkemidler
Titel 3 Betydningsanalyse og vanitas
Titel 4 Rumlige fænomener, del 1
Titel 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Rumlige fænomener, del 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grafitti og street art (grundforløb)

Indledningsvist en kort introduktion til kunst og til, at der er forskellige strategier for gengivelser ud fra de opgivne sider i "Figuration".
Dernæst et tematisk forløb om graffiti og streetart med særligt fokus på Banksy og HuskMitNavn

LITTERATUR OG MATERIALE:
Introduktion til gengivelsesstrategierne Øjet, Tanken, Følelsen
Litteratur: Elgaard Søren m.fl: Figuration, Systime; sider: 29-38 + 52-54 (om portrætter) + værk: Anders Kirkegaard: "Familiekrønike. Sammen - Hver for sig", 1981-87 (gengivelsesstrategi Følelsen)

Graffiti og streetart (tekstkompendium)
Jonas Wolter: Temaer i kunsten; sider: 133-140 (om graffiti og streetart)
Jesper Bek m.fl: ”For øjeblikket 2”, Lindhardt og Ringhof; sider: 256-260. Om HuskMitNavn ”Mens vi venter på opsvinget”

Værker i den fælles portefolio:
Powerpoint med graffiti og streetart (tags, pieces, HuskMitNavn, Banksy, nyere streetart - "culture jamming" og "yarn bombing")

Til slut arbejdede vi med Peter Carlsen, "Bacchus", 2001 & selvportrætter af Peter Carlsen på Rødkilde som perspektivering

Links:
HuskMitNavn: http://www.huskmitnavn.dk/street/gallery/view/230 - Gro skæg
Om Banksys stencil-teknik: https://www.youtube.com/watch?v=jifPspz-k9g

PRAKTISKE OPGAVER:
Design dit eget tag,
Grafitti-selvportræt á la HuskMitNavn
Portefolioark om eget eksperiment med portræt
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Billedets virkemidler

I formalanalyseforløbet har vi arbejdet med de formelle virkemidler:

- komposition (statisk/dynamisk, åben/lukket)
- rum (overlapning,optiske og lineære gradienter, repoussoir, linear- og centralperspektiv)
- lys/skygge (naturligt lys, clair obskure, symbolsk lys, egenskygge, slagskygge)
- farve (primærfarver, sekundærfarver, kontrasterne lys/mørk og varm/kold samt komplementærkontraster)
Vi har arbejdet med virkemidlerne såvel teoretisk som praktisk.

Litteratur:
Andersen, Henrik Scheel m.fl.: BILLEDKUNST – METODE, KRONOLOGI, TEMA, Systime; sider 7-15, 20-27, 30-40

Praktiske øvelser:

1) Kompositionsøvelse: 3 tegninger fra ro til uro (blyant)
2) Øvelse med lys og skygge/rum: Æble med egenskygge og slagskygge (blyant)
3) Øvelse med farve/rum: Pointilistisk æble (akvarel)
4) Øvelse med farve, komposition og rum
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Betydningsanalyse og vanitas

Vi har i dette forløb arbejdet med indholdsanalysen.
Først har vi kort arbejdet med symbolik generelt (forskellen på symbolik i ældre og nyere kunst - faste symbolkredse versus mere individuelle symboler) og dernæst fokuseret særligt på vanitassymbolikken i barokkens stilleben og i den postmoderne kunst og samtidskunst.

Materiale:
Katrine Charlotte Busk: ”Billedkunstbogen – form, indhold, kontekst”, Columbus (i-bog i ibiblioteket)
Kapitel 2: “Indhold” og herunder afsnittet om metode - 2a symboler, 2b Fortællinger og temaer og 2c ide og budskab
kap. 2, temaartikler 2.3 “Symbolkredse”
kap. 2 -  Temaartikler -  2.4: Symboler i samtidskunsten: Michael Kvium
Kap. 4: Skulptur, Temaartikler 4.3: Det grimmes æstetik

Interview af Lemmerz om hans udstilling ”Genfærd” på Aros: https://www.youtube.com/watch?v=4VVAncFju-8

Interview af Peter Callesen: https://www.youtube.com/watch?v=yaU0Xg8SHfA
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Rumlige fænomener, del 1

Vi har i dette forløb arbejdet med både skulptur og med arkitektur.
Vi har arbejdet med metode / analyse af begge genrer i et kronologiforløb med nedslag i antikken, renæssancen, modernisme og nymodernisme

Litteratur:
”Billedkunstbogen” (ibog SYSTIME) Kap 4, Metode, 4a: form, 4b: indhold + Kap. 4, Temaartikler, 4.1: Kroppen i kunsten + arkitektur kap. 6, Metode + 6a Form + 6b Indhold.
Artikel om Ron Mueck:  https://kunsten.nu/artguide/calendar/ron-mueck-art-and-life/
Artikel om Tony Matelli:  https://kunsten.nu/journal/et-menneskeligt-ekko/
Antik arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/antikken/
Modernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Postmodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/postmodernismen/
Nymodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/nymodernismen/

Praktiske opgaver:
Abstrakt skulptur i sølvpapir
Pavillon til Rødkilde

Ekskursion til ARoS
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt

Eleverne har arbejdet individuelt ud fra et fælles tema: PARAFRASE

Produktkravet er selve eksamensprojektet og en portefolio/ eksamensbog med individuel opgaveformulering, inspirationsmateriale, procesbeskrivelse og en evaluering af det færdige resultat.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Rumlige fænomener, del 2

Vi har i dette forløb arbejdet med både skulptur og med arkitektur.
Vi har arbejdet med metode / analyse af begge genrer i et kronologiforløb med nedslag i antikken, renæssancen, modernisme og nymodernisme

Litteratur:
”Billedkunstbogen” (ibog SYSTIME) Kap 4, Metode, 4a: form, 4b: indhold + Kap. 4, Temaartikler, 4.1: Kroppen i kunsten + arkitektur kap. 6, Metode + 6a Form + 6b Indhold.
Artikel om Ron Mueck:  https://kunsten.nu/artguide/calendar/ron-mueck-art-and-life/
Artikel om Tony Matelli:  https://kunsten.nu/journal/et-menneskeligt-ekko/
Antik arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/antikken/
Modernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Postmodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/postmodernismen/
Nymodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/nymodernismen/

Praktiske opgaver:
Abstrakt skulptur i sølvpapir
Pavillon til Rødkilde

Ekskursion til ARoS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer