Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Trine Aasø Rasmussen
|
Hold
|
2024 bk/dx (1dxbk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grafitti og stree art (grundforløb)
Beskrivelse
Indledningsvist en kort introduktion til kunst og til, at der er forskellige strategier for gengivelser ud fra de opgivne sider i "Figuration".
Dernæst et tematisk forløb om graffiti og streetart med særligt fokus på Banksy og HuskMitNavn
Materiale til forløbet:
Introduktion til gengivelsesstrategierne Øjet, Tanken, Følelsen
Litteratur: Elgaard Søren m.fl: Figuration, Systime; sider: 29-38 + 52-54 (om portrætter) + værk: Anders Kirkegaard: "Familiekrønike. Sammen - Hver for sig", 1981-87 (gengivelsesstrategi Følelsen)
Graffiti og streetart (tekstkompendium)
Jonas Wolter: Temaer i kunsten; sider: 133-140 (om graffiti og streetart)
Jesper Bek m.fl: ”For øjeblikket 2”, Lindhardt og Ringhof; sider: 256-260. Om HuskMitNavn ”Mens vi venter på opsvinget”
Værker i den fælles portefolio:
Powerpoint med graffiti og streetart (tags, pieces, HuskMitNavn, Banksy, nyere streetart - "culture jamming" og "yarn bombing"
Til slut arbejdede vi med Peter Carlsen, "Bacchus", 2001 & selvportrætter af Peter Carlsen på Rødkilde som perspektivering
Links:
HuskMitNavn: http://www.huskmitnavn.dk/street/gallery/view/230 - Gro skæg
Om Banksys stencil-teknik: https://www.youtube.com/watch?v=jifPspz-k9g
praktiske øvelser:
Design dit eget tag,
Grafitti-selvportræt á la HuskMitNavn
Portefolioark om eget eksperiment med portræt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Billedets virkemidler
I formalanalyseforløbet har vi arbejdet med de formelle virkemidler:
- komposition (statisk/dynamisk, åben/lukket)
- rum (overlapning,optiske og lineære gradienter, repoussoir, linear- og centralperspektiv)
- lys/skygge (naturligt lys, clair obskure, symbolsk lys, egenskygge, slagskygge)
- farve (primærfarver, sekundærfarver, kontrasterne lys/mørk og varm/kold samt komplementærkontraster)
Vi har arbejdet med virkemidlerne såvel teoretisk som praktisk.
Litteratur:
Andersen, Henrik Scheel m.fl.: BILLEDKUNST – METODE, KRONOLOGI, TEMA, Systime; sider 7-15, 20-27, 30-40
Praktiske øvelser:
1) Kompositionsøvelse: 3 tegninger fra ro til uro (blyant)
2) Øvelse med lys og skygge/rum: Æble med egenskygge og slagskygge (blyant)
3) Øvelse med farve/rum: Pointilistisk æble (akvarel)
4) Øvelse med farve, komposition og rum (akvarel)
(5) Øvelse med rumskabende virkemidler (collage))
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Betydningsanalyse og vanitas
Vi har i dette forløb arbejdet med indholdsanalysen.
Først har vi kort arbejdet med symbolik generelt (forskellen på symbolik i ældre og nyere kunst - faste symbolkredse versus mere individuelle symboler) og dernæst fokuseret særligt på vanitassymbolikken i barokkens stilleben og i den postmoderne kunst og samtidskunst.
Materiale:
Katrine Charlotte Busk: ”Billedkunstbogen – form, indhold, kontekst”, Columbus (i-bog i ibiblioteket)
Kapitel 2: “Indhold” og herunder afsnittet om metode - 2a symboler, 2b Fortællinger og temaer og 2c ide og budskab
kap. 2, temaartikler 2.3 “Symbolkredse”
kap. 2 - Temaartikler - 2.4: Symboler i samtidskunsten: Michael Kvium
Kap. 4: Skulptur, Temaartikler 4.3: Det grimmes æstetik
Interview af Lemmerz om hans udstilling ”Genfærd” på Aros: https://www.youtube.com/watch?v=4VVAncFju-8
Interview af Peter Callesen: https://www.youtube.com/watch?v=yaU0Xg8SHfA
Praktisk øvelse:
Vanitas-selvportræt + skitsearbejde (blyant + tusch og flydende akvarel)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rumlige fænomener, del 1
Vi har i dette forløb arbejdet med både skulptur og med arkitektur.
Vi har arbejdet med metode / analyse af begge genrer i et kronologiforløb med nedslag i antikken, renæssancen, modernisme og nymodernisme
Litteratur:
”Billedkunstbogen” (ibog SYSTIME) Kap 4, Metode, 4a: form, 4b: indhold + Kap. 4, Temaartikler, 4.1: Kroppen i kunsten + arkitektur kap. 6, Metode + 6a Form + 6b Indhold.
Artikel om Ron Mueck: https://kunsten.nu/artguide/calendar/ron-mueck-art-and-life/
Artikel om Tony Matelli: https://kunsten.nu/journal/et-menneskeligt-ekko/
Antik arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/antikken/
Modernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Postmodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/postmodernismen/
Nymodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/nymodernismen/
Praktiske opgaver:
Abstrakt skulptur i sølvpapir (samt processen: Fotos af opstillinger, der viser skulpturelle begreber + sort, udklippet form på hvidt papir)
(Pavillon til Rødkilde)
Ekskursion til ARoS
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eleverne har arbejdet individuelt ud fra et fælles tema: PARAFRASE
Produktkravet er selve eksamensprojektet og en portefolio/ eksamensbog med individuel opgaveformulering, inspirationsmateriale, procesbeskrivelse og en evaluering af det færdige resultat.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rumlige fænomener, del 2
Vi har i dette forløb arbejdet med både skulptur og med arkitektur.
Vi har arbejdet med metode / analyse af begge genrer i et kronologiforløb med nedslag i antikken, renæssancen, modernisme og nymodernisme
Litteratur:
”Billedkunstbogen” (ibog SYSTIME) Kap 4, Metode, 4a: form, 4b: indhold + Kap. 4, Temaartikler, 4.1: Kroppen i kunsten + arkitektur kap. 6, Metode + 6a Form + 6b Indhold.
Artikel om Ron Mueck: https://kunsten.nu/artguide/calendar/ron-mueck-art-and-life/
Artikel om Tony Matelli: https://kunsten.nu/journal/et-menneskeligt-ekko/
Antik arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/antikken/
Modernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Postmodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/postmodernismen/
Nymodernistisk arkitektur: https://dac.dk/viden/artikler/nymodernismen/
Praktiske opgaver:
Abstrakt skulptur i sølvpapir
(Pavillon til Rødkilde)
Ekskursion til ARoS
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102538",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102538",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102538"
}