Holdet 2024 bi/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Maria Dahm
Hold 2024 bi/c (1c bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler, membranprocesser og cellevækst
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 På opdagelse i generne
Titel 4 Sex og hormoner
Titel 5 Økologi - fjorden og havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler, membranprocesser og cellevækst

Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membran-processer. Proteinsyntese.
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.
Evolution

Emner:
Livets forudsætninger,  pro- og eukaryoter (opbygning) og cellemembraner (opbygning, transport = passiv/aktiv, diffusion/faciliteret/osmose, endo-/exocytose). Proteinsyntese. Mikrobielvækst, gensplejsning. Gæring.
Evolution blandt bakterier. Selektion.

Øvelser:
Mikroskopi af celler
Diffusion og celle størrelse
Bakterier og vækst (forsøg med bakterievækst på agarplader)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner.
Enzymer: overordnet opbygning og funktion.
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet)

Emner:
Hvad består kosten af? Kulhydrater, proteiner, fedtstoffer og vitaminer - opbygning, optag og funktion.
Fordøjelsessystemets anatomi og fysiologi.
Diabetes og blodsukkerregulering.

Øvelser:
Spytamylase forsøg
Forsøg med HUSK
Forsøg med glykæmisk indeks og blodsukkerregulering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 På opdagelse i generne

Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA.
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation.

Emner:
Opbygning af DNA. Det centrale dogme. Proteinsyntesen.
Kromosomer. Karyotype. Genmutationer. Kromosommutationer.
Modeller for nedarvning. 1-gens nedarvning.
Blodtyper og blodtypeforsøg.
Krydsningsskemaer.
Stamtræsanalyser.
Autosomal dominant og autosomal recessiv nedarvning. Kønsbunden nedarvning.


Øvelser:
Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sex og hormoner

Kernestof:
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering.

Emner:
Pubertet og sekundære kønskarakterer.
Mandens kønsorganer anatomi og funktion. kvindens kønsorganer anatomi og funktion.
Mandens hormoner og regulering.
Kvindens hormoner og regulering. Menstruationscyklus.
Forplantning. Fosterudvikling og abort.
Prævention.
Seksuelt overførte sygdomme.

Øvelser:
Ornesæd
Demonstration af moderkage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Økologi - fjorden og havet

Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og C-kredsløb. Biodiversitet.

Biokemiske processer: fotosyntese og respiration.

Emner:
Vejle Fjord som økosystem.
Biotiske og abiotiske faktorer.
Danske farvande, springlag.
Biodiversitet.
Fotosyntese og respiration. BPP, NPP og R.
Kvælstofbelastning. Planktonopblomstringer. Iltsvind.
Hvad er årsagen til manglende biodiversitet samt hyppige iltsvind.

Øvelser:
Fotosyntese (i Alger på Kajakøen)
Fjorddag med diverse feltundersøgelser
Demoforsøg med springlag.
Respirations forsøg med krabber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer