Holdet 2024 bi/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Kristian Grooss Jeppesen
Hold 2024 bi/d (1d bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler, diffusion og osmose
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 På opdagelse i generne
Titel 4 Mikrobiologi, vækstfaktorer og evolution
Titel 5 Sex og hormoner
Titel 6 Økologi med fokus på havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler, diffusion og osmose

Vi har arbejdet med celler (prokaryote og eukaryote), cellens bestanddele, transportprocesser såsom diffusion, faciliteret diffusion og osmose. Vi har i dette emne lavet et forsøg, hvor vi undersøgte diffusion i forskellige størrelser af agerblokke.

Stikord:
prokaryote celler, gram positive og gram negative bakterier, eukaryote celler, mitokondrier, ER, golgiapperat, planteceller, dyreceller, cellemembranen, phospholipider, diffusion, faciliteret diffusion, osmose, aktiv transport, cellestørrelse og diffusion, eksempler på osmose.

Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser

Materiale:
Vi har læst links fra ibogen, Biologi i udvikling 2 udgave. https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=129

Worddokumenterne:
- Eksempler på osmose
- Cellestørrelse og diffusion

Øvelse:
- Øvelsesvejledning. Cellestørrelse og diffusion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Eleverne har fået en introduktion til organsystemerne. Vi har herefter arbejdet med kostens energigivende stoffer (carbohydrater, proteiner, lipider (fedtstof)). Vi har arbejdet med fordøjelsen, enzymer, blodsukkerregulering, diabetes og overvægt. Vi har til emnet lavet forsøget, spytamylase, hvor vi undersøgte spytamylases nedbrydning af stivelse, vi har lavet en øvelse, hvor vi undersøgte hvordan blodsukkeret udviklede sig efter at en testperson havde spist enten lyst eller groft brød, og vi har lavet en øvelse, hvor vi målte BMI og talje-hoftemål på elever.

Stikord:
energigivende stoffer, carbohydrater, monosaccharider, disaccharider, polysaccharider, kostfibre, aminosyrer, proteiner, lipider, triglycerider, aflejring af fedtstoffer i blodårene, fordøjelsen (herunder hvad der sker i mund, maven, bugspytkirtlens funktion, tyndtarmens funktion, næringsstofoptagelse i tyndtarmen, tyktarmens funktion). I forbindelse med fordøjelsen har vi arbejdet med enzymer, enzymers opbygning og hvordan enzymer påvirkes af temperatur og pH. Vi har arbejdet med blodsukkerregulering, insulin, glucagon, glycogen, hurtige og langsomme carbohydrater, type 1 diabetes og type 2 diabetes, årsagerne til overvægt, BMI, talje-hoftemål, respiration, aerob og anaerob energiproduktion, energibalance.

øvelser:
- Øvelse. Hurtige og langsomme carbohydrater (her har vi arbejdet med hvordan blodsukkeret påvirkes af at spise henholdsvis lyst og groft brød)
- Øvelse. Spytamylase (Her har vi set på spytamylases nedbrydning af stivelse, når vi tilsatte spyt og når vi tilsatte kogt spyt til stivelsesopløsningen)
- Overvægt øvelse 1a (vi målte BMI og hofte taljemål og har haft fokus på fordele og ulemper ved metoderne)

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- respiration
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin

Materiale
Biologi i udvikling 2:

I kapitlet, Kost og sundhed: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=131
- Her har vi læst alle links (pånær linksene omkring mineraler, vitaminer og vand)

I kapitlet, Det cellulære liv: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=129
- har har i læst links omkring enzymer og reaktionshastighed

I kapitlet, Motion og sundhed: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=132
- Her har i læst links omkring respiration, energibalance, aerob og anaerob energiproduktion, samt overvægt. (se lektionen d. 16/12)

Biologibogen
- I har i biologibogen læst følgende link https://biologibogen.systime.dk/?id=437 omkring BMI, taljehofte-ratio og fedtprocent.

Hjemmeside: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/overvaegt/overvaegt-hvad-er-det/ (omkring overvægt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 På opdagelse i generne

Vi har arbejdet med kromosomer, DNA´s og RNA´s opbygning, proteinsyntese, celledelinger, mutationer og genetik (her har vi arbejdet med øjenfarve, hårfarve samt blodtyper..... Vi har I emnet lavet forsøget, DNA Cocktail, hvor vi ekstraherede (fik DNA ud af cellerne) DNA fra jordbær.

Stikord:
DNA, RNA, baser, nukleotid, diploid, haploid, dobbelthelix, proteinsyntese, transskription, translation, RNA-polymerase, kodende streng og skabelonstreng, tripletter/codons, tRNA, aminosyre, ribosom, kromosomer, mitose, meiose, overkrydsning, karyotype, kromosomtalsanomalier, kromsom- og genmutationer, fænotype, gener, aleller, genotype, dominante og recessive alleler, blodtyper, AB0-systemet og rhesus-systemet, codominans, antistoffer, agglunitation og blodtransfusioner, Mendels 1 lov, krydsningsskemaer, 1-gensnedarvning, stamtræanalyser, autosomal dominant, autosomal recessiv, kønsbunden nedarvning.

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA

Supplerende stof:

Øvelser:
- DNA cocktail (vi udvandt DNA fra jordbær)
- Blodtypebestemmelse (AB0 og Rhesus systemet)

Materale

Biologi i udvikling 2
- Kapitlet, På opdagelse i generne, https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=133.

Video: DNA cocktail - video (forklare noget af teorien til forsøget DNA cocktail).

Worddokumenterne:
- Kromosomer og karyotype
- Hvorfor interessere sig for blodtyper (her forklares der om blodtransfusioner, agglunitation og antistoffer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mikrobiologi, vækstfaktorer og evolution

Kernestof:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.
Evolution

Emner:
Mikrobielvækst, gensplejsning.
Evolution blandt bakterier. Selektion.

Stikord:
Bakterier, celledeling, bakteriekolonier, udvikling af antibiotikaresistens, multiresistente bakterier, evolution, selektion, tilpasninger.

Øvelser:
Bakterier og vækst (forsøg med bakterievækst på agarplader)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sex og hormoner

Kernestof:
Evolution
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering.

Emner:
Evolution. Selektion, tilpasning.
Pubertet og sekundære kønskarakterer.
Mandens kønsorganer anatomi og funktion. kvindens kønsorganer anatomi og funktion.
Mandens hormoner og regulering.
Kvindens hormoner og regulering. Menstruationscyklus.
Forplantning. Fosterudvikling og abort.
Prævention.
Seksuelt overførte sygdomme.

Øvelser:
Selektionsøvelse
Ornesæd
Demonstration af moderkage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi med fokus på havet

Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og C-kredsløb. Biodiversitet.

Biokemiske processer: fotosyntese og respiration.

Emner:
Vejle Fjord som økosystem.
Biotiske og abiotiske faktorer.
Danske farvande, springlag.
Biodiversitet.
Kvælstofbelastning. Planktonopblomstringer. Iltsvind.
Hvad er årsagen til manglende biodiversitet samt hyppige iltsvind.

Øvelser:
Fotosyntese (i Alger på Kajakøen)
Fjorddag med diverse feltundersøgelser
Demoforsøg med springlag.
Demoforsøg med forsuring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer