Holdet 2024 bi/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Kristian Grooss Jeppesen
Hold 2024 bi/e (1e bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler, diffusion og osmose
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 På opdagelse i generne
Titel 4 4. Mikrobiologi og vækstfaktorer
Titel 5 5. Sex og hormoner
Titel 6 6. Økologi med fokus på havet
Titel 7 7. Evolution
Titel 8 8. Repetition/Eksamenstræning
Titel 9 Kernestof gennemgået i NV

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler, diffusion og osmose

Vi har arbejdet med celler (prokaryote og eukaryote), cellens bestanddele, transportprocesser såsom diffusion, faciliteret diffusion og osmose. Vi har i dette emne lavet et forsøg, hvor vi undersøgte diffusion i forskellige størrelser af agerblokke.

Stikord:
prokaryote celler, gram positive og gram negative bakterier, eukaryote celler, mitokondrier, ER, golgiapperat, planteceller, dyreceller, cellemembranen, phospholipider, diffusion, faciliteret diffusion, osmose, aktiv transport, cellestørrelse og diffusion, eksempler på osmose.

Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser

Materiale:
Vi har læst links fra ibogen, Biologi i udvikling 2 udgave. https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=129

Worddokumenterne:
- Eksempler på osmose
- Cellestørrelse og diffusion

Øvelse:
- Øvelsesvejledning. Diffusion ogCellestørrelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Eleverne har fået en introduktion til organsystemerne. Vi har herefter arbejdet med kostens energigivende stoffer (carbohydrater, proteiner, lipider (fedtstof)). Vi har arbejdet med fordøjelsen, enzymer, blodsukkerregulering, diabetes og overvægt. Vi har til emnet lavet forsøget, spytamylase, hvor vi undersøgte spytamylases nedbrydning af stivelse, vi har lavet en øvelse, hvor vi undersøgte hvordan blodsukkeret udviklede sig efter at en testperson havde spist enten lyst eller groft brød, og vi har lavet en øvelse, hvor vi målte BMI og talje-hoftemål på elever.

Stikord:
energigivende stoffer, carbohydrater, monosaccharider, disaccharider, polysaccharider, kostfibre, aminosyrer, proteiner, lipider, triglycerider, aflejring af fedtstoffer i blodårene, fordøjelsen (herunder hvad der sker i mund, maven, bugspytkirtlens funktion, tyndtarmens funktion, næringsstofoptagelse i tyndtarmen, tyktarmens funktion). I forbindelse med fordøjelsen har vi arbejdet med enzymer, enzymers opbygning og hvordan enzymer påvirkes af temperatur og pH. Vi har arbejdet med blodsukkerregulering, insulin, glucagon, glycogen, hurtige og langsomme carbohydrater, type 1 diabetes og type 2 diabetes, årsagerne til overvægt, BMI, talje-hoftemål, respiration, aerob og anaerob energiproduktion, energibalance.

øvelser:
- Øvelse. Hurtige og langsomme carbohydrater (her har vi arbejdet med hvordan blodsukkeret påvirkes af at spise henholdsvis lyst og groft brød)
- Øvelse. Spytamylase (Her har vi set på spytamylases nedbrydning af stivelse, når vi tilsatte spyt og når vi tilsatte kogt spyt til stivelsesopløsningen)
- Overvægt øvelse (vi målte BMI og hofte taljemål og har haft fokus på fordele og ulemper ved metoderne)

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- respiration
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin

Materiale
Biologi i udvikling 2:

I kapitlet, Kost og sundhed: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=131
- Her har vi læst alle links (pånær linksene omkring mineraler, vitaminer og vand)

I kapitlet, Det cellulære liv: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=129
- har har i læst links omkring enzymer og reaktionshastighed

I kapitlet, Motion og sundhed: https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=132
- Her har i læst links omkring respiration, energibalance, aerob og anaerob energiproduktion, samt overvægt. (se lektionen d. 10/12)

Biologibogen
- I har i biologibogen læst følgende link https://biologibogen.systime.dk/?id=437 omkring BMI, taljehofte-ratio og fedtprocent.

Hjemmeside: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/overvaegt/overvaegt-hvad-er-det/ (omkring overvægt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 På opdagelse i generne

Vi har arbejdet med kromosomer, DNA´s og RNA´s opbygning, proteinsyntese, celledelinger, mutationer og genetik (her har vi arbejdet med øjenfarve, hårfarve samt blodtyper..... Vi har I emnet lavet forsøget, DNA Cocktail, hvor vi ekstraherede (fik DNA ud af cellerne) DNA fra jordbær og testet klassens blodtyper.

Stikord:
DNA, RNA, baser, nukleotid, diploid, haploid, dobbelthelix, proteinsyntese, transskription, translation, RNA-polymerase, kodende streng og skabelonstreng, tripletter/codons, tRNA, aminosyre, ribosom, kromosomer, mitose, meiose, overkrydsning, karyotype, kromosomtalsanomalier, kromsom- og genmutationer, fænotype, gener, aleller, genotype, dominante og recessive alleler, Mendels 1 lov, krydsningsskemaer, stamtræer, herunder nedarvningen af dominant og recessivt nedarvede egenskaber samt blodtypernes genetik, herunder AB0-blodtypesystemet, rhesus-blodtypesystemet og blodtransfusioner.

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA

Supplerende stof:

Øvelser:
- DNA cocktail (vi udvandt DNA fra jordbær)
- Blodtypebestemmelse

Materale

Biologi i udvikling 2
- Kapitlet, På opdagelse i generne, https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=133.

- ved blodtyper har i også læst dette link omkring AB0- og rhesus-systemet: læst fra biologibogen
https://biologibogen.systime.dk/?id=535

Video: DNA cocktail - video (forklare noget af teorien til forsøget DNA cocktail).

Worddokumenterne:
- Kromosomer og karyotype
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Mikrobiologi og vækstfaktorer

Kernestof:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.
Biokemiske processer: respiration og gæring.

Supplerende stof:
Bioteknologi

Emner:
Mikroorganismer (typer, vækst, vækstfaktorer og produktion, dvs. IKKE gensplejsning), respiration og gæring.

Øvelser:
Optimering af vækstbetingelser for gær (temperatur og sukkermængde)

Pensum:
Sider læst i iBogs-udgave svarende til følgende sider i den trykte version af:

Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling 2. udgave, Nucleus:
s. 33, 36-41 og 48-49.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Sex og hormoner

Kernestof:
Genetik og molekylærbiolog: mutation
Fysiologi: forplantning og hormonel regulering

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin

Emner:
Pubertet, hormoner (overordnede kønshormoner), feedbackmekanismer, mandens kønsorganer (opbygning og sædcelledannelse), kvindens kønsorganer (opbygning), menstruationscyklus, samleje og befrugtning, fosterudvikling (inkl. hormoner), barnløshed, kunstig befrugtning, prævention og kønssygdomme (gruppeoplæg).

Øvelser:
Undersøgelse af ornesædcellers aktivitet

Pensum:
Sider læst i iBogs-udgaven svarende til følgende sider i den trykte version af:

Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2. udgave, Nucleus:
s. 153-182 (s. 166-175 som individuelle gruppeoplæg).

1. udgave af samme bog:
s. 143-145.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Økologi med fokus på havet

Kernestof:
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og C-kredsløb.

Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse

Emner:
Økosystemer (definition), biotiske og abiotiske faktorer, organisk og uorganisk stof, primærproducenter i havet, fødekæde/fødenet, producenter/konsumenter, græsnings- og nedbryderfødekæder, auto- og heterotrof, planteæder/rovdyr, trofiske niveauer, fotosyntese og respiration, BPP = NPP + R, energistrøm gennem energipyramide (varmetab osv), begrænsende faktorer, nedbrydning, eutrofiering, C-kredsløb, forsuring, springlag og årstidsvariation.

Øvelser:
Påvisning af fotosyntese og ånding (I vandpest)
Biotopundersøgelse (Albuen strand i Vejle fjord)

Pensum:
WWF Opdag Havet (Se links)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7. Evolution

Kernestof:
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer (Variation og selektion).

Emner:
Evolutionens mekanismer (Darwin, evolutionsteorien, variation, artsbegrebet, artsdannelse, population, konkurrence og selektion).

Øvelser:
Survival of the fittest

Pensum:
Sider læst i iBogs-udgaven svarende til følgende sider i den trykte version af:

Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2. udgave, Nucleus:
s. 197-200, 203-206.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8. Repetition/Eksamenstræning

Emner:
Valgfri repetition vha. begrebskort, undervisningslokalet-film og boost-moduler på Praxis Online.
Valgfrit tilvalg: Derudover eksamenstræning ved at se og arbejde med opgave gennemgået i "Ved det grønne bord".
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kernestof gennemgået i NV

Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA

Emner:
Pro- og eukaryote celler (opbygning), membranprocesser (diffusion og osmose), DNA (opbygning og baseparring), genotype og fænotype, punktmutation, PCR og gelelektroforese (inkl. ekstraktion af DNA fra kindceller).

Øvelser:
Verdens bedste pomfritter (osmose)
Fremstilling af genotype (Smager/Ikke smager af PTC)

Pensum:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus:
s. 14-16 + 18-20 (sammenskrevet) og s. 17 + 171-172 + 185-188 + 201-207 (sammenskrevet).
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer