Holdet 2024 bi/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Annemette Saugbjerg
Hold 2024 bi/k (1k bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det cellulære liv, herunder mikrobiologi
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 På opdagelse i generne
Titel 4 Sex, hormoner og ønskebørn
Titel 5 Evolution og biodiversitet
Titel 6 Marinøkologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det cellulære liv, herunder mikrobiologi

Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membran-processer. Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.

Emner:
Livets forudsætninger,  pro- og eukaryoter (opbygning) og cellemembraner (opbygning, transport = passiv/aktiv, diffusion/faciliteret/osmose, endo-/exocytose). Mikrobielvækst, gensplejsning. Gæring.

Øvelse:
Dissusion og celle størrelse
Optimering af vækstbetingelser for gær.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Kernestof:

Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner.

Enzymer: overordnet opbygning og funktion.

Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Emner:
Kulhydrater, fedt og protein (energiindhold, opbygning, kilder og overordnet brug i kroppen), fordøjelsen (opbygning og funktion), enzymer (overordnet opbygning og funktion, reaktionshastighed, pH og temperatur), opbygning og funktion af lunger, hjerte og kredsløb, herunder blodtryk.

Øvelser:
Spytamylase
Måling af puls og blodtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 På opdagelse i generne

Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA.

Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation.

Emner:
DNA (opbygning, baseparringsprincippet), det centrale dogme, proteinsyntesen (transskription og translation), kromosomer og karyotyper, mutationer, genetik og nedarvningsprincipper (allel, geno-/fænotype, homo-/heterozygot, dominant/recessiv), Mendels 1. lov, krydsningsskemaer, stamtavler, blodtyper. PCR og gelelektroforese.

Øvelser:
Isolering af DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelse
Gelelektroforese og laktose intolerens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sex, hormoner og ønskebørn

Kernestof:

Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering.

Emner:
Pubertet, hormoner (overordnede kønshormoner), feedbackmekanismer, mandens kønsorganer (opbygning og sædcelledannelse), kvindens kønsorganer (opbygning), menstruationscyklus, samleje og befrugtning, prævention, og kønssygdomme

Øvelser:
Rollespil seksuelt overførte sygdomme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Marinøkologi

Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Biokemiske processer: fotosyntese og respiration.

Emner:
Økosystemer, fotosyntese, fødekæder (herbivore/carnivore, trofiske niveauer, producen-ter/konsumenter), respiration, BPP = NPP + R, energistrøm gennem energipyramide, havet som øko-system (producenter/konsumenter, energistrømme i havet, stofkredsløb og springlag), begrænsende faktorer, C-kredsløb, iltsvind.

Øvelser:
Fotosyntese (BTB og vandpest)
Biotopundersøgelse ved Vejle fjord

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer