Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Torben Espersen
|
Hold
|
2024 ng/d (2d ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klima og vejrs bet. for mennesket-1.Klimaændringer
Klima og vejrets betydning for menneskets livsvilkår - 2.1 Klimaændringer
Forstå hvad et ændret klima konkret betyder for livet på jorden. Jorden skal nok bestå, der bliver også ved med at være liv i en meget lang fremtid. Men hvilken form dette liv vil antage og hvor hurtigt det vil ændre sig, ved ingen helt præcist. På kort sigt vil livet for jordens mennesker ændres, vores levevilkår vil ændres hurtigt og det vil kræve stor omstilling at tilpasse sig disse ændringer.
Dette første emne vil fokusere på hvad vi ved og hvad vi forventer af klimaændringerne i den nære fremtid (50-80 år). FN´s klimapanel (IPCC) er sat i verden for at undersøge og oplyse om dette, så politikkerne har et oplyst grundlag at træffe beslutninger på. FN´s bæredygtighedsmål er også involveret, da pkt. 13 (Klimaindsats) er et vigtigt punkt.
For at belyse dette skal vi gennemgå nedenstående materiale, samt mange andre kilder.
NaturgeografiGrundbogen C (Systime)
o 2.1.1 Fortidens og fremtidens klima
o 2.1.2 Mennesket påvirker temperaturen
o 2.1.3 Klimaændringerne påvirker klimazonerne
o 2.1.4 Klimaets feedback – havstrømme
o 2.1.5 Danmark rammes af klimaforandringer
o 2.1.6 Klimakonsekvenser i lavindkomstlande
Supplerende materiale:
Mål 13: KLIMAINDSATS - https://www.verdensmaalene.dk/maal/13
SDG Tracker: Goal 13: Take urgent action to combat climate change and its impacts
I klimaforskernes fodspor: Site om klimaforskning i arktis
Vendepunkter for klimaet: 6 dokumentarfilm om nogle af klimaets ”tippingpoints”, forskellige steder på jorden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jordens og landskabernes processer:
Jordens og landskabernes processer:
i) Jordens dannelse og udvikling
ii) Pladetektonik, jordskælv og vulkaner
(1) Wegeners hypotese om kontinentalvandring til den moderne teori
om pladetektonik.
(2) Jordskælv og deres dynamikker og konsekvenser.
(3) Vulkaner og vulkantyper. Lokalisering og produkter.
(4) Konsekvenser for udsatte befolkninger.
(5) Geologiske ressourcer
(6) Bæredygtigt forbrug af ressourcer
(7) Menneskers anvendelse af ressourcer
Skriftlig opgave med fokus på fagligt udbytte og metodisk tilgang til formidling af naturgeografisk stof (altså arbejde med modeller, figurer, grafer mm. i forståelse og fremstilling)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klima og vejrs bet. for mennesket-2.Nedbør og vand
Klima og vejrets betydning for menneskets livsvilkår - 2.2 Vandressourcer
FN´s bæredygtighedsmål er også involveret, da pkt. 6 ( Rent vand og sanitet) er et vigtigt punkt.
For at belyse dette skal vi gennemgå nedenstående materiale, samt mange andre kilder.
NaturgeografiGrundbogen C (Systime)
2.2.1 Vandressourcer og vandmangel
2.2.2 Vandet i naturen
2.2.3 Grundvandsdannelse og drikkevand
2.2.4 Bæredygtighed og forureningstyper
2.2.5 Beskyttelse og udnyttelse af vandressourcen
Supplerende materiale:
Mål 6: Rent vand og sanitet - https://www.verdensmaalene.dk/maal/6
SDG Tracker: Goal 6: Take urgent action to combat climate change and its impacts
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
i) Bæredygtighed og befolkningsudvikling
(1) Bæredygtighedsbegrebet - herunder FN' bæredygtighedsmål
(2) Global befolkningstilvækst
(3) Demografiske begreber
ii) Fødevareproduktion
(1) Verdens fødevareproduktion og -forbrug
(2) Fødevareproduktionens naturgrundlag
(3) Sult og fattigdom
iii) Verdens energiforbrug
(1) Hvad er energi og hvad bruger vi det til
(2) Verdens- og Danmarks energiforsyning
(3) Omstillingen fra fossile- til vedvarende energikilder
3 timers arbejde med opgaven: Hvordan påvirker klimatiske forhold globale landbrugsmønstre? Øvelse med SkoleGis-opgave i ArcGis-portalen. Klimatiske forhold dækker over nedbør, temperatur og klimaklassifikation. Desuden inddrages parametre som befolkningstæthed, jordens frugtbarhed, vandløbsoplande og istidens indflydelse på dyrkningsforhold i DK.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102551",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102551",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102551"
}