Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Randi Fuglsang Thise
|
Hold
|
2024 ke/e (2e ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
F1 Når kemiske stoffer blandes
Kernestof:
Grundstoffer og kemiske forbindelser
Homogene og heterogene blandinger
Tilstandsformer og overgange mellem tilstande
opbygningen af et atom, de enkelte elementarpartikler og deres placering, ladning og masse
Begreberne atomnummer (Z), massetal (A) og neutrontal (N)
Isotoper
Grundstoffer og grundstoffernes periodesystem
Forskellen på metaller, ikke-metaller og halvmetaller
Grupper og perioder i periodesystemet
Informationerne der findes i periodesystemet
Elektronfordelingen i skaller og ædelgasreglen
Opførsel i laboratoriet
Elevforsøg:
Blandbarhed (IBSE)
Reaktion mellem H2 og O2
Overskrifter er fra "I gang med kemi" af Lone Als til kernestof
Supplerende stof:
podcast om et grundstof fra "Periodisk" (https://open.spotify.com/show/2IKdigykYhbEZ6Dr5qn4LJ)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
F2 Molekyler - når elektroner er fælles
Kernestof:
Reaktionsskemaer og hvordan en kemisk reaktion afstemmes
Molekyler og deres elektronparbindinger
Hvilke grundstoffer der indgår i molekyler
Begreberne molekylformel, elektronprikformel, og strukturformel
Anvende et molekylbyggesæt til at vise molekylstrukturer
Vide hvad atomer i molekyler opnår ved at danne elektronparbindinger
Navngive uorganiske molekyler
Begreberne elektronegativitet EN, elektronegativitetsforskel ∆EN og delladninger og dipol
Forskellen på en polær og en upolær elektronparbinding
Intramolekylære- og intermolekylære kræfter
Forhold der har indflydelse på molekylforbindelsers smelte- og kogepunkter samt deres opløselighed i et givent opløsningsmiddel
Overskrifter til kernestof fra "I gang med kemi" af Lone Als:
Intra- og intermolekylære kræfter
Drivhusgasser og global opvarmning
Supplerende stof:
Balancing Chemical Equations på phet-colorado (https://phet.colorado.edu/en/simulations/balancing-chemical-equations)
Drivhuseffekten (https://www.youtube.com/watch?v=YBvFlc_2W6Y)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
F3 Organiske forbindelser og stofmængdeberegninger
Kernestof:
Hvordan organiske forbindelser generelt er opbygget, Carbonatomets og hydrogenatomets bindingsstruktur
Hvilke andre grundstoffer end C og H, der kan indgå i organiske forbindelser
Begreberne stofklasser og funktionelle grupper, Alkaner, alkener, alkyner, Mættede og umættede
Molekylformel, strukturformel, sammentrukket strukturformel og stregformel
Ligekædet og forgrenet, Strukturisomeri
Navngive udvalgte organiske forbindelser, begreberne hovedkæde og sidekæde samt præfiks og suffiks, princippet i nummerering af carbonatomer.
Betydning af polære funktionelle grupper for smelte- og kogepunktet samt opløseligheden i vand
Betydning af intermolekylære kræfter (hydrogenbindinger og London-kræfter) for smelte- og kogepunktet samt opløseligheden i vand
Redegøre for sikkerhedsmæssige overvejelser i forbindelse med at arbejde med stoffer i hjemmet og i laboratorier, herunder kendskab til farepiktogrammers samt H- og P-sætningers betydning
stofmængdeberegninger, molekylmasse (Mu) og stofmængde (n), Avogadros konstant, molarmasse (M), sammenhængen mellem masse, stofmængde og molarmasse og anvende sammenhængen i beregninger
Elevforsøg:
Alkaner i lightergas
Overskrifter til kernestof fra "I gang med kemi" af Lone Als
"Mere om navngivning"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
F4 Ionforbindelser og koncentrationer
Kernestof:
Definitioner for en ion og en ionforbindelse
Forskellen på en enatomig ion og en fleratomig ion
Hvordan en ionforbindelse dannes
Begreberne ionbinding, iongitter og krystalstruktur
Hvad der er karakteristisk for ionforbindelsers smelte- og kogepunkter
Navngivning
Begreberne formelenhed og krystalvand
Hvordan vand kan opløse en ionforbindelse
Ionforbindelsers opløselighed
Forskellen på et letopløseligt, et tungtopløseligt og et uopløseligt salt
Forskellen på en umættet, en mættet og en overmættet opløsning
Hvad der kendetegner en fældningsreaktion
Hvordan en fældningsreaktion kan opskrives med formelenheder og som et ionreaktionsskema
Begrebet tilskuer-ioner
Elevforsøg:
Krystalvand i Kobber(2+)sulfat (Opvarmning af Kobber(2+)sulfat og mængdeberegninger af krystalvandet)
Titrering af fjordvand
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
F5 Når det er surt eller basisk
Kernestof:
syrer, baser, og syre-base-reaktioner, uorganiske syrer og baser og deres molekylformel/formelenhed, carboxylsyre, amfolyt
Forskellen på en stærk syre/base og en ikke-stærk syre/base, Korresponderende syre-base-par
Begrebet formel stofmængdekoncentration c og aktuel stofmængdekoncentration samt deres enheder
Sammenhængen mellem formel stofmængdekoncentration, stofmængde og volumen
Funktionen af en indikator, og hvad der kendetegner et ækvivalenspunkt
Beregninger efter titrering
pH-begrebet
Elevforsøg:
"Titrering af saltsyre"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
F6 Redoxreaktioner - når elektroner flyttes
Kernestof:
Redoxreaktioner, oxidation og reduktion, delreaktioner
spændingsrækken og korrosion af metaller, ædle og uædle metaller, hydrogens placering i spændingsrækken
oxidationstal, hhv. grundstoffer, en- og fleratomige ioner samt simple molekyler og organiske molekyler
Elevforsøg:
"Spændingsrækken" - Undersøgelse af metalioner og metaller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102554",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102554",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102554"
}