Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
John Vibe Grevsen
|
Hold
|
2024 if/z (2zif)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Firmahjemmeside
Projektet 'Firmahjemmeside' fra i-bogen 'Informatik' af Martin Damhus m.fl.
Hver gruppe skal designe og udvikle en firmahjemmeside samt lave en rapport herom.
Indhold:
Planlægning af et it-system: Brainstorm. Kravspecifikation. Målgruppeanalyse.
Udarbejdelse af et it-system: Interaktionsdesign, herunder strukturdiagram og papirprototype.
Gestaltlove.
HTML og CSS.
Evaluering af et it-system: Test - grupperne tester hinandens hjemmesider (interaktionsdesign og kravspecifikation).
Værktøjer:
Visual Studio Code (til at udvikle både HTML og CSS): https://code.visualstudio.com/
Fra 'Grundstof' på iftek.dk har vi læst/diskuteret følgende note:
Klient-server og tre-lags-arkitekturen: http://iftek.dk/client-server-og-trelagsarkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Programmering
Introduktion til programmering. Herunder: variable (lokale/ globale), funktioner (uden/ med parametre), betingede sætninger og løkker. Desuden arbejdes med trinvis forbedring, god navngivning og kommentarer i koden.
Forløbet er baseret på videoer og opgaver fra første del og lidt fra anden del af Computer Science Principles ('19-'20), Unit 5 - Building Apps (CSP 5) på code.org.
Link: https://studio.code.org/s/csp5-2019
Lidt om syntaks og semantik.
Mini-projekt: Lav et lille spil i App Lab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Modellering og data
Formål
- modellere et problemområde for at forstå dette
- modellere data for at designe et it-system
- forstå databasers anvendelse og lave simple forespørgsler
Læreplansmål
Med henvisning til læreplanen skal eleven kunne:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer
Indhold
Emnet for forløbet er modellering af problemområdet for blandt andet musik og en brætspilsklub.
Med henvisning til læreplanen er kernestoffet:
- Modellering som middel til at forstå et problemområde
- Abstraktion og strukturering
- Begrebs- og datamodeller
- Databasers anvendelse
- Simple databaseforespørgsler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sporing af brugere på internettet
Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning.
it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd.
It-sikkerhed, netværk og arkitektur.
Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer.
Cookies (1., 2. og 3. parts) og browserfingerprint.
Film 'Privatliv til salg' fra DR.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
JavaScript og Innovation
Lidt om JavaScript. Tutorial fra w3schools.com er anvendt.
Mini-projekt: lav en hjemmeside med et lille spil i JavaScript.
Kapitlet 'Innovation i IT' fra i-bogen 'Informatik' af Martin Damhus m.fl.
Link: https://informatik.systime.dk/?id=p1020
Radikal og inkrementel innovation.
4p-modellen.
Repetition:
Klient-server og tre-lags-arkitekturen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
IT-sikkerhed
Et lille forløb, der inkluderer et samarbejde med fysik: 'Kvantespil'.
Se: https://undervisning.life.dk/ub
Kapitlet 'IT-sikkerhed' fra i-bogen 'Informatik' af Martin Damhus m.fl.
Se: https://informatik.systime.dk/?id=528
IT-sikkerhed:
Fortrolighed, integritet og tilgængelighed.
Privacy.
Kodeord og adgangskontrol.
Kommunikation over netværk.
Integritet - herunder data-integritet, autenticitet og uafviselighed.
Kryptografi samt undersiderne
- Kryptering
- Hashing
- Digital signatur
Antivirus-software og firewalls.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102557",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102557",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102557"
}