Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Laura Josefine Sodborg
|
Hold
|
2024 ps/1/2 (3gps1/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kort introduktionsforløb
Formålet med disse treintroduktionsgange har været at give eleverne en indsigt
i, hvad psykologi som fagområde vedrører, og kort komme omkring nogle af de
retninger, som psykologien indeholder. Dette er gjort med udgangspunkt i køn
som emne. Derudover har eleverne kort stiftet bekendtskab med de tre
videnskabelige traditioner, som psykologi bygger på.
Der er blevet arbejdet med følgende faglige mål:
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske
problemstillinger
- Kunne skelne mellem hverdagspsykologisk og videnskabelig baseret
psykologi
Følgende kernestofområde er blevet berørt:
Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling, herunder betydning af køn
Følgende arbejdsformer er blevet anvendt:
Gruppearbejde, hurtigskrivning, underviseroplæg, tegne, fremlæggelser,
klassedialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kriminalitetsforløb
Inden for det overordnede spørgsmål ”Hvorfor bliver mennesker kriminelle?” har eleverne tilegnet sig viden om barnets udvikling og relation til omverdenen i den normalfungerende udvikling såvel som i forbindelse med omsorgssvigt. Resiliens har været et gennemgående tema. Tilknytning er blevet undersøgt som fænomen med udgangspunkt i John Bowlby og Mary Ainsworth, mens også Daniel Sterns beskrivelser af spædbarnets emotionelle udvikling er blevet brugt til at forstå udviklingen af tilknytning såvel som barnets generelle sociale udvikling. Derudover er der arbejdet med medfødte forholds indvirkning på menneskets udvikling, herunder temperament. Disse teorier og tilhørende fagbegreber er løbende sat i relation til det temaets overordnede spørgsmål om kriminalitet. Udover dette udviklingspsykologiske fokus har der i forløbet også været arbejdet med at forstå, hvordan et menneske påvirkes af de grupper, vedkommende indgår i. Med udgangspunkt i klassiske socialpsykologiske eksperimenter er det blevet undersøgt i hvilket omfang, menneskets handlinger påvirkes af gruppen, samt hvilke forhold der spiller en rolle for, om mennesker lader sig påvirke. Derudover er der arbejdet med konflikter og konflikthåndtering som et led i sociale relationer, herunder refleksion over gode strategier i forbindelse med konflikter. Mens der også er arbejdet med mobning, ondskab og moralsk frakobling. Også denne del af forløbet er gennemgående blevet holdt op på det overordnede spørgsmål om, hvorfor mennesker bliver kriminelle.
Der er blevet arbejdet med følgende faglige mål:
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologiske viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologiske viden med et faglige begrebsapparat på en klar og præcis måde
Følgende kernestofområder er behandlet:
Socialpsykologi
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Kommunikation i sociale sammenhænge
- Stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Følgende arbejdsformer har været i fokus:
Klassedialog, brainstorm, gruppearbejde, dokumentar, analysearbejde, underviseroplæg, casearbejde, begrebsleg, højtlæsning, hurtigskrivning, walk-and- talk, udarbejdelse af plancher, mindmaps
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring - hvordan lærer man bedst?
I dette forløb har eleverne arbejdet med, hvordan mennesket lærer, og hvilke faktorer der spiller en rolle i, at læring kan finde sted – både før, under og efter selve læringssituationen. I forbindelse med før og under læringssituationen er selvdisciplin og motivation blevet undersøgt. Under læringssituationen er der arbejdet med opmærksomhed, multitasking, forstyrrelser, aktiv/passiv læring samt Vygotskys begreber om zonen for nærmeste udvikling og stilladsering. Hvad angår efter læringssituationen, er der arbejdet med faktorer, der spiller en rolle for konsolidering i langtidshukommelsen, samt hvordan langtidshukommelsen er organiseret. Endvidere er der arbejdet med forskellige kognitive og behavioristiske læringsbegreber, mens også spørgsmålet om mindset er blevet undersøgt med udgangspunkt i Carol Dweck og forskellige måder at rose elever – og børn i det hele taget – på.
Der har været fokus på følgende faglige mål i forløbet:
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologiske viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- Vurdere betydningen af sociale faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et faglige begrebsapparat på en klar og præcis måde
Der er blevet arbejdet med følgende kernestofområder:
Socialpsykologi
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Kommunikation i sociale sammenhænge
Kognition og læring
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Følgende arbejdsformer har været i fokus:
Klassedialog, mindmap, pararbejde, tegne, højtlæsning, analysetræning, artikellæsning, underviseroplæg, gruppearbejde, hurtigskrivning, begrebstræning, casearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor bliver unge mennesker stressede?
Der har i dette forløb været fokus på den overordnede problemstilling ”Hvorfor bliver unge mennesker stressede?”. I forløbet har eleverne således arbejdet med at belyse årsager til stress ud fra ydre såvel som indre faktorer. I forlængelse heraf er der blevet arbejdet med henholdsvis emotions- og problemfokuseret coping. Derudover er spørgsmålet om identitetsdannelse blevet behandlet med udgangspunkt i teoretikerne Erik Erikson, Anthony Giddens, Kenneth Gergen og Erving Goffman. Disse er blevet anvendt til at undersøge identitetsdannelses vilkår i det senmoderne samfund. Endelig er der også arbejdet med trækteori i form af femfaktormodellen.
Der har i forløbet været fokus på følgende faglige mål:
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologiske viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- Vurdere betydningen af sociale faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et faglige begrebsapparat på en klar og præcis måde
Følgende kernestofområder er blevet berørt:
Socialpsykologi
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling, herunder betydning af miljø og kultur
Kognition og læring
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
- Identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Klassedialog, underviseroplæg, gruppearbejde, højtlæsning, casearbejde, analysearbejde, hurtigskrivning, TV-udsendelse, tegnetid, træning i at opstille psykologiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102632",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102632",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102632"
}