Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
John Vibe Grevsen
|
Hold
|
2024 MA/2 (3gMA/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
Stamfunktion og ubestemt integral:
Stamfunktioner for kendte funktioner.
Regneregler for ubestemte integraler.
Areal og bestemt integral:
Arealfunktionen.
Integralregningens hovedsætning - inkl. bevis.
Regneregler for bestemte integraler.
Areal af område mellem grafer.
Bevis for arealformlen for en cirkel.
Rumfang af omdrejningslegemer.
Kurvelængde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable: definition og graf.
Det tredimensionale koordinatsystem.
Niveaukurver. Snitfunktioner og snitkurver.
Partielle afledede, tangentplan og gradient.
Stationære punkter og ekstrema.
Dobbelte og blandede afledede.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialligninger
Hvad er en differentialligning?
Tangentligninger og linjeelementer.
Lineære differentialligninger af 1. orden inkl. beviser, herunder: y'=ky, y'=b-ay og y'+g(x)y=h(x) inkl. specialtilfældet, hvor g(x)=0.
Lidt om den logistiske differentialligning og logistisk vækst.
Separable differentialligninger.
Projekt: Salt i beholdere.
Projektet går ud på at opstille og løse differentialligninger, således at det bliver muligt at bestemme mængden af salt i forskellige beholdere som funktion af tiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorfunktioner og banekurver
Vekorfunktion.
Banekurve.
Skæringspunkter og dobbeltpunkter.
Differentiation af vektorfunktioner:
- Tangent til banekurve.
Rapport om cirkelbevægelse:
- Cirklens parameterfremstilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ssh. og statistik: Normalfordelingen
Repetition:
Stokastisk variabel.
Binomialforsøg og binomialfordelingen.
Hypotesetest i binomialfordelingen.
Konfidensinterval for andel.
Kombinatorik:
Antal kombinationer og permutationer.
Normalfordelingen:
Diskret vs. kontinuert stokastisk variabel.
Tæthedsfunktionen (frekvensfunktionen) og fordelingsfunktionen, herunder sammenhængen mellem graferne.
Kort: Normalfordelingen som approksimation for binomialfordelingen.
Beregninger med normalfordelingen.
Standardnormalfordelingen, herunder tæthedsfunktionen og fordelingsfunktionen.
Undersøgelse af om et observationssæt tilnærmelsesvist er normalfordelt vha. et normal-fraktil-plot.
Mere om lineær regression:
Residualspredning.
Residualernes variation. Er residualerne normalfordelte?
Vurdering af model.
Konfidensinterval for hældningen.
Er der overhovedet en sammenhæng?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Beviser og repetition
Differentialregning:
Bevis for produktreglen.
Differentialligninger:
Bevis for den logistiske differentialligning.
Beviser for de forskellige typer af lineære differentialligninger af første orden.
Integralregning:
Bevis for integralregningens hovedsætning.
Bevis for kurvelængde for en funktion.
Bevis for formlerne for rumfanget af hhv. en kegle og en kugle.
Vektorfunktioner:
Kurvelængde for en vektorfunktion inkl. bevis.
Funktioner af to variable:
Bevis for tangentplanens ligning.
Sandsynlighedsregning og statistik:
Bevis for sammenhængen mellem en vilkårlig normalfordeling og standardnormalfordelingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102633",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102633",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102633"
}