Holdet 2024 me/nxz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Jane Knudsen
Hold 2024 me/nxz (1nxzme)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Ungdom i fiktion
Titel 2 #2 Detektiven i fakta
Titel 3 Forløb#2 Detektiven i fakta

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Ungdom i fiktion



Forløbet “Ungdom i  fiktion” omhandler ungdom skildret i film og streaming-serier.

Undervejs belyses de to hovedgenrer ungdomsfilm versus opvækstfilm, og vi undersøger hvad der typisk kendetegner danske versus amerikanske ungdomsfilm.

Fokus er tematisk på undergenren “oprørsfilm”  og forgreningerne “psykologisk oprør” (indre oprør) og  “socialt oprør” (ydre oprør)
Der trænes derfor  kendskab til genremarkører  både  ift. indhold, stil og dramaturgi.

Teoretisk anvendes “passagemodellen” til at analysere en karakters  udvikling, og  teorien om  “sympatistrukturer” anvendes til en forståelse for hvordan man via virkemidler og plottet kan skabe sympati og empati for karakterer
Jonas Risvigs begreber “want” og “need” bruges til en forståelse af en karakters motivation og behov

Begreber:
i. Ungdomsfilm vs opvækstfilm
ii. Amerikanske ungdomsfilm vs danske
1. Excess vs naturalistisk stil
iii. Passagemodellen, sympatistrukturer (aliance, allegiance)
iv. Oprørsfilm – psykologisk og socialt
v. Tværmedialitet og kontekster
vi. Målgrupper

Citater og værker der vises i undervisningen:
Me, Earl and the Dying Girl (amerikansk ungdomsfilm, psykologisk oprør, komedie og drama = dramedie, spillefilm)
Nordvest (dansk opvækstfilm, socialt oprør, spillefilm)
I am not okay with this (amerikansk ungdomsfilm, psykologisk og socialt oprør. Netflix, streaming)
Euphoria - vi ser de første 20 minutter fra 1 afsnit (amerikansk tv-serie,psykologisk og socialt oprør, HBO streaming, psykologisk oprør, excess

Materiale:
- Grundbogen "Ungdomsfilm" . kapitel 2+3 om ungdomsfilm og oprørsfilm
- Om medieetik fra grundbogen “Levende Billeder”

Undervejs laves en øveproduktion hvor teori om genremarkører,  målgrupper og tværmedialitet kommer i spil. Benspænd i øveproduktionen er, FEMO-principperne skal anvendes,  kortfilmen skal  have 2 vendepunkter og der skal laves en filmplakat
Fokus i praktiske øvelser: redigeringsprincipper, copycat (bevidst brug af virkemidler), kontunuitetsklipning og montage

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 Detektiven i fakta

Forløbet "Detektiven i fakta" dækker over dokumentargenrer, og der er lagt vægt på at kunne genkende genremarkører og træne eleverne i brugen af filmiske virkemidler og få kendskab til dramaturgiske modeller og fremdriftselementer.

Ift. detektiven i fakta er der fokus på afslørende tv-reportage og -serier, og eleverne stifter bekendtskab med de 3 klassiske dokumentargenrer observerende, autoritativ og deltagende dokumentar. Autencitetsmarkører er et centrale nøgleord i forløbet, som også kommer omkring medieetik

Materiale:
DOX kompendium sammensat af  begreber fra s. 14-24 + 26, 28-44 (definition, autencitet, etik. de klassiske dokumentargenrer) i bogen "DOX - forløb i medier "af Dorthe Granild og Mette Woolfhagen. Lindhardt og Ringhof, 2016.


Materiale i forløbet
- OBSERVERENDE:  citat- Maria Lyhne Høj: På Ubestemt Tid.  DR, 2015.

- AUTORITATIV: citat - Mads Nilsson, Troels Kingo:  Advokaternes tag-selv-bord. DR, 2015
- DELTAGENDE: citat - Operation X: besat af dæmoner (2008)
- The Jinx afsnit 1 (HBO, 2015)  + slutningen fra afsnit 6
-  Amagermanden (autoritativ dokumentar)

.
CENTRALE BEGREBER

Detektiven i fakta: Observerende dokumentar (fluen på væggen), autoritativ dokumentar (voice of God), Deltagende dokumentar (fluen i suppen), afslørende journalistik, autencitetsmarkører, etik, kildetyper (erfaringsperson, ekspertkilde, partskilde). Dramaturgi: bølgemodel, berettermodel, mosaikstruktur





Autencitetsmarkører:
o Voice over, tekstskilte og grafik der forklarer sammenhænge eller markerer hvem, hvad, hvor og hvornår
o Arkivmateriale f.eks. gamle film- og tv-optagelser, fotografier og hjemmevideoer der dokumenterer eller beviser
o Interviews af forskellige typer af kilder og videodagbogsoptagelser der peger på autentiske menneskelige erfaringer
o Slørede billeder, forvrængning af lyd og brug af skjult kamera, der signalerer, at det kan være forbundet med reel fare at udtale sig eller filme
o Håndholdt kamera, brug af point of view, og urolig kameraføring giver oplevelse af her-og-nu
o On-location optagelser og dækbilleder der peger på autentiske miljøer
o Dårlig belysning, grovkornede billeder og S/H der giver billederne et autentisk touch
o Brud på den fjerde væg, der peger på autentisk tilstedeværelse af instruktør og produktionshold
o Rekonstruktioner, der genskaber virkelige begivenheder fra fortiden (tit med tekstskilte der angiver ”rekonstruktion”)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2 Detektiven i fakta

Forløb#2 Detektiven i fakta

Forløbet "Detektiven i fakta" dækker over dokumentargenrer, og der er lagt vægt på at kunne genkende genremarkører og træne eleverne i brugen af filmiske virkemidler og få kendskab til dramaturgiske modeller og fremdriftselementer.

Ift. detektiven i fakta er der fokus på  tv-reportager hvor journalister agerer detektiver i forsøget på at opsøge og afsløre forhold, , og eleverne har skiftet bekendtskab med de 3 klassiske dokumentargenrer observerende, dybdeborende og deltagende dokumentar, kildetyper (erfaringskilde, ekspertkilde, partskilde) samt hvordan de ofte ikke møder dokumentarer der udelukkende har træk fra den ene genre.
Medieetik og autencitetsmarkører er centrale nøgleord i forløbet.


Materiale:
DOX - forløb i medier af Dorthe Granild og Mette Woolfhagen. Lindhardt og Ringhof, 2016.  Digital kompendium med følgende sider fra bogen: 14-24, 26, 28-31 (definition, autencitet, etik), 32-44 (de klassiske dokumentargenrer).


Materialer fra forløbet
- OBSERVERENDE:  citat- Maria Lyhne Høj: På Ubestemt Tid.  DR, 2015.

- AUTORITATIV: citat - Mads Nilsson, Troels Kingo:  Advokaternes tag-selv-bord. DR, 2015
- DELTAGENDE: citat - Operation X: besat af dæmoner (2008)
- The Jinx afsnit 1 (HBO, 2015)  + slutningen fra afsnit 6

.
CENTRALE BEGREBER
Detektiven i fakta: Observerende dokumentar (fluen på væggen), autoritativ dokumentar (voice of God), Deltagende dokumentar (synlig vært), afslørende journalistik, autencitetsmarkører, etik, kildetyper (erfaringsperson, ekspertkilde, partskilde). Dramaturgi: bølgemodel, berettermodel, mosaikstruktur



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer