Holdet 2024 sa/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anne Lise Bennedsen
Hold 2024 sa/n (1n sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1. Køn, identitet og ligestilling.
Titel 2 Tema 2. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål
Titel 3 Tema 3. Demokrati og demokratiformer
Titel 4 Tema 4. Politiske partier og ideologier
Titel 5 Tema 2. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1. Køn, identitet og ligestilling.

Grundforløbet er her i drev:

https://docs.google.com/document/d/1sWz4MwThzbobJBNKPVGXuicaAm0cZHQ5efjYS9pjHzk/edit?tab=t.0

Begrebsliste - disse begreber skal du kunne.

https://docs.google.com/document/d/1ZgZZ9KkiD-g1oV-9qQETzgg-q853ugllQViw0Wm59Y0/edit?tab=t.0

Fokus for forløbet vil ud over selve emnet være at eleverne løbende skal præsenteres for fagets taksonomi, hovedområder samt metodiske tilgange. Det er dermed en opfordring til at italesætte disse, når det er muligt i undervisningen.
Mulig tekst til UVB:

Grundforløbet 2025 havde fokus på køn og ligestilling belyst fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.
Den anvendte i-bog er:
"Samfundsfag på tværs" af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge
Heri blev følgende afsnit læst:
- Frit valg af seksuel identitet : https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=138
- Det senmoderne samfund: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p139
- Formbarhed og frisættelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p140
- Kvalitativ metode: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c954

- Er kønnet frisat i det senmoderne samfund? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=137
- Biologisk determinisme: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p142
- Kønnet som socialt skabt: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p144
- Politikernes holdninger til køn og ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=153

Den moderne far
https://talkon.systime.dk/?id=195

Ligestilling handlede først om kvinders rettigheder

https://talkon.systime.dk/?id=192

Uligeløn kan du læse om her

https://talkon.systime.dk/?id=144

- Hvad er politik? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p157
- Hvad er et parti? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p158
- Befolkningens holdninger til ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p161
- Hvad mener de politiske partier? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p160

- Hvorfor det voksende fokus på seksuelle krænkelser? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=146
- #Metoo: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=147
- #MeToo og demokratisk deltagelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
- Hvorfor er der ikke ligeløn i Danmark?: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=154
- Hvad er ligestilling? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163
- Ligeløn i DK https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=164
- Hvorfor er der et løngab mellem mænd og kvinder? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=165 (undtagen afsnit 3 om Barselsorlovens betydning)
- Hvorfor er det kønsopdelte arbejdsmarked et problem for samfundsøkonomien? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=155
- Velfærd, marked og stat: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p167
- Gender crossover: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p168
- En kvalitativ undersøgelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c454

Følgende supplerende materiale indgik:
Artikel: “Bekymring om kønsidentitet og seksualitet fylder hos børn og unge”, Avisen Danmark 14.08.23
Dokumentar: "Et helt menneske", DR, 06.06.2022, 29 min.: https://www.dr.dk/drtv/se/et-helt-menneske_-nu-er-jeg-en-pige_317739
Evt.: https://www.dr.dk/sporten/ol/det-internationale-bokseforbund-ser-dem-som-maend-men-til-ol-bokser-de-mod-kvinder#!/
Udklip fra dokumentaren: “Sexisme i musikbranchen”, afsnit 1, DR1 2024
Tabeller: Befolkningens højest fuldførte uddannelse (15-69 år) efter højest fuldførte uddannelse, alder, herkomst, bopælsområde, tid og køn (2022) & Befolkningens højest fuldførte uddannelse (15-69 år) efter højest fuldførte uddannelse, tid og køn 2012-2022 & Ligestillingsindikator for løngab efter indikator og tid - DST
Artikel: “Tænketanken Dea: Jo, Tesfaye. Vores kønsopdelte uddannelsessystem er et problem”, Altinget, 24.05.24.
HUSK Stairway-artikler, hvis du afvikler dette modul (se nederst i dokumentet nedenfor).

Følgende faglige mål blev berørt:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

Der er 12 moduler i grundforløbet i samfundsfag. I denne plan indgår kun 11 moduler - disse kan strækkes over 12 moduler eller man  kan indlægge et Stairway-modul undervejs - beskrivelse og materiale hertil ses nederst i planen herunder.

1) Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

2) Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- adfærd på de sociale medier
- kvalitativ metode.

3) Nøglebegreber og teori
- identitet og socialisering (internalisering af normer, dobbelt socialisering og sociale arenaer)
- 4 familietyper
- Giddens (Udlejring af sociale funktioner til ekspertsystemer, globalisering, adskillelse af tid og rum, aftraditionalisering/individualisering, øget refleksivitet, individets biografi, rene forhold, ontologisk usikkerhed og eksistentiel angst)
- Ziehe (kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering og potensering)
- Rosa (3 typer af acceleration, fremmedgørelse og resonans)
- 3 samfundstyper (traditionelle, moderne og sen-moderne samfund) og 3 personlighedstyper (myre, snegl, kamæleon)
- kvalitativ og kvantitativ metode, udfordringer ved objektivt at måle subjektivt oplevet trivsel
- Goffman (front- og backstage, ansigtsarbejde, at tabe ansigt)
-
- Præstationssamfund og perfekthedskultur
- Psykologisering/ en psykologiseret tidsalder
- Årsager til kønsforskelle i mistrivsel
- Velfærdsparadokset
- Selvansvarliggørelse
- Grænseløse/uendelige jagt efter at udfolde sig selv (Reckwitz taler om et selvudfoldelsesimperativ), der kan medføre følelse af utilstrækkelighed, skam, lavt selvværd og dårlig samvittighed
- Polarisering i ungdomslivet (De fleste trives og klarer sig godt, men en udsat gruppe oplever mistrivsel og mangelfuld tilpasning til samfundets forventninger)

Giddens:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365

Adskillelse af tid og rum
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=418

Udlejring af sociale relationer
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=417

Den øgede refleksivitet
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=416


Ziehe - læs her:

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=364

Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=419

3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=420


Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 2. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål

Tema 2. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål

Hele kap 9 i denne bog læses.

https://samfc.systime.dk/?id=265

https://samfc.systime.dk/?id=271


De tre velfærdsmodeller er i fokus.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.

Lyt til velfærdsklemmerne her:Velfærdsklemmerne: Nøgleord til klemmer på velfærdsstaten
Forventningsklemmen
Omkostningsklemmen
Popularitetsklemmen
Velfærdsstaten
https://samfundsfaq.systime.dk/?id=182


https://samfundsfaq.systime.dk/?id=182

Begreber for velfærdsmodeller (universel, selektiv og residual) og de velfærdsprincipper,
der gælder for staten (politisk styring, politisk bestemt udbud og pris, skattefinansiering,
omfordeling), markedet (udbud og efterspørgsel som bestemmende for pris og produktion)
og det civile samfund (frivillighed), indgår, og hvordan principperne kommer til udtryk ved
løsningen af konkrete velfærdsopgaver. Eleverne lærer begreber for ændringer i samspillet
mellem staten, markedet og det civile samfund, fx brugerbetaling, udlicitering, privatisering, forsikringsordninger og valgfrihed. Området kan med fordel ses i sammenhæng med
ideologier og der kan også tales om økonomi.

1) Faglige mål
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

2) Kernestof
- velfærdsprincipper; herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styring nationalt
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- arbejdsmarkedsforhold
- kvantitativ og komparativ metode

3) Nøglebegreber og teori
- 3 velfærdsmodeller (universel, residual og selektive samt politiske argumenter for hver af modellerne)
- Den danske velfærdsmodels udfordringer (forsørgerbyrden, den demografiske udfordring/ældrebyrden, forventningsklemmen, immigration, globalisering)
- Løsningsstrategier: Nedskæring, udvidelse og/eller omprioritering
- Konkrete løsninger: Velfærdsreformer (Velfærdsforliget 2006, Dagpengereformen 2006 og dagpengenes mindskede dækningsgrad, Tilbagetrækningsreformen 2011 og Arne-pensionen 2020), udlicitering, brugerbetaling, privatisering, private sundhedsforsikringer  
- Konkurrencestaten (historisk baggrund, styrker og svagheder)

- Ideologiske skillelinjer i velfærdspolitikken
- Sundhedspolitik som værdi- og fordelingspolitik, social og geografisk ulighed i sundhed, sundhedskompetence, 3 risikofaktorer for dårlig sundhed (kort uddannelse, uhensigtsmæssig sundhedsadfærd og manglende tilknytning til arbejdsmarkedet), privathospitaler og private sundhedsforsikringer
- Struktur - aktør
- Måling af ulighed: Gini-koefficienten
- Amerikanske samfundsværdier og velfærdsmodel (residuale/liberale), den amerikanske drøm, USA's sundhedssystem, fattigdom og ulighed i USA
- Opbakning til og kritik af Trump
- Deans 3 former for solidaritet (konventionel, affektiv og refleksiv)
- De økonomiske mål og økonomisk politik (finans- og pengepolitik med perspektiv til strukturpolitik)
- Målharmoni og -konflikt mellem de økonomiske mål
- Produktivitet (arbejdskraftens effektivitet)
- Det økonomiske kredsløb
- Dansk konkurrenceevne


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 3. Demokrati og demokratiformer

Grundlæggende begreber
Demokrati: Styreform, hvor magten udspringer fra folket.
Direkte demokrati: Borgerne stemmer direkte om beslutninger (fx folkeafstemninger).

Repræsentativt demokrati: Borgerne vælger repræsentanter, som træffer beslutninger.
Magtens tredeling: Opdeling af magten i lovgivende (Folketinget), udøvende (regeringen) og dømmende (domstolene).

Demokratiformer
Liberalt demokrati: Fokus på individuelle frihedsrettigheder, retssikkerhed og frie valg.

Trusler mod demokrati
Populisme: Politikere appellerer direkte til folket og skaber en konflikt mellem “eliten” og “folket”.

Fake news: Spredning af falsk information kan underminere demokratisk debat.

Polarisering: Ekstreme holdninger kan gøre dialog og kompromis vanskelig.
Konkurrencedemokrati: Demokratiet fungerer via politiske konkurrenter, som kæmper om magten.

Deltagelsesdemokrati: Borgerne engagerer sig aktivt i politiske beslutninger.

Demokrati - globale og nationale udfordringer er et forløb om demokratiets principper og udfordringer i dag.

Demokratiske principper
Retssikkerhed: Alle er lige for loven, og borgerne beskyttes mod vilkårlig magtudøvelse.

Ytringsfrihed: Ret til at sige sin mening uden frygt for straf.

Organisationsfrihed: Ret til at danne og deltage i politiske og faglige organisationer.

Valgbarhed og stemmeret: Alle borgere har ret til at stemme og stille op til valg.

Demokratiteorier
Robert Dahl – Polyarki: Et velfungerende demokrati skal have flere centrale karakteristika, fx frie valg, pluralisme, fri presse og regeringsskifte.

Habermas – Deliberativt demokrati: Demokrati opstår gennem dialog og borgerinddragelse.
Her i Faktaboksen kan I læse om Alf Ross og Hal Koch.

Alf Ross (1899-1979) var en af de vigtigste fortalere for det konkurrencedemokratiske ideal. Ifølge det ideal er demokrati en styreform, hvor demokrati er en måde, der giver borgerne mulighed for at få indflydelse på de politiske beslutninger, som de valgte repræsentanter træffer. Det repræsentative demokrati er et ideal, da borgerne her bliver styret af en folkevalgt elite, der efter at have konkurreret med andre eliter ved valgene, træffer beslutningerne. Den demokratiske deltagelse i konkurrencedemokratiet kan beskrives som et smalt deltagelsesbegreb, der er begrænset til selve valghandlingen. Konkurrencedemokratiets modsætning er deltagelsesdemokratiet, hvor Hal Koch (1904-1963) argumenterer for, at demokratiet ikke kun er en styreform, men også er en livsform. Demokrati er ikke noget, der er begrænset til valghandlingen, men er noget der skal praktiseres løbende igennem alle aspekter af tilværelsen. Der er her tale om et bredt deltagelsesbegreb, der dækker over aktiv deltagelse i demokratiske samtaler, foreningsliv og politiske partier. De to demokratiopfattelser tager afsæt i to forskellige opfattelser af mennesket.

https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
Opnår en grundlæggende forståelse for demokratiets normative grundlag og historiske udvikling og bliver i stand til at anvende og diskutere grundlæggende demokratiske kernebegreber og teorier.
Bliver i stand til at forstå og forklare aktuelle og konkrete demokratiske problemstillinger (nationale og internationale) og analysere og diskutere disse fx ved hjælp af beregninger, diagrammer, tabeller og enkle modeller.
Får en større forståelse for de politiske, økonomiske og sociale forhold, som påvirker demokratiet.
Øger deres forståelse for egne og andre personers vilkår og muligheder i samfundet.
Bliver trænet i at deltage i demokratiet gennem er række aktiviteter, hvor de bliver bedt om at ”gøre” demokrati, i stedet for bare at ”tænke” demokrati.
Fremmer deres innovative kompetencer og lærer at tænke løsningsorienteret i forhold til virkelighedsnære samfundsmæssige problemer.


Her er nogle inspirerende citater om demokrati:

"Demokrati er den værste styreform – bortset fra alle de andre, der er prøvet fra tid til anden." – Winston Churchill

"Lige så lidt som jeg vil være slave, vil jeg være herre. Det er min opfattelse af demokrati." – Abraham Lincoln

"Demokrati er ikke blot retten til at vælge, men også retten til at leve et liv i frihed og værdighed." – Mahatma Gandhi

"Demokrati er kunsten og videnskaben at styre et cirkus fra abeburet." – H.L. Mencken

"Demokrati er tre ulve og et får, der stemmer om, hvad de skal have til frokost." – Benjamin Franklin

Supplerende podcast: Hvad er demokrati?

https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/demokrati-11162405387
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 4. Politiske partier og ideologier

Projekt politiske partier, hvor alle elever hold oplæg om et parti.
Molins Model: Partiernes valg af standpunkt

Modellen forklares her i denne video:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205

Seekings: Hvilke seekings er partierne domineret af?

https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=292
Molins Model: Se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=wW6eS_ZvaLk

Molins model
https://samfnub.systime.dk/?id=292

Relevante begreber om vælgeradfærd:

Vælgertyper:
Marginalvælgere, kernevælgere, prospektive,  retrospektive. sociotropiske, egotropiske.

Teorier
Rational choice
Nærheds og retningsmodellen
Issuevoting
Class voting
Politisk bevidste vælgere og personfikseret vælgere
https://www.altinget.dk/etik/artikel/personkulter-er-ikke-udtryk-for-en-overfladisk-politisk-kultur

3.1.1 De klassiske ideologiers grundantagelser. Vi har haft om rendyrkede ideologier og blandingsideologier.

Molins model:
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=897

Se denne video for at forstå Molins model: https://www.youtube.com/watch?v=wW6eS_ZvaLk

TEMAER: Hvad mener partiet om følgende emner:

Flygtninge og indvandrere.

Høj eller lav skat. Topskat? Velfærdsstaten er den for stor eller lille?

Miljø og natur. https://kendditfolketing.dk/

EU er de for eller imod?
Hvad diskuterer man for tiden i partiet lige nu? Hvad er højest på deres politiske dagsorden?  Herunder skandaler i partiet, der kan påvirke deres parlamentariske muligheder.

https://samfnub.systime.dk/?id=242

Liberalismen er en ideologi, der bygger på individet. I mange samfund bliver mennesket begrænset af regler – både økonomiske og kulturelle. Individet skal begrænses så lidt som muligt. Den begrænsning, der skal være, skal være ens for alle og være gennemsigtig. Alle får på den måde mulighed for at udfolde deres potentiale bedst. Dermed opnår flest muligt et godt liv.

Konservatismen bygger på, at mennesket er svagt og sårbart. Vi fristes let til at følge vores drifter på bekostning af samfundet. Derfor lever vi bedst inden for faste rammer af fællesskaber og normer. Individet skal have plads, men det er nødvendigt at guide den enkelte til at tage ansvar for sin egen tilværelse.

Socialismen bygger på en tanke om, at mennesker udnyttes til de rigestes fordel. Kun de rigeste er i stand til at udfolde deres potentiale. Ved at dele rigdomme og ressourcer kan samfundet give flest mulig del i velstand, muligheder og lykke. Det skal ske ved kollektive løsninger og solidaritet med medmennesker.

Populisme er udpeget som forklaring på, at mange af de partier, der har været regerende i de vestlige lande, pludselig har oplevet stor tilbagegang. Populisme hænger sammen med flere ting fx økonomisk krise, migration og falske nyheder.

Mange vælgere har oplevet, at deres samfund er blevet mere usikre. Velstanden er faldet flere steder. Samtidig har de ikke været i stand til at se, at politikerne har taget problemerne alvorligt. Derfor leder vælgerne efter nye løsninger.

Populismen har fire kendetegn:

en karismatisk frontfigur
simple løsninger på uløste problemer
den henvender sig til "folket"
den udpeger en fjende, der skader folket
Populistiske bevægelser har en karismatisk leder. Lederen er troværdig og står for bevægelsens ansigt udadtil. Han eller hun kan sætte ord på, hvilke problemer de andre politikere ikke kan løse. Det er ofte problemer som ledighed, indvandring eller stigende kriminalitet. Det er problemer, som kan løses simpelt, ifølge populisterne. Det giver lederen troværdighed og opbakning. Tilhængerne kan se, at lederen har forstået deres situation.

Populisme er kendetegnet ved, at den henvender sig til "folket". Populisterne udpeger skel mellem folket og dets fjender. Ofte er disse fjender enten en befolkningsgruppe fx indvandrere, akademikere, "de rige", bankerne, bistandsklienter eller EU.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Særlige fokuspunkter:
- Ideologier og partier
- Fordelingspolitik og værdipolitik. Få styr på forskellen.
- Valg, partiadfærd, vælgeradfærd (begreber og teorier)
- Minervamodellen
- Demokrati, demokratiformer, menneskerettigheder og magtdeling
- Politiske beslutningsprocesser
- Det politiske system i Danmark
- Vælgeradfærd (Teorier + Minerva-modellen  - 1g stof, læs her: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=213

- Politik i Danmark og kort om ulighed i USA  pga. den residuale model.

Eleverne lærer hovedtrækkene i de tre klassiske politiske ideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme), herunder menneskesyn og holdninger til lighed/frihed og marked/stat/civilsamfund. Desuden indgår blandingsformer som fx socialliberalisme og socialdemokratisme samt andre relevante ideologier som fx nationalisme. Ideologiernes betydning for partiers politik undersøges, og højre-venstre skalaen inddrages.

Udviklingen af nye politiske skillelinjer kan
med fordel ses i sammenhæng med de samfundsmæssige ændringer de udspringer af (globalisering, ændringer i erhvervsstruktur, indvandring, senmodernitet, center-periferi).
Partiadfærd omhandler, hvordan partiernes stillingtagen afhænger ikke blot af ideologi,
men også af opinionen og af forhold til andre partier (Molins model). Eleverne lærer desuden Kaare Strøms teori om partiernes valg mellem tre typer strategier og Downs teori ud
fra rational choice.
Eleverne anvender centrale begreber og teorier om vælgeradfærd som fx teori om den rationelle vælger fx issue voting-teori (nærheds- og retningsmodel) versus teori om den socialiserede vælger som fx klasseanalyse eller socialisering til værdier. Eleverne lærer om betydningen af socio-demografiske faktorer som køn, uddannelse mm. og begreber som classvoting, værdi- og fordelingspolitik, den politiske dagorden og kerne- og marginalvælger. Der indgår empirisk materiale i form af tabeller fx vælgervandringstabeller og databaser som
fx surveybanken med danske vælgerundersøgelser. Vælgeradfærd er særdeles velegnet til
at opfylde faglige mål vedr. metode, herunder empirisk undersøgelse, og til samspil med
matematik.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,

Gruppeoplæg om de politiske partier. Hvordan agerer de på de sociale medier?
Vi har arbejdet med:
Rationelle teorier om vælgeradfærd 
(rational choice)
Egotropiske eller sociotropiske vælgere.
Downs stemmemaksimeringsmodel - medianvælgerteorien.

En anden berømt teori om partiernes adfærd kommer fra den norske professor og politolog Kaare Strøm. I en artikel fra 1990, som har navnet „A behavioral Theory of Competitive Political Parties“, retter Kaare Strøm sit fokus mod tre centrale mål, som kan være afgørende for partiernes adfærd:

At vinde stemmer (vote seeking)
At få gennemført sin politik (policy seeking)
At få del i regeringsmagten (office seeking).

Som vi her kan se, så trækker Kaare Strøm på elementer i Bjørn Molins model, da vote seeking meget ligner opinionsfaktoren, og policy seeking meget ligner interessefaktoren i Molins model, da denne faktor også omhandler at få sin ideologiske politik igennem NOTE. Kun office seeking-faktoren synes at adskille sig lidt fra Bjørn Molins parlamentariske faktor, som jo gik på at kunne samarbejde med de andre partier i Folketinget. Strøm bemærker, at det vigtige med hensyn til at få regeringsmagten (office seeking) er, at partiet gerne vil have fat i de private goder, som følger med regeringsmagten, for eksempel ministerlønninger, ministerbiler, gode pensioner eller den prestige, som ligger i at være minister. Hermed bringer Kaare Strøm en faktor ind, som kan virke stødende for nogle, nemlig at gå efter de private gevinster forbundet med en regeringspost.
Bog: Luk samfundet op kap 6 og 7. Eleverne blev inddelt i partier og alle har holdt oplæg om et parti. Eleverne har brugt forskellige hjemmesider fx www.ft.dk og
Eleverne har analyseret politikernes ageren på de sociale medier. Instagram,  TIKTOK, Facebook og Twitter.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema 2. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål

Her primært fokus på de økonomiske mål.
Økonomi.Hvad kendetegner den gode økonomi i en velfærdsstat?

Forløbsbeskrivelse: De samfundsøkonomiske mål i en velfærdsstat
Hvad kendetegner den gode økonomi i en velfærdsstat? Hvornår er en udvikling god, og hvornår er den skidt? Sådanne spørgsmål kan man kun give meningsfulde svar på, hvis man har nogle veldefinerede mål at måle økonomien på.

I det danske velfærdsstat er der en række samfundsøkonomiske mål, vi alle kan blive enige om. Der er dog også konflikter forbundet med målene. Problemet er, at opnåelsen af ét eller flere af de samfundsøkonomiske mål som regel kun kan ske ved nedprioritering af et eller flere andre mål. Vægtning af mål indebærer, at nogle af målene prioriteres højere end andre. Det er i udgangspunktet en politisk beslutning – ikke en ren økonomisk.

De overordnede økonomiske mål er:

Økonomisk vækst
Lav arbejdsløshed og høj beskæftigelse
Stabil inflation
Balance på de offentlige finanser
En ligelig fordeling af velstanden
Balance på betalingsbalancen
Bæredygtig udviklingHerunder høj og lavkonjunkturer

Læs om de økonomiske mål her:
8.4: Hvad er god økonomi?
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=404

Tre første økonomiske mål
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=456

Tre sidste økonomiske mål
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=455



Økonomi
- ”det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig.
udvikling, og økonomisk styring

Det økonomiske kredsløb indeholder række sektorer og de økonomiske sammenhænge imellem dem.
Eleverne lærer om de velkendte økonomiske mål (karakteristika for en god økonomi), herunder bæredygtig udvikling. Økonomisk styring nationalt og regionalt (EU) omfatter både økonomiske politikker (finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik) og styring af markedet (afgifter, kvoter, tilskud).
Når eleverne skal lære om samfundsøkonomiske sammenhænge kan der med fordel tages udgangspunkt i privatøkonomiske forhold. Fx kan der ved behandling af finanspolitik og skat tages udgangspunkt i en årsopgørelse. Rentens betydning for privatøkonomiske beslutninger om optagelse af lån til
køb af bolig og bil er et godt afsæt for pengepolitik, og man kan herunder inddrage renten ved forskellige låneformer. Samspillet mellem privatøkonomi og samfundsøkonomi kan illustreres ud fra en families budget, og hvordan finans- og strukturpolitiske indgreb påvirker familiens økonomi. Og omvendt
hvordan familiens privatøkonomiske beslutninger fx om at øge opsparingen eller optage lån til forbrug
vil påvirke samfundsøkonomien.


Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
Der var stor fokus på de samfundsøkonomiske mål.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer