Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Siri Østergaard
|
Hold
|
2024 bi/l (1lbi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb#2 Genetik og evolution
Cellernes formering - mitose, meiose
https://www.youtube.com/watch?v=_kTJLAUjyZw
Nondisjunction - kromosomfejlsmutationer
Karyotyper, DNA, kromosomer
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=210 kromosomer
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=213 inkl. opgave
https://biologibogen.systime.dk/?id=540 genmutation
https://biologibogen.systime.dk/?id=541 kromosommutation
https://biologibogen.systime.dk/?id=542 kromosomtal (koblet til - meiosen)
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=259 biologisk variation
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=260 naturlig selektion
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=163 jordens arter er beslægtede
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=261 darwins finker
https://biologibogen.systime.dk/?id=557 livets udvikling
Gener, alleler, dominansforhold
nedarvningsformer, autosomal og kønsbunden nedarvning.
Krydsningskemaer, 1 gen, 2 gen, co-dominans
Mutationer - kromosom og DNA
Genetisk variation
Selektion og tilpasning
Evolutionens grundprincipper og betydningen af reproduktion
Øvelser:
mikroskopi af mundceller, Mikroskopi af løgceller. Mikroskopi af planteceller
Plasmolyse hos Elodea/osmose
Blodtypebestemelse
Undersøgelse af genetiske træk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4. Den fantastiske krop
Kredsløb. - Hjerte, lunger
- hjertets opbygning
-lungernes opbygning
https://biologibogen.systime.dk/?id=436
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=193
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=204
Fordøjelse - inkl. enzymer
- Næringsstoffernes opbygning
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=167
https://biologibogen.systime.dk/?id=416
- fordøjelse af næringstoffer
https://biologibogen.systime.dk/?id=425
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=170
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=171
Forsøg:
- Måling af respirations
- måling af åndingsdybde
- Pulsmåling
- identifikation af stivelse
- fedtstoffers konsistens og emulgering
- Nedbrydning af stivelse/eller protein
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fysiologi kredsløbet C .pptx
-
Blodkredsløbet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Øvelse med respiratonsfrekvens 2021 - simpelt forsøg.docx
-
tekst, der arbejdes med på timen:
-
Hjertets opbygning og funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave. Hjerteklapper | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
På timen bruger vi øvelsen: Øvelse med puls 2025 - 2 metoder.docx
-
Kroppens blodkarnet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave (der blev arbejdet med afsnittet på sidste time)
-
på timen arbejdes desuden med siderne:
-
Kroppens energibalance | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Desuden arbejder vi på timen med siderne: Lipider | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
til punkt 1
-
opgave til pkt 2:
-
Kostens energigivende stoffer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave Det ser ud af mere end det er: fokuser på at forstå, hvad mono-, di- og polysakkerider er + fibre: Monosaccharider | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave Disaccharider | Biolo
-
Fordøjelse og Ernæring BIO bc.pptx
-
på timen bruges teori fra:
-
Energi og fordøjelse .pptx
-
image.png
-
3.3.2 Mavens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 3.3.3 Bugspytkirtlens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 3.3.4 Tyndtarmens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 3.3.5 Næringsstoffernes optagelse | Biologi
-
Vi arbejder med teori fra siderne:
-
Denne opgave skulle gerne hjælpe dig igennem teksten og forståelsen af glukosereguleringen.docx
-
Blodglukose:
-
Kig på opgaverne til diabetes - vi løser dem på klassen, men læs dem igennem.
-
Blodglukose.docx
-
https://virtueltlaboratorium.dk/
-
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=321 opgave fra BIU
-
spytamylase fra bogen om øvelsen
-
Biostriben - Gymnasie - Biokemi
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5. økologi
Til dette forløb skal vi arbejde med naturen og økosystemerne.
Vi skal se på planters tilpasning og abiotiske og biotiske faktorer.
Vi skal undersøge et økosystem - fjorden
Vi skal se på hvordan et økosystem er bygget op og arter tilpasses systemet.
Vi skal forså økosystemernes kredsløb.
Biologibogen:
https://biologibogen.systime.dk/?id=577
https://biologibogenc.systime.dk/?id=295
Biologi i udviking:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=321
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=145
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=146
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=152
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=155
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=156
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=157
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=166
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=273
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=136
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=267
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=268
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=269
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=270
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=274
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=271
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=272
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=275
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=276
videoer
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-biokemi/#1516015357911-ee9ecf82-5555
Øvelser:
Undersøgelse af planters tilpasning
undersøgelse af økosystem
|
Indhold
|
Kernestof:
-
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=321 opgave fra BIU
-
spytamylase fra bogen om øvelsen
-
Biostriben - Gymnasie - Biokemi
-
link, der indgår i opgaven:
-
8.1.2 Fødekæder og -net | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.4 Biodiversitet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.3 Abiotiske og biotiske faktorer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 8. Økologi - globalt og lokalt | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 8.1 Energi i økosystemet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 8.1.1 Fotosyntese | Biologi i udv
-
8.1.2 Fødekæder og -net | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 8.1.1 Fotosyntese | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.1.3 Respiration | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Biologi Økologi.pptx
-
8.1.4 Døgnvariation i oxygen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Opdag havet - WWF Danmark
-
Begreber, i samler op på er:
-
Afsnit
-
8.2 Nedbrydning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 8.5 Carbons kredsløb | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave 8.6 Klimakrisen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
20190311-vejledning-biotopundersoegelse.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102741",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102741",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102741"
}