Holdet G1 nv/bi (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Malene Krab Wissing
Hold 2025 nv/G1/bi (G1 nv/bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DNA – Smager og ikke-smager
Titel 2 Pomfritter og osmose

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DNA – Smager og ikke-smager

Der er arbejdet med DNA-strengens opbygning, genotyper og fænotyper, PCR og gelelektroforese.

Der er lavet forsøg med smagning af PTC hvorefter der er gennemført forsøg hvor vi vha. isolering af DNA, PCR, restriktionsskæring og gelelektroforese kunne bestemme genotypen for udvalgte elever.

Der er desuden arbejdet med at koble naturvidenskabelige begreber til øvelserne, såsom variabelkontrol, kvantitativ/kvalitativ, laboratorieforsøg, reproducerbart og hypoteser.

Stikord til forløbet:
Cellemembranen, DNA-strengens opbygning, nukleotider, baser, PCR, DNA-polymerase, primer, gelelektroforese, retriktionsenzymer, gener, fænotype og genotyper.

Forsøg:
- Smagstest (her blev der smagt på papir, som indeholdt PTC)
- Øvelse: Smager eller ikke-smager (herunder ekstraktion af DNA og gelelektroforese)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pomfritter og osmose

Der er arbejdet med diffusion og osmose.

Der er lavet forsøg, hvor der er blevet set på hvordan saltholdigheden af en iblødsætningsopløsning påvirkede pomfritters masse, bøjelighed og smag.
Forsøgsresultaterne mht. bøjelighed og smag blev forklaret vha. osmose og der blev lavet en lineær regression over masseændringen som funktion af saltholdigheden i det omgivende vand.

Der er kort arbejdet med smagsløg og lugtesansen, hvor der er smagt på jellybeans med og uden lugtesansen.

Der er desuden arbejdet med at koble naturvidenskabelige begreber til øvelserne, såsom variabelkontrol og kvantitativ/kvalitativ og hypotese.

Stikord til forløbet:
Prokaryote celler, eukaryote celler, osmose, diffusion, semipermeabel, hypertonisk opløsning, isotonisk opløsning, hypotonisk opløsning og lineær regression.

Forsøg:
Øvelse: Verdens bedste pommes frites (osmoseforsøg)
Øvelse: Undersøgelse af smag og duft (forsøg med jellybeans)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer