Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Maria Dahm
|
|
Hold
|
2025 nv/G2/bi (G2 nv/bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Celle, DNA og gener
Beskrivelse:
Der er arbejdet med DNA-strengens opbygning, genotyper og fænotyper.
Der er lavet forsøg med smagning af PTC hvorefter der er gennemført forsøg for at finde genotyper for udvalgte elever, vha. ekstraktion af DNA, PCR, restriktionsenzymer og gelelektroforese.
Der er desuden arbejdet med at koble naturvidenskabelige begreber til øvelserne, såsom variabelkontrol, kvantitativ/kvalitativ, laboratorieforsøg, reproducerbart og hypoteser.
Kernestof
-
Emner, stikord:
Cellemembranen, DNA-strengens opbygning, nukleotider, baser, PCR, DNA-polymerase, primer, gelelektroforese, restriktionsenzymer, gener, fænotype og genotyper.
Øvelser
- Smagstest (PTC)
- Smager/Ikke smager (herunder ekstraktion af DNA, PCR, restriktionsenzym-skæring og gelelektroforese)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2 Pomfritter og osmose
Beskrivelse:
Vi har arbejdet med diffusion og osmose. Vi har udført et forsøg, hvor vi så på hvordan saltholdigheden af en iblødsætningsopløsning påvirkede pomfritters masse, bøjelighed og smag. Vi forklarede forsøgsresultaterne mht. bøjelighed og smag vha. osmose, samt lavede en lineær regression over masseændringen som funktion af saltholdigheden i det omgivende vand.
Vi har kort snakket om smagsløg og duftesansen og smagt på jellybeans med og uden luftesansen.
Vi har desuden arbejdet med at koble de naturvidenskabelige begreber til øvelsen: Såsom varibelkontrol, kvantitativ/kvalitativ og hypotese.
Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Stikord:
Prokaryote celler, eukaryote celler, osmose, diffusion, semipermeabel, lineær regression.
Øvelser:
- Osmose og verdens bedste pomfritter
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938965",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938965",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938965"
}