Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Mikkel Hoffmann Clausen
|
|
Hold
|
2025 nv/G6/fy (G6 nv/fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Kroppen og sanserne
I NV skal I arbejde med det overordnede tema ”Kroppen”. I skal benytte de naturvidenskabelige fag biologi, fysik og kemi til at belyse forskellige dele af kroppen og dens funktioner.
I skal også introduceres til, hvad der karakteriserer de forskellige naturvidenskabelige fag og deres metoder.
I fysik skal vi fokusere på høresansen og synssansen.
Vi skal både belyse disse emner gennem eksperimenter og teori.
De vigtigste eksperimenter I skal udføre er:
- Undersøgelse af kroppens dimensioner
- Måling af lydens hastighed
- Undersøgelsen af lyden af en Rødkildeelev
- Undersøgelse af linsesystemet i øjet og linseformlen
- Undersøgelse af forskellige linsers linsestyrke
Faglige mål:
Gennem forløbet skal I lære at:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
Materiale:
En verden af fysik C kapitel 1.2.3
https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=164
Teori om bølger, lyd og lys, herunder bølgelængde, amplitude, periode, frekvens og fart
Teori om brændvidde og linsestyrke i øvelsesvejledningen ”Brillers linsestyrke”
Teori om Linseformlen i øvelsesvejledningen ”Linseformlen”
https://ifysikc.systime.dk/?id=254
https://ifysikc.systime.dk/?id=254#c3415
https://ifysikc.systime.dk/?id=254#c3404
Videoer:Sanser, Hvordan virker et kamera? 📷, Simple explanation of how a camera works
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938978",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938978",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938978"
}