Holdet G3 bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Trine Aasø Rasmussen
Hold 2025 bk/G3 (G3 bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb (street art og graffiti)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb (street art og graffiti)

Indledningsvist en kort introduktion til kunst og til, at der er forskellige strategier for gengivelser ud fra de opgivne sider i "Figuration".
Dernæst et tematisk forløb om graffiti og streetart med særligt fokus på Banksy og HuskMitNavn

LITTERATUR OG MATERIALE:
Introduktion til gengivelsesstrategierne Øjet, Tanken, Følelsen
Litteratur: Elgaard Søren m.fl: Figuration, Systime; sider: 29-38 + 52-54 (om portrætter) + værk: Anders Kirkegaard: "Familiekrønike. Sammen - Hver for sig", 1981-87 (gengivelsesstrategi Følelsen)

Graffiti og streetart (tekstkompendium)
Jonas Wolter: Temaer i kunsten; sider: 133-140 (om graffiti og streetart)
Jesper Bek m.fl: ”For øjeblikket 2”, Lindhardt og Ringhof; sider: 256-260. Om HuskMitNavn ”Mens vi venter på opsvinget”

Værker i den fælles portefolio:
Powerpoint med graffiti og streetart (tags, pieces, HuskMitNavn, Banksy, nyere streetart - "culture jamming" og "yarn bombing")

Til slut arbejdede vi med Peter Carlsen, "Bacchus", 2001 & selvportrætter af Peter Carlsen på Rødkilde som perspektivering

Links:
HuskMitNavn: http://www.huskmitnavn.dk/street/gallery/view/230 - Gro skæg
Om Banksys stencil-teknik: https://www.youtube.com/watch?v=jifPspz-k9g

PRAKTISKE OPGAVER:
Design dit eget tag,
Grafitti-selvportræt á la HuskMitNavn
Portefolioark om eget eksperiment med portræt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer