Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Trine Aasø Rasmussen
|
|
Hold
|
2025 bk/G3 (G3 bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb (street art og graffiti)
Indledningsvist en kort introduktion til kunst og til, at der er forskellige strategier for gengivelser ud fra de opgivne sider i "Figuration".
Dernæst et tematisk forløb om graffiti og streetart med særligt fokus på Banksy og HuskMitNavn
LITTERATUR OG MATERIALE:
Introduktion til gengivelsesstrategierne Øjet, Tanken, Følelsen
Litteratur: Elgaard Søren m.fl: Figuration, Systime; sider: 29-38 + 52-54 (om portrætter) + værk: Anders Kirkegaard: "Familiekrønike. Sammen - Hver for sig", 1981-87 (gengivelsesstrategi Følelsen)
Graffiti og streetart (tekstkompendium)
Jonas Wolter: Temaer i kunsten; sider: 133-140 (om graffiti og streetart)
Jesper Bek m.fl: ”For øjeblikket 2”, Lindhardt og Ringhof; sider: 256-260. Om HuskMitNavn ”Mens vi venter på opsvinget”
Værker i den fælles portefolio:
Powerpoint med graffiti og streetart (tags, pieces, HuskMitNavn, Banksy, nyere streetart - "culture jamming" og "yarn bombing")
Til slut arbejdede vi med Peter Carlsen, "Bacchus", 2001 & selvportrætter af Peter Carlsen på Rødkilde som perspektivering
Links:
HuskMitNavn: http://www.huskmitnavn.dk/street/gallery/view/230 - Gro skæg
Om Banksys stencil-teknik: https://www.youtube.com/watch?v=jifPspz-k9g
PRAKTISKE OPGAVER:
Design dit eget tag,
Grafitti-selvportræt á la HuskMitNavn
Portefolioark om eget eksperiment med portræt
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs teksten "Portræt og iscenesættelse" og besvar spørgsmålene til teksten. (Det findes i OneNote nederst på siden, der hedder Lektion 1, Introduktion . Svarene skrives på siden i OneNote.)
-
Læs om street art og kunsten i gaden, s. 5-8 i Graffiti-kompediet og besvar de 6 spørgsmål til teksten. (Se tekst og spørgsmål i OneNote, nederst på siden, der hedder Lektion 2. Skriv dine svar i OneNote.)
-
Ingen lektier til denne lektion
-
Læs s. 8-12 i Graffiti-kompendiet og besvar spørgsmål til teksten (De findes nederst på OneNote-siden, der hedder "Lektion 4: Tags" - skriv dine svar i OneNote)
-
Ingen lektier - men læs gerne om HuskMitNavn, s. 15-27 Graffiti- og streetart-kompendiet, der findes i OneNote.
-
Læs om kunstneren Peter Carlsen og besvar spørgsmål til teksten (- se tekst og spørgsmål nederst på OneNote-siden, der hedder Lektion 6, Selvportræt)
-
Færdiggør dit selvportræt. (Du må gerne benytte billedkunstlokalet, når det er ledigt.)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938991",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938991",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293938991"
}