Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
John Jessen
|
|
Hold
|
2025 DA/G7 (G7 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i dansk Novellelæsning
Forløb i novellelæsning. Forløbet begynder med, at I lærer om forskellene på fakta- og fiktionsgenrer samt de tre litterære hovedgenrer epik, lyrik og drama. Derefter er der mest fokus på novellegenren, hvor I skal lære at lave en analyse og fortolkning af en novelle. I analysearbejdet skal I bl.a. kunne analysere novellens komposition, lave personkarakteristikker og finde eksempler på billedsprog.
Læringsmål :
- at kunne skelne mellem fakta- og fiktionstekster
- at kunne definere en novelle
- at kende centrale fortælletekniske begreber
- at kunne skelne mellem resumé, referat, analyse og fortolkning
- at kunne finde citater til at lave en personkarakteristik
- at kunne finde billedsprog og vise kendskab til billedsprog
- at kunne fortolke en novelle
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære G7 :-) Jeg hedder John og skal have jer til dansk i grundforløbet. I har ingen lektier for i dag.
-
Kompendium dansk
-
Du skal se oversigten over fortælletekniske begreber igennem i kompendiet (side 6-10) og skrive ned, hvilke begreber du ikke kender/forstår.
-
Kompendium grundforløb_.pdf
-
Læs Thomas Korsgaards novelle ”I bor da meget pænt” (vedhæftet), og skriv et kort resume (overblik over handlingen). I skal kunne svare på spørgsmål om handlingen i begyndelsen af timen uden at åbne computeren.
-
Oversigt over fortælleteknik - WORD .docx
-
Genlæs novellen “I bor da meget pænt” og find 3 citater, der kan bruges til at karakterisere miljøet i novellen. I skal aflevere citaterne i elevfeedback.
-
I bor da meget pænt endelig.pdf
-
Læs side 11-13 i kompendiet (vedhæftet). Lektionen handler om billedsprog. Der er mange informationer og begreber i lektien, som bliver forklaret i lektionen.
-
Læs ”Den blomstrende have” af Naja Marie Aidt og del den ind i afsnit ved skift i tid, sted eller handling. Dvs. at I skal finde ud af, hvor der springes i tid, og hvor der skiftes til et nyt sted i det ydre miljø.
-
Aidt - Den blomstrende have.docx
-
Analyse af fortælleforhold Den blomstrende.docx
-
Genlæs “Den blomstrende have”, og find mindst fem eksempler på billedsprog i novellen og sæt dem ind i skemaet (vedhæftet).
-
Finde billedsprog i Den blomstrende have.doc
-
At samle stof til en personkarakteristik(1).docx
-
Du skal have prøve i dag om de danskfaglige begreber, vi har gennemgået (komposition, fortælleteknik, billedsprog). Som lektie skal du øve dig på begreberne - brug oversigterne i kompendiet (side 2-16). Prøven er på papir og uden hjælpemidler.
-
MASTER Kompendium grundforløb_.docx.pdf
-
Du har hjemme læst novellen “En stol for lidt” af Helle Helle. Du skal kunne besvare spørgsmål om novellen i begyndelsen af timen uden at åbne computeren.
-
Du skal finde fem tomme pladser i "En stol for lidt" af Helle Helle (genlæs novellen). Tomme pladser er "huller" i fx en novelle, som man som læser selv må udfylde for at skabe sammenhæng eller mening. Det er de steder i novellen, hvor der mangler åb
-
Øvelse med sproghandlinger (1).docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939005",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939005",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939005"
}