Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Tine Krogsgaard Tolstrup
|
|
Hold
|
2025 DA/G9 (G9 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet i dansk
Grundforløbet i dansk på Rødkilde dækker over 12 moduler á 90 minutter.
I grundforløbet er eleverne blevet præsenteret for kernebegreber inden for arbejdet med litterære tekster, herunder begreber som fortælleteknik og fremstilling, komposition, person- og miljøkarakteristik, billedsprog og genre (novellegenren). Eleverne har også stiftet bekendtskab med talehandlinger.
Derudover er eleverne blevet præsenteret for danskfaget generelt og dets taksonomi.
Følgende noveller er læst og analyseret og fortolket i dansk i grundforløbet:
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have" (1993)
Thomas Korsgaard: “I bor da meget pænt” (2019)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendium grundforløbet i dansk.pdf
-
Genreøvelse 1, lektion 1.docx
-
Kreativ genreskriveøvelse - lektion 1.doc
-
Så er vi på den igen, G9! Og lektien til i dag er, at I hjemme skal have skrevet jeres lille genretekst om første skoledag færdig, som vi gik i gang med i mandagens lektion (se mandag i Lectio for at finde opgaveformuleringen). Pga. fotograferingen b
-
Fortælleteknisk øvelse - lektion 2.docx
-
Venner, vi er kommet dertil nu, hvor vi skal i gang med at læse litteratur sammen! Jubiiii! Vi lægger ud med en novelle af forfatteren Thomas Korsgaard, "I bor da meget pænt" (2019), som I finder s. 19-21 i vores danskkompendium (vedhæftet lektionen
-
Makkerpar og makkerskabsgrupper - G9 - uge 35-37.docx
-
Så er der dansk på skemaet igen :-) I skal genlæse Thomas Korsgaard-novellen, "I bor da meget pænt" (findes i jeres danskkompendium, hvis I skulle have glemt det ;-)). Derudover skal I skrive tre adjektiver (tillægsord) ned, som I synes karakterisere
-
Program
-
G9 - i dag skal vi bl.a. beskæftige os med billedsprog i dansk! Og derfor skal I hjemme som lektie til lektionen læse s. 11-13 i vores grundforløbskompendium. Tænk over, hvorfor vi egentlig bruger billedsprog i tale og på skrift? Kunne vi ikke bare f
-
Billedsprogsøvelse 1.docx
-
Så ses vi endelig igen, G9! Det er længe siden sidst, altså..! Til lektionen skal I lave følgende, som vi talte om i sidste lektion: I skal læse ”Den blomstrende have” (findes i kompendiet, s. 22-27) af Naja Marie Aidt og del den ind i afsnit ved ski
-
Gruppearbejde - fortælleforhold i Den blomstrende have.docx
-
Til i dag skal I genlæse novellen, "Den blomstrende have" i kompendiet. Undervejs, mens I læser, skal I indsætte eksempler på billedsprog, som I møder i teksten. Se vedhæftede :-)
-
At samle stof til en personkarakteristik.docx
-
Vi skal have prøve i dag, G9! Kommer man ikke til lektionen, får man prøven i næste lektion, hvor vi ses ;-) Prøven bliver i hånden (husk blyant og viskelæder!) og er uden hjælpemidler (hvis man er ordblind, må man bruge værktøjer til at hjælpe med a
-
Til lektionen skal I hjemme have læst den korte novelle, "En stol for lidt" af Helle Helle, som I finder i dankkompendiet, s. 28-29 :-)
-
Obs: Maja og Victoria mangler at tage prøven fra sidst (første 30 min. af timen).
-
Skema over fortælleteknik til udfyldning.docx
-
I skal genlæse Helle Helle-novellen, "En stol for lidt" (s. 28-29 i kompendiet), som lektie til lektionen i dag. OG så skal I undervejs skrive så mange eksempler på "tomme pladser" i novellen ned undervejs. Kan I huske begrebet fra sidste gang? En to
-
Der er ingen ny lektie for til i dag, for I skal jo aflevere jeres novellestil onsdag aften senest kl. 23.59 i Lectio ;-) Medbring skriveøvelsen (skift i fortælleform og udfyldning af tomme pladser i "En stol for lidt") fra sidste lektion, så vi kan
-
Elevretteark - novellestil.docx
-
Kære jer! <3 Vi er nået til vejs ende i grundforløbet i dansk sammen, og det har været en fornøjelse at lære jer at kende, både som dansklærer og som klassekoordinator. Tak for det! Dagens lektion bruges på at samle op på den prøve, som I lavede om d
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939007",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939007",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939007"
}