|
Titel
1
|
Køn og ligestilling
Grundforløbet er her i drev:
https://docs.google.com/document/d/1sWz4MwThzbobJBNKPVGXuicaAm0cZHQ5efjYS9pjHzk/edit?tab=t.0
Begrebsliste - disse begreber skal du kunne.
https://docs.google.com/document/d/1ZgZZ9KkiD-g1oV-9qQETzgg-q853ugllQViw0Wm59Y0/edit?tab=t.0
Fokus for forløbet vil ud over selve emnet være at eleverne løbende skal præsenteres for fagets taksonomi, hovedområder samt metodiske tilgange. Det er dermed en opfordring til at italesætte disse, når det er muligt i undervisningen.
Mulig tekst til UVB:
Grundforløbet 2025 havde fokus på køn og ligestilling belyst fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.
Den anvendte i-bog er:
"Samfundsfag på tværs" af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge
Heri blev følgende afsnit læst:
- Frit valg af seksuel identitet : https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=138
- Det senmoderne samfund: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p139
- Formbarhed og frisættelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p140
- Kvalitativ metode: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c954
- Er kønnet frisat i det senmoderne samfund? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=137
- Biologisk determinisme: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p142
- Kønnet som socialt skabt: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p144
- Politikernes holdninger til køn og ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=153
Den moderne far
https://talkon.systime.dk/?id=195
Ligestilling handlede først om kvinders rettigheder
https://talkon.systime.dk/?id=192
Uligeløn kan du læse om her
https://talkon.systime.dk/?id=144
- Hvad er politik? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p157
- Hvad er et parti? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p158
- Befolkningens holdninger til ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p161
- Hvad mener de politiske partier? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p160
- Hvorfor det voksende fokus på seksuelle krænkelser? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=146
- #Metoo: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=147
- #MeToo og demokratisk deltagelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
- Hvorfor er der ikke ligeløn i Danmark?: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=154
- Hvad er ligestilling? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163
- Ligeløn i DK https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=164
- Hvorfor er der et løngab mellem mænd og kvinder? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=165 (undtagen afsnit 3 om Barselsorlovens betydning)
- Hvorfor er det kønsopdelte arbejdsmarked et problem for samfundsøkonomien? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=155
- Velfærd, marked og stat: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p167
- Gender crossover: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p168
- En kvalitativ undersøgelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c454
Følgende supplerende materiale indgik:
Artikel: “Bekymring om kønsidentitet og seksualitet fylder hos børn og unge”, Avisen Danmark 14.08.23
Dokumentar: "Et helt menneske", DR, 06.06.2022, 29 min.: https://www.dr.dk/drtv/se/et-helt-menneske_-nu-er-jeg-en-pige_317739
Evt.: https://www.dr.dk/sporten/ol/det-internationale-bokseforbund-ser-dem-som-maend-men-til-ol-bokser-de-mod-kvinder#!/
Udklip fra dokumentaren: “Sexisme i musikbranchen”, afsnit 1, DR1 2024
Tabeller: Befolkningens højest fuldførte uddannelse (15-69 år) efter højest fuldførte uddannelse, alder, herkomst, bopælsområde, tid og køn (2022) & Befolkningens højest fuldførte uddannelse (15-69 år) efter højest fuldførte uddannelse, tid og køn 2012-2022 & Ligestillingsindikator for løngab efter indikator og tid - DST
Artikel: “Tænketanken Dea: Jo, Tesfaye. Vores kønsopdelte uddannelsessystem er et problem”, Altinget, 24.05.24.
HUSK Stairway-artikler, hvis du afvikler dette modul (se nederst i dokumentet nedenfor).
Følgende faglige mål blev berørt:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Der er 12 moduler i grundforløbet i samfundsfag. I denne plan indgår kun 11 moduler - disse kan strækkes over 12 moduler eller man kan indlægge et Stairway-modul undervejs - beskrivelse og materiale hertil ses nederst i planen herunder.
1) Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
2) Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- adfærd på de sociale medier
- kvalitativ metode.
3) Nøglebegreber og teori
- identitet og socialisering (internalisering af normer, dobbelt socialisering og sociale arenaer)
- 4 familietyper
- Giddens (Udlejring af sociale funktioner til ekspertsystemer, globalisering, adskillelse af tid og rum, aftraditionalisering/individualisering, øget refleksivitet, individets biografi, rene forhold, ontologisk usikkerhed og eksistentiel angst)
- Ziehe (kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering og potensering)
- Rosa (3 typer af acceleration, fremmedgørelse og resonans)
- 3 samfundstyper (traditionelle, moderne og sen-moderne samfund) og 3 personlighedstyper (myre, snegl, kamæleon)
- kvalitativ og kvantitativ metode, udfordringer ved objektivt at måle subjektivt oplevet trivsel
- Goffman (front- og backstage, ansigtsarbejde, at tabe ansigt)
-
- Præstationssamfund og perfekthedskultur
- Psykologisering/ en psykologiseret tidsalder
- Årsager til kønsforskelle i mistrivsel
- Velfærdsparadokset
- Selvansvarliggørelse
- Grænseløse/uendelige jagt efter at udfolde sig selv (Reckwitz taler om et selvudfoldelsesimperativ), der kan medføre følelse af utilstrækkelighed, skam, lavt selvværd og dårlig samvittighed
- Polarisering i ungdomslivet (De fleste trives og klarer sig godt, men en udsat gruppe oplever mistrivsel og mangelfuld tilpasning til samfundets forventninger)
Giddens:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365
Adskillelse af tid og rum
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=418
Udlejring af sociale relationer
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=417
Den øgede refleksivitet
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=416
Ziehe - læs her:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=364
Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=419
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=420
|