Holdet G9 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Alex Lynge Neiman
Hold 2025 sa/G9 (G9 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Køn og ligestilling

Fokus for forløbet var, ud over selve emnet, at eleverne løbende skulle præsenteres for fagets taksonomi, hovedområder samt metodiske tilgange.

Den anvendte i-bog var:
"Samfundsfag på tværs" af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge
Heri blev følgende afsnit læst:
- Frit valg af seksuel identitet : https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=138
- Det senmoderne samfund: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p139
- Formbarhed og frisættelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p140
- Kvalitativ metode: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c954
- Er kønnet frisat i det senmoderne samfund? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=137
- Biologisk determinisme: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p142
- Kønnet som socialt skabt: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p144
- Politikernes holdninger til køn og ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=153
- Hvad er politik? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p157
- Hvad er et parti? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p158
- Befolkningens holdninger til ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p161
- Hvad mener de politiske partier? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p160
- Hvorfor det voksende fokus på seksuelle krænkelser? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=146
- #Metoo: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=147
- #MeToo og demokratisk deltagelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
- Hvorfor er der ikke ligeløn i Danmark?: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=154
- Hvad er ligestilling? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163
- Ligeløn i DK https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=164
- Hvorfor er der et løngab mellem mænd og kvinder? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=165 (undtagen afsnit 3 om Barselsorlovens betydning)
- Hvorfor er det kønsopdelte arbejdsmarked et problem for samfundsøkonomien? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=155
- Velfærd, marked og stat: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p167
- Gender crossover: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p168
- En kvalitativ undersøgelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c454

Følgende supplerende materiale indgik:
Artikel: “Bekymring om kønsidentitet og seksualitet fylder hos børn og unge”, Avisen Danmark 14.08.23
Dokumentar: "Et helt menneske", DR, 06.06.2022, 29 min.: https://www.dr.dk/drtv/se/et-helt-menneske_-nu-er-jeg-en-pige_317739
Evt.: https://www.dr.dk/sporten/ol/det-internationale-bokseforbund-ser-dem-som-maend-men-til-ol-bokser-de-mod-kvinder#!/
Udklip fra dokumentaren: “Sexisme i musikbranchen”, afsnit 1, DR1 2024
Tabeller: Befolkningens højest fuldførte uddannelse (15-69 år) efter højest fuldførte uddannelse, alder, herkomst, bopælsområde, tid og køn (2022) & Befolkningens højest fuldførte uddannelse (15-69 år) efter højest fuldførte uddannelse, tid og køn 2012-2022 & Ligestillingsindikator for løngab efter indikator og tid - DST
Artikel: “Tænketanken Dea: Jo, Tesfaye. Vores kønsopdelte uddannelsessystem er et problem”, Altinget, 24.05.24.

Følgende faglige mål blev berørt:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

Der arbejdes med FN's Verdensmål #5: Ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer