Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Design C
|
|
Lærer(e)
|
Trine Aasø Rasmussen
|
|
Hold
|
2025 de/G2 (G2 de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb (Introduktion og projekt)
Indhold:
I grundforløbet introduceres der til faget Design & Arkitektur - herunder fagets genstandsfelter (produktdesign, kommunikationsdesign, arkitektur), de overordnede designparametre (form, funktion, kommunikation) og de supplerende designparametre, den iterative designproces, portfolio og eksamensform.
Fagets metode afprøves i et projekt, hvor et hverdagsproblem løses i grupper.
Praktiske og teoretiske øvelser:
• Afprøvning og sammenlignende analyse af eksempler på produktdesign:
○ 2 citruspressere (Funktion Classic glas-citruspresser vs. Juicy Salif, Phillipe Starck, 1990)
○ 2 termokander (termokande fra Rotpunkt vs. Pingo serveringskande af John Sebastian for Stelton).
I analysearbejdet fokuseres der særligt på kropslige erfaringer med produktdesign.
Forholdet mellem form og funktion vurderes og forholdet mellem overordnede og supplerende designparametre belyses.
• Projekt: Løs et (design)problem i din hverdag med (re)design
Eleverne identificerer et problem i hverdagen og designer sig til en løsning. 6C-modellens faser (collect, comprehend, conceptualize, create + collaborate, communicate) introduceres og anvendes i dette projekt.
Der udarbejdes en proces-planche (bygget op omkring 6C-modellen), der dokumenterer/visualiserer designprocessens faser:
- fotos og beskrivelse af problemet
- research, der undersøger eksisterende designløsninger
- imageboard, der illustrerer aspekter af problemet og designløsning (med fokus på designparametre)
- idéudvikling via brainstorm, vurdering af idéer (ift. realisérbarhed og nyskabelse), feedback fra opponentgruppe, skitsering (idégenererende, undersøgende, kommunikerende), evt. mock-ups
- definition af hovedgreb
- rentegning af designløsningen
Mundtlig præsentation af projektet i grupper.
Litteratur m.v.:
• "10 ting du ikke vidste om indkøbsvognen" (artikel af Christian Mohr Boisen, Samvirke 16/4 2024: https://samvirke.dk/artikler/10-ting-du-ikke-vidste-om-indkoebsvognen)
• Et eksempel på en designproces: ABC Nightline - IDEO Shopping Cart
• Kap. 1: Designprocessen, "Metode": 1.a) Genstandsfelter, 1.b) Form, funktion og kommunikation, 1.d) 6C-modellen (i Design og arkitekturbogen (iBog) af Katrine Busk og Janne Yde: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=197
• Mr. Waite tester Juicy Salif : https://www.youtube.com/watch?v=J__8lbSsB-Q
• Mr. Waite tester Hot Bertha: Mr Waite tests the Hot Bertaa Kettle by Philippe Starck
• "Kommunikationsdesign", s. 12-14 + s. 16-17 i Design og arkitektur, design til c-niveau af Jesper Bek (Lindhardt of Ringhof, 2017)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939251",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939251",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75293939251"
}