Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
David Staugaard Fuglsang
|
|
Hold
|
2025 sa/l (1l sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Unges trivsel i en præstationskultur
Formål
Forløbet ”Unges trivsel i en præstationskultur” skal give eleven et overordnet kendskab til fagets identitet, fagområder og metoder. I grundforløbet skal undervisningen tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og økonomi og med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data. De tre discipliner skal så vidt muligt indgå med lige stor vægt. Undervisningen tilrettelægges således, at der veksles mellem induktive og deduktive tilgange.
Induktivt tilrettelagt undervisning tager normalt udgangspunkt i én eller flere aktuelle problemstillinger, hvor begreber og metoder fra en eller flere discipliner anvendes. Deduktivt tilrettelagt undervisning tager typisk udgangspunkt i en enkelt disciplin og giver begreber, teoretiske sammenhænge og metoder til efterfølgende at undersøge og formidle en problemstilling. Der skal lægges afgørende vægt på den enkelte elevs muligheder for på et fagligt grundlag at fremføre egne synspunkter, argumenter og vurderinger. Undervisningen tilrettelægges således, at den er alsidig i valg af synsvinkler, begreber og metoder. Desuden skal forløbet afspejle fagets overordnede formål om at fremme elevernes lyst og evne til at forholde sig til og deltage i den demokratiske debat og gennem undervisningens indhold og arbejdsformer engagere eleverne i forhold af betydning for demokratiet og samfundsudviklingen.
Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
Sociologi: identitetsdannelse og socialisering og sociale og kulturelle forskelle
Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
Politik: politiske partier i Danmark
Økonomi: velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materiale
Bjørnstrup, Matthiesen og Skov: ”Fri eller fortabt?”, Columbus 2019
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589323",
"T": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589323",
"H": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589323"
}