Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Anders Pahus
|
|
Hold
|
2025 ma/m (1m ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Lineære funktioner + grundlæggende færdigheder
Faglige mål:
Eleverne skal i grundforløbet
- vænne sig til transitionen fra grundskole- til gymnasieelev i faget matematik. Der arbejdes med lektielæsning i matematik, de øgede krav til præcision, dokumentation og forklarende tekst i såvel mundtlig som skriftlig fremstilling, samt forståelse for nødvendigheden af definitioner, sætninger og beviser
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder, lineære funktioner og trigonometri i retvinklede trekanter inden for kernestoffet, samt tilegne sig de dertilhørende kompetencer
- introduceres til matematiske modeller
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- introduceres til Nspire som CAS-værktøj
- screenes mhp. at kortlægge matematiske færdigheder og lette rådgivningen ift. elevernes studieretningsvalg.
Kernestof:
Elementære færdigheder
- elementære regningsarter og deres hierarki, parentesregler, brøkregneregler, kvadratsætningerne, reduktion
- simpel ligningsløsning uden CAS, to ligninger med to ubekendte
Lineære funktioner
- koordinatsystemet (origo, akser, kvadranter)
- funktionsbegrebet, definition, definitions- og værdimængde, de 4 repræsentationsformer (regneforskrift, tabel, graf, tekst)
- modelbegrebet (herunder fordele og ulemper ved modeller)
- lineære funktioner, definition, graf, karakteristika, konstanternes (a og b) betydning med beviser, bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen med beviser, lineær regression i Nspire, anvendelser (bl.a. til bestemmelse af stearinlys’ brændetid)
- ligefrem proportionalitet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589333",
"T": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589333",
"H": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589333"
}