Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Munkensdam Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Jens Letort
|
|
Hold
|
2025 ma/o (1o ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Matematik i grundforløbet
Faglige mål:
Eleverne skal i grundforløbet
- vænne sig til transitionen fra grundskole- til gymnasieelev i faget matematik. Der arbejdes med lektielæsning i matematik, de øgede krav til præcision, dokumentation og forklarende tekst i såvel mundtlig som skriftlig fremstilling, samt forståelse for nødvendigheden af definitioner, sætninger og beviser
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder, lineære funktioner og trigonometri i retvinklede trekanter inden for kernestoffet, samt tilegne sig de dertilhørende kompetencer
- introduceres til matematiske modeller
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- introduceres til N’Spire som CAS-værktøj
- screenes mhp. at kortlægge matematiske færdigheder og lette rådgivningen ift. elevernes studieretningsvalg.
Kernestof:
Elementære færdigheder
- elementære regningsarter og deres hierarki, parentesregler, brøkregneregler, potensregnereglerne, kvadratsætningerne, reduktion
- simpel ligningsløsning uden CAS, to ligninger med to ubekendte
Lineære funktioner
- koordinatsystemet (origo, akser, kvadranter)
- funktionsbegrebet, definition, definitions- og værdimængde, de 4 repræsentationsformer (regneforskrift, tabel, graf, tekst)
- modelbegrebet (herunder fordele og ulemper ved modeller)
- lineære funktioner, definition, graf, karakteristika, konstanternes (a og b) betydning med beviser, bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen med beviser, lineær regression i N’Spire, anvendelser (bl.a. til bestemmelse af stearinlys’ brændetid)
- ligefrem proportionalitet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1.o
-
Se nedenstående besked fra IT-vejlederen. I skal have programmet, så få det købt, mens det er billigt:
-
Løs opg. 1-3 side 3 i ’Opgavehæftet’, samt opg. 1 og 2 side 17 i ’Opgavehæftet’.
-
Grundforløbsmatematik; sider: 2-13, 16-19, 21-29
-
Læs siderne uden at græde. Beviserne tager vi senere.
-
To-punkts-formlen for en lineær funktion. Lær formlerne for a og b udenad i sætning 2 og 3 side 7 og 8.
-
Læs om repræsentationsformer og matematisk modellering.
-
De 4 repræsentationsformer og tekstopgaver i matematik. Se også i OneNote.
-
Skæring mellem linjer. Se også i OneNote.
-
Studiegrupper og klassespejl 1o September 2025.pdf
-
Grundforløbsopgaver; sider: 11-13, 19-20, 22
-
Skæring med koordinatsystemets akser (x- og y-aksen). Led og faktorer. Løsning af førstegradsligninger.
-
Georg Mohr opgaver mm.
-
Parentesregneregler. Løsning af ligninger.
-
Parentes-regneregler og bogstavreduktion. Løs opg. 1-3, 6-9 side 24-25 i opgavehæftet
-
Kvadratsætningerne.
-
I må have alle noter, opgaver, teksthæftet, opgavehæftet, jeres afleveringer og alt, I har printet ud med. I får en lommeregner udleveret.
-
Opgaveregning, samtaler og tilbagemelding på screening.
-
Brøkregneregler. Løs opg. 1-7 side 20-22 i opgavehæftet.
-
Lineær regression. Løs opg. 2 side 12, samt opg. 6 og 7 side 15-16 i opgavehæftet.
-
Giv hinanden lektier for, så I kan færdiggøre jeres rapport på ca. 45 minutter i modulet.
-
Potensregneregler. Lær de 5+2 regler udenad. I får en lille test i dem.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
1.aflevering
|
26-08-2025
|
|
2.aflevering
|
09-09-2025
|
|
3.aflevering
|
27-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589353",
"T": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589353",
"H": "/lectio/1207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75918589353"
}