Holdet 1r DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Munkensdam Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Josefine Gade Elkjær
Hold 2025 DA/r (1r DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler til unge
Titel 2 Innovationsforløb - Unges trivsel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler til unge

Forløbet fokuserer på taler og unge mennesker til at introducere grundlæggende retoriske begreber og en retorisk forståelse. Det vil være taler af unge, til unge og om unge.  Den retoriske analyse står centralt i forløbet og vi supplerer med argumentationsanalyse. Forløbet bruger også løbende små praktiske øvelser, hvor eleverne også selv skal arbejde skabende og prøvende med retorikken - ved fx at skrive noget og at tale foran andre. I midten af forløbet ligger en argumenterende skriveøvelse, hvor eleverne prøver kræfter med begreberne i praksis, og forløbets afslutning er en tale, som eleverne skal skrive og fremføre i deres studiegrupper.

De centrale begreber i forløbet er:
- Det retoriske pentagram
- Appelformer
- Topik
- Toulmins argumentationsanalyse
- Et udvalg af sproglige figurer: anafor, epifor, allitteration, assonans, triade, modsætninger, udbrud, retorisk spørgsmål og selvrettelse
- Billedsprog: sammenligning og metafor

Tekstmateriale til analyse:
- Nathaly Lerche Nowak (30. september 2022): "Tale om skolesystemet ved Talefest"
- Anna Bjerre Johansen (26. juni 2021): "Tale ved Roskilde Summerdays"
- Alex Vanopslagh (10. august 2016): "Drop nu offerrollen og tag ansvar for dit eget liv"

Tekstmateriale med teori og begreber:
- Gennemgang af begreber i forløbet (lærerproduceret materiale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Innovationsforløb - Unges trivsel

Et tværfagligt forløb med engelsk og samfundsfag med fokus på unges trivsel (i en præstationskultur).

Formålet: At eleverne hurtigt i deres skolegang oplever at arbejde innovativt med deres faglige viden sammen med et emne og en vinkel, der er helt tæt på deres hverdag.

De første tre moduler handler om ungdomsfilm og -serier med udgangspunkt i den norske TV-serie SKAM. I modulerne fokuserer vi på at lave en personkarakteristik af Eva. Derudover arbejder vi med filmiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer