Holdet 1gbk2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Munkensdam Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Menika Isager Christensen
Hold 2025 bk/gbk2 (1gbk2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Farver og udtryk
Titel 2 Magi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Farver og udtryk

I forløbet arbejder vi teoretisk, analytisk og praktisk med, hvordan man i kunsten kan udtrykke følelser. Omdrejningspunktet er eksperimenter med og undersøgelser af ekspressiv kunst.

Indledningsvis eksperimenterer eleverne med at udtrykke følelser igennem bl.a. musikmaleri inspireret af Kandinsky og Middendorf og ekspressiv tegning med blyant og akvarel. Eleverne introduceres desuden til Ittens farvekontraster. Dernæst undersøges den ekspressive tilgang til kunsten analytisk igennem en række kunsthistoriske nedslag i bl.a. ekspressionismen, neoekspressionismen og samtidskunsten. Hen mod afslutningen af forløbet vender vi særligt blikket mod samtidskunsten med fokus på John Kørners "Crazy Watermelon Shipping", hvor den ekspressive malestil forenes med et socialt engagement, hvor kunsten skal lægge op til debat. Eleverne udtænker desuden deres eget Kørner-inspirerede værk "Supermarket Feelings", der kommunikerer en kritik af den forbrugerisme, som et supermarked kan være udtryk for.

Nøglebegreber: Ekspressiv, naturalistisk, farve, farvekontraster, komposition, rum, maleteknik, ekspressionisme, neoekspressionisme, samtidskunst, ikonografisk metode, symbolik

Fællesværker:
- Helmut Middendorf: Sangeren (1981)
- Vincent van Gogh: Vincents soveværelse i Arles (1888)
- Ernst Ludvig Kirchner: Potsdamer Platz (1914)
- Jean-Michel Basquiat: Philistines (1982)
- Tal R: Sex Shop (2013)
- Ernst Ludvig Kirchner: Fem kvinder på gaden (1913)
- John Kørner: Supermarket Fruit (2020)

Sekundærtekster:
Farven (uddrag af Billedkunstbogen)
Billedets formelle virkemidler (form) (MO)
En indre virkelighed (uddrag af Grundbog i kunst og arkitektur)
Klip fra Kunstnerkollektivet

Hjælpetekster til analyse:
Hjælpetekst 1: Shulamith Behr: ”Ekspressionismen”, 1999
Hjælpetekst 2: Georg Simmel: ”Storbyerne og det åndelige liv”, 1903 (referat)
Hjælpetekst 3: Rubens: De tre gratier, 1635

Praktiske øvelser inkl. refleksioner:
Hvordan kan man udtrykke følelser i et maleri?
Ekspressivt selvportræt på værkmappe
Afprøvning af ekspressiv tegning med akvarel og blyant
Supermarket Feelings

Analyse- og øvelsesark:
Ekspressivitet i malerier
Ikonografisk analyse af Kirchners Fem kvinder på gaden (indhold)
John Kørner: Supermarket Fruit (2020)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Magi

I forløbet arbejder vi teoretisk, analytisk og praktisk med magiske billeder. Indledningsvis diskuterer vi ud fra Ryan McGinleys fotografi, hvad det vil sige, at noget er "magisk". Eleverne introduceres for teori om, hvad det vil sige, at et billede af magisk og magiske kendetegn i kunst og visuel kultur, hvor der trækkes kunsthistoriske tråde til middelalderen og prærafaelitterne. Ligeledes eksperimenterer eleverne selv med at skabe magiske fotos ud fra teorien.

Dernæst vender vi blikket mod to danske samtidskunstnere, der gør brug af magi i tegning og maleri, nemlig Julie Nord og Kathrine Ærtebjerg. På baggrund af teori og analyse og med inspiration fra enten Julie Nord eller Kathrine Ærtebjerg udarbejder eleverne et magisk værk, der tematiserer overgangen fra barn til voksen.

Nøglebegreber: Magi som manipulation, magi som transformation, de tre typer magiske verdener, ekspressiv natur, nostalgi, historier, intertekstualitet, symbolik

Fællesværker:
- Selvfundne værker af Ryan McGinley
- Julie Nord: The Only Child (2011)
- Kathrine Ærtebjerg: På vej væk fra Paradiset (2009)
- Selvfundne værker af Julie Nord og Kathrine Ærtebjerg

Sekundærtekster:
Lærerintroduktion til magiske kendetegn
Klip fra Kunstnerportrætter om Julie Nord

Praktiske øvelser inkl. refleksioner:
Eksperiment med magiske fotos
Overgangen fra barn til voksen

Analyse- og øvelsesark:
Analyse af magiske værker af Julie Nord og Kathrine Ærtebjerg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer