Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Karina Bundgaard
|
Hold
|
VE22.hhx.e.AF (VE22 1e AF, VE22 2e AF, VE22 3e AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Interne forhold
Værdikæde, Business Model Canvas, Konkurrencemæssige fordele, KSF
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Konkurrence- og brancheforhold
Markedskarakteristik, konsument og producent markedet, Markedsandele og præference, konkurrencemæssige positioner, konkurrentanalyse og porters Five Forces
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Strategi
Mission, vision, SWOT, TOWS; Konkurrencestrategi, vækststrategi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksterne forhold
Omverdensmodellen, PESTEL
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Segmentering
Segmentering på konsumentmarkedet
Segmenteringsprocessen, segmenteringsvariable, livsstilsmodeller,
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketingmix
Produkt, serviceydelse som produkt, pris, place og promotion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Markedsanalyse
Datakilder, Databaser, kvalitativ og kvantitativ metode, udarbejdelse af spørgeskema, respondentudvælgelse, stikprøveudvælgelse, fejlkilder, repræsentativitet, markedsanalyseprocessen,
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Fokus på udarbejelse af spørgskema til SO4
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Afsætning i et internationalt perspektiv
internationalisering, strategisk analyse, Segmentering og målgruppevalg i et internationalt perspektiv, segmentering på producentmarkedet, produkt i internationalt perspektiv, pris i et internationalt perspektiv, distribution i et internationalt perspektiv, promotion i et internationalt perspektiv, marketingmixet i et internationalt perspektiv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
154,00 moduler
Dækker over:
104 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb branding
Branding tager sin begyndelse med brændemærkning af kvæg, men dækker i dag over meget mere. Vi har i forbindelse med produkt arbejdet lidt med branding, men slet ikke nok til at afdække emnet. Vi skal i dette forløb dykke ned i nogle af de forskellige former for branding og de teorier og modeller, der knytter sig til dem. Formålet er således at få en dybere forståelse af branding. Emner:
Celebrity branding,Sports branding (event branding)
Nation branding
Personlig branding / influencermarketing
Politisk branding
Produkt branding
Sensory branding
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt - Modebranchen
Problemstilling: Hvordan er fremtidsmulighederne i modebranchen?
Start med at analysere branchen eller en del af den (en udvalgt produktgruppe) for at få en forståelse for de overordnede tendenser, udfordringer og muligheder.
Herefter skal I udvælge en virksomhed, som I skal analysere med henblik på at besvare problemstillingen.
Jeres besvarelse skal bare dække kernestoffet bredt – interne forhold, eksterne forhold, internationalisering mv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55100243033",
"T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55100243033",
"H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55100243033"
}