Holdet VE22.hhx.f.AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution AABC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Karina Bundgaard
Hold VE22.hhx.f.AF (VE22 1f AF, VE22 2f AF, VE22 3f AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Interne forhold
Titel 2 Konkurrence- og brancheforhold
Titel 3 Strategi
Titel 4 Eksterne forhold
Titel 5 Segmentering
Titel 6 Marketingmix
Titel 7 Markedsanalyse
Titel 8 Afsætning i et internationalt perspektiv
Titel 9 Forløb branding
Titel 10 Eksamensprojekt - Modebranchen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Interne forhold

Værdikæde, Business Model Canvas, Konkurrencemæssige fordele, KSF
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Konkurrence- og brancheforhold

Markedskarakteristik, konsument og producent markedet, Markedsandele og præference, konkurrencemæssige positioner, konkurrentanalyse og porters Five Forces
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Strategi

Mission, vision, SWOT, TOWS; Konkurrencestrategi, vækststrategi
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksterne forhold

Omverdensmodellen, PESTEL
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Segmentering

Segmentering på konsumentmarkedet
Segmenteringsprocessen, segmenteringsvariable, livsstilsmodeller,
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Marketingmix

Produkt, serviceydelse som produkt, pris, place og promotion
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Markedsanalyse

Datakilder, Databaser, kvalitativ og kvantitativ metode, udarbejdelse af spørgeskema, respondentudvælgelse, stikprøveudvælgelse, fejlkilder, repræsentativitet, markedsanalyseprocessen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på udarbejdelse af sprøgeskema til SO4
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 8 Afsætning i et internationalt perspektiv

internationalisering, strategisk analyse, Segmentering og målgruppevalg i et internationalt perspektiv, segmentering på producentmarkedet, produkt i internationalt perspektiv, pris i et internationalt perspektiv, distribution i et internationalt perspektiv, promotion i et internationalt perspektiv, marketingmixet i et internationalt perspektiv
Indhold
Omfang Estimeret: 154,00 moduler
Dækker over: 98 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb branding

Branding tager sin begyndelse med brændemærkning af kvæg, men dækker i dag over meget mere. Vi har i forbindelse med produkt arbejdet lidt med branding, men slet ikke nok til at afdække emnet. Vi skal i dette forløb dykke ned i nogle af de forskellige former for branding og de teorier og modeller, der knytter sig til dem. Formålet er således at få en dybere forståelse af branding. Emner:

Celebrity branding,Sports branding (event branding)
Nation branding
Personlig branding / influencermarketing
Politisk branding
Produkt branding
Sensory branding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 10 Eksamensprojekt - Modebranchen

Problemstilling:  Hvordan er fremtidsmulighederne i modebranchen?

Start med at analysere branchen eller en del af den (en udvalgt produktgruppe) for at få en forståelse for de overordnede tendenser, udfordringer og muligheder.
Herefter skal I udvælge en virksomhed, som I skal analysere med henblik på at besvare problemstillingen.
Jeres besvarelse skal bare dække kernestoffet bredt – interne forhold, eksterne forhold, internationalisering mv.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde