Titel
2
|
Undervisningsbeskrivelse for 2. år
Undervisningsbeskrivelse for 2. år
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
– Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt
Materiale:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 11
• Gallup Kompas
- Comzoom
Promotion
Generelt om positionering og promotion. Særlig fokus på influencer marketing.
Kernestofområder:
• Segmentering, målgruppevalg og positionering – Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt
• Marketing mix – Marketing mixet nationalt
Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 22
• Bregendahl, M.; Haase, M; Madsen, J. H. 2017. Markedskommunikation. Systime, kap. 6.4
• Sandager, A, B,; Ladefoged, A. (2021) Jasmin Lind tjener mest på YouTube – men TikTok-mediet er »i gang med at eksplodere« i Berlingske.dk 21. dec. https://www.berlingske.dk/kultur/jasmin-lind-tjener-mest-paa-youtube-men-tiktok-mediet-er-i-gang-med-at
• Digital Handel 2022. Hvad er influencer marketing og hvordan kommer du i gang? Optagelse af Webinar
https://videnscenterportalen.dk/dh/2022/06/02/gense-webinar-influencer-marketing/
Produkt
Generelt om produkt og serviceydelser. Særligt fokus på oplevelsesøkonomi og virksomheden ”Gartnergården”
Kernestofområder:
• Marketing mix – Marketing mixet nationalt
Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 15 og 16
Pris
Generelt om prisparameteren
Kernestofområder:
• Marketing mix – Marketing mixet nationalt
Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 18
Distribution
Generelt om distribution. Fokus på at analysere ditributionsparameteren
Kernestofområder:
• Marketing mix – Marketing mixet nationalt
Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 20
• Digital Handel. Overblik over kanalstrategier: https://digitalhandel.ventures.dk/digital%20salg%20og%20forretningsforst%C3%A5else/matrix/matrix.html
• Podcast: Digitale tanker. 2018. https://digitaletanker.com/episode-61-omnichannel/
• Hvorfor du bør indtænke omnichannel i din virksomheds strategi? Fra twentyfour https://twentyfour.dk/blog/omnichannel-strategi/
Intro til økonomisk metode og SO4
Generelt om metode. Særligt fokus på indsamling af data og spørgeskemadesign
Kernestofområder:
• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
o Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
o Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 1
• Ditlevsen, S. D. 2020. For 25 år siden kom den første PlayStation til Danmark. Konkurrenten kvajede sig helt gevaldigt. Fra dr.dk 29. sep. 2020 https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/25-aar-siden-kom-den-foerste-playstation-til-danmark-konkurrenten-kvajede
Metode og big data
Generalt om metode
Kernestofområder:
• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
o Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
o Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 1
B2B
Købsadfærd og segmentering på B2B. Særligt fokus på B2B-salg hos casevirksomheden Siemens Gamesa på baggrund af oplæg fra salgschef fra Siemens Gamesa
Kernestofområder:
• Segmentering, målgruppevalg og positionering
o Segmentering nationalt
• Den eksterne situation
o Købsadfærd på business-to-business
Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 7 og kap. 13
• Materiale fundet af eleverne selv om virksomheden Siemens Gamesa
|