Holdet VE22.hhx.m.AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution AABC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Anne Christine Rask Dissing
Hold VE22.hhx.m.AF (VE22 1m AF, VE22 2m AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse 1. år
Titel 2 Undervisningsbeskrivelse for 2. år

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse 1. år

Den interne situation

Den interne situation
• Virksomhedskarakteristik
• Værdikæder
• Forretningsmodeller

Materiale:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 2
• Alexander Osterwalder: The Business Model Canvas, YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2FumwkBMhLo&ab_channel=StanfordeCorner
• Din yndlingsmad: Chipsfabrikken 2017. Dokumentar DR2




Eksterne forhold

Eksterne forhold:
• Omverdensforhold, nationalt


Materiale:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 3




Konkurrence- og brancheforhold

Konkurrence- og brancheforhold

Den eksterne situation

Eksterne forhold:
• Omverdensforhold, nationalt
• Konkurreceforhold
• brancheforhold


Materiale:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 3, 5

• Diverse statistik og analyser fra
o Euromonitor
o Danmarks Statistik
• Jacobsen, S.S. 2022. Nyt sodavandsmærke vil tage kampen op med de udenlandske premiumprodukter. Fødevarewatch 7. marts. 2022




Strategi og SO2


Strategi og SO2

Strategi
• SWOT
• TOWS
• Mission, vision og værdier
• Konkurrencestrategier
• Vækststrategier

Materiale:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 8
• Caseamteriale om virksomheden Grums
• Diverse artikler fundet af elever
• Euromonitor



Segmentering, målgruppevalg og positionering


Segmentering, målgruppevalg og positionering

Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
– Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt

Materiale:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 11
• Gallup Kompas
- Comzoom
• Diverse relevante artikler og anden information samlet af lærer elever
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 2.1 Perchs The-Eventyr 12-12-2022
Konkurrencesituationen på det danske sodavandsmark 02-02-2023
Skriftlig aflevering til SO2 25-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Undervisningsbeskrivelse for 2. år

Undervisningsbeskrivelse for 2. år


Segmentering, målgruppevalg og positionering
Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet

– Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt

Materiale:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 11
• Gallup Kompas
- Comzoom





Promotion
Generelt om positionering og promotion. Særlig fokus på influencer marketing.


Kernestofområder:
• Segmentering, målgruppevalg og positionering – Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt
• Marketing mix – Marketing mixet nationalt


Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 22
• Bregendahl, M.; Haase, M; Madsen, J. H. 2017.  Markedskommunikation. Systime, kap. 6.4
• Sandager, A, B,; Ladefoged, A. (2021) Jasmin Lind tjener mest på YouTube – men TikTok-mediet er »i gang med at eksplodere« i Berlingske.dk 21. dec. https://www.berlingske.dk/kultur/jasmin-lind-tjener-mest-paa-youtube-men-tiktok-mediet-er-i-gang-med-at
• Digital Handel 2022. Hvad er influencer marketing og hvordan kommer du i gang? Optagelse af Webinar
https://videnscenterportalen.dk/dh/2022/06/02/gense-webinar-influencer-marketing/





Produkt
Generelt om produkt og serviceydelser. Særligt fokus på oplevelsesøkonomi og virksomheden ”Gartnergården”


Kernestofområder:
• Marketing mix – Marketing mixet nationalt


Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 15 og 16



Pris
Generelt om prisparameteren


Kernestofområder:
• Marketing mix – Marketing mixet nationalt


Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 18



Distribution
Generelt om distribution. Fokus på at analysere ditributionsparameteren


Kernestofområder:
• Marketing mix – Marketing mixet nationalt


Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 20
• Digital Handel. Overblik over kanalstrategier: https://digitalhandel.ventures.dk/digital%20salg%20og%20forretningsforst%C3%A5else/matrix/matrix.html
• Podcast: Digitale tanker. 2018. https://digitaletanker.com/episode-61-omnichannel/
• Hvorfor du bør indtænke omnichannel i din virksomheds strategi? Fra twentyfour https://twentyfour.dk/blog/omnichannel-strategi/



Intro til økonomisk metode og SO4
Generelt om metode. Særligt fokus på indsamling af data og spørgeskemadesign


Kernestofområder:
• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
o Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
o Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne

Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 1
• Ditlevsen, S. D. 2020. For 25 år siden kom den første PlayStation til Danmark. Konkurrenten kvajede sig helt gevaldigt. Fra dr.dk 29. sep. 2020 https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/25-aar-siden-kom-den-foerste-playstation-til-danmark-konkurrenten-kvajede



Metode og big data
Generalt om metode

Kernestofområder:
• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
o Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
o Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne


Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 1



B2B
Købsadfærd og segmentering på B2B. Særligt fokus på B2B-salg hos casevirksomheden Siemens Gamesa på baggrund af oplæg fra salgschef fra Siemens Gamesa


Kernestofområder:
• Segmentering, målgruppevalg og positionering
o Segmentering nationalt
• Den eksterne situation
o Købsadfærd på business-to-business

Materialer:
• Bregendahl, M.; Haase, M; Mortensen, R. Østergaard, B.R. 2017. Marketing (Lærerplan 2017), Systime, iBog, kap. 7 og kap. 13
• Materiale fundet af eleverne selv om virksomheden Siemens Gamesa
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering Dan Cake 05-09-2023
Aflevering: Influencer marketing 09-10-2023
Virtuel undervsining 23-10-2023
Aflevering: Jeres egen servicevirksomhed 07-11-2023
Fokuspunkter til EC 08-03-2024
Aflevering State 12-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 98 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer