AABC - HHX-gymnasiet Risskov
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Risskov
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VE22.hhx.j.DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
AABC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Iben Sønderup
Hold
VE22.hhx.j.DA (
VE22 1j DA
,
VE22 2j DA
,
VE22 3j DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Nyheder, journalistisk og kommunikation
Titel 2
Nyheder journalistisk og kommunikation fortsat
Titel 3
Værklæsning: Jens Blendstrup: Gud taler ud
Titel 4
Fake News
Titel 5
Udsendt af Danmark
Titel 6
Besættelsens tekster
Titel 7
DHO
Titel 8
Danmark i Europa
Titel 9
Tendenser i samtiden. Retorik og argumenation
Titel 10
Litteraturhistorien
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Nyheder, journalistisk og kommunikation
Nyheder, journalistik og kommunikation. Hvordan nyheder produceres
Indhold
Kernestof:
Danskfaget er ikke kun litteratur. Aspekter af danskfaget kan bruges i mange sammenhænge i jeres fremtidige arbejdsliv.
Lektier: Den iscenesatte virkelighed, p134, p209, p138 (om Indhold, kildetyper + de fem nyhedskriterier)Se tv-avisen på DR/dr.tv fra d. 9. november kl. 18.30.
Lektier: Den iscenesatte virkelighed: p128, p158,p159, p164
Læs i Den iscenesatte virkelighed (Systime):”Når medierne sætter dagsorden” :https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=139 + ”Breaking news...”: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=140
Læs i Den iscenesatte virkelighed (Systime): om
Læs ”6 ting du skal vide om Qatar inden VM” https://www.sdu.dk/da/delt/lightboxpages/nyviden-og-presse/vm22-tema/vm-6-ting-du-skal-vide
Læs om lyd som virkemiddel: https://closeup.systime.dk/?id=144 Vi skal se en dokumentar (om noget helt andet end fodbold)
Læs om Reportagen som genre:
Forberedelse: Læs om Reportagen som genre:
Vi skal se Ørnedræberne 3 :)
Vi skal se afsnit 4 af Ørnedræberne :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nyheder journalistisk og kommunikation fortsat
Indhold
Kernestof:
Læs om podcast-mediet, til og med afsnittet ”Typer af podcastdokumentarer”: https://hbdansk.systime.dk/?id=290#c1701
På Drev, i mappen "Nyheder journalistik og kommunikation" ligger der en stribe arbejdsspørgsmål til vores podcast "I en forstad til mørket".Besvar de fem første arbejdsspørgsmål som forberedelse til denne time. Og KUN de fem første! Resten arbejder v
Læs om Podcastens virkemidler (nederste halvdel af siden/kapitlet i bogen): https://hbdansk.systime.dk/?id=290#c1701 I timen skal vi høre en ny podcast og arbejde med den.
Besvar arbejdsspørgsmål 1-13
VI skal arbejde med podcast...
Medbring en lyd til din gruppes podcast.Gruppen skal have lagt en plan i jeres docs, hvor I ved, hvordan jeres fortælling skal organiseres. Med fortælling, lyde, musik osv. Vi arbejder videre med den i denne dobbelttime.
PODCAST-KAVALKADE! Vi skal høre alle gruppers podcast - yes! det bliver superfedt! SÅ: sørg for at jeres gruppes podcast er HELT færdig og klar til afspilning i klassen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Podcast-projekt
07-02-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Værklæsning: Jens Blendstrup: Gud taler ud
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med arbejdet med den nye bog, Gud taler ud. OBS: MEDBRING BOGEN.Læs Gud taler ud s. 5-15. Læs forside, flapper og bagside. Hvordan defineres bogen som genre?
Læs Gud taler ud s. 16-26. Tag noter: Beskriv Guds opførsel på rejsen. Overvej: Hvordan tror du, det opleves af sønnerne og Gerd Lilian, at han opfører sig sådan?
Læs Gud taler ud s. 27-40
Læs Gud taler ud s. 41-74.
Læs Gud taler ud s. 75-93.
Læs Gud taler ud s. 94-98
Læs Gud taler ud s. 98-110.
Læs Gud taler ud s. 111-125
Læs Gud taler ud fra s.126 til slutningen. Altså resten af bogen.
Grupper arbejder på PP-slides, som skal være klar til fremlæggelse mandag morgen kl. 8.15.
Grupper fremlægger om bogen Gud taler ud.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fake News
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter påskeferien! Vi skal i gang med et nyt forløb i dansk: Fake news! Det bliver superspændende! Læs om fake news: https://denstoredanske.lex.dk/fake_news + læs om Løgnefabrikken: https://storenyheder.systime.dk/?id=169
Besvar arbejdsspørgsmål til dokumentarfilmen Løgnefabrikken – vi gennemgår dem i timen.
Læs artiklen Tjek på falske nyheder: https://emu.dk/grundskole/dansk/it-og-medier/tjek-paa-falske-nyheder
Læs om digital populisme på højreorienterede ”alternative medier”: https://emu.dk/grundskole/it-og-teknologi/digital-dannelse/folkets-aviser-digital-populisme-paa-hoejreorienterede?pk_source=nyhedsbrev&pk_campaign=HHX%20-%20maj%20-%202021&b=t431-t137
Læs om diskursanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=202Teksten er lang, så begynd i god tid.
Ingen lektier til i dag ;)
Læs om fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler:
På skattejagt efter litteraturen i by-rummet!Mødested: Botanisk Have, hovedindgangen kl. 10.00Medbring din egen madpakke + en flaske vand - man bliver tørstig (og sulten) af at være på skattejagt! Yderligere instruktioner følger ved Botanisk Have - V
Færdig-rediger jeres videoer fra skattejagten på litteraturen i byen. De skal castes i timen, så vi kan nyde fornøjelsen af jeres arbejde
Søg på nettet og find oplysninger om dokumentarist Christoffer Guldbrandsen.
Forberedelse til i dag: 1. Udkast til skr. aflevering.
Forberedelse: Læs om Støjbergs barnebrudssag på DR Detektor: https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-stoejbergs-barnebrud-paa-16-med-mand-paa-50-vaekker-opsigt-her-er-hvad-vi
Forberedelse: Se Skyggekrigen del 1 + 2 hjemmefra. https://www.dr.dk/drtv/serie/skyggekrigen_382298Gerne sammen med jeres forældre, hvis det er muligt. Eller sammen med nogle andre, I kan snakke med. Vi ser del 3 i timen.
Rundbold som afslutning!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Udsendt af Danmark
Indhold
Kernestof:
Hej alle <3 Velkommen tilbage efter sommerferien. Jeg glæder mig til at se jer :)
Ingen lektier. Vi samler op på filmen Den døde soldat i timen. Her vil vi lave et lille par-arbejde ud fra de arbejdsspørgsmål, der ligger på Teams. Det kommer til at foregå sådan, at I taler sammen om spørgsmålene i timen. Og så tager jeres egne per
Vi får i dag besøg af en "special guest", nemlig Henning Thisgaard, specialsoldat fra Frømandskorpset. Siden Forsvaret oprettede special-enheden Frømandskorpset i 1957, har kun godt 300 mand klaret den ekstreme uddannelse. Frømændene bliver tilkaldt,
Notér i holdnotesbogen, under dit navn, under "Hjemmearbejde" alt, hvad du kan huske fra foredraget med Henning Thisgaard.
Vi skal i dag arbejde med to videoer fra Udsendt af Danmark.En m . AC Riebnitzsky (hende, der også er forfatter til Den stjålne vej. Hun var soldat, før hun blev forfatter).
Læs Uddrag af Så efterlades alt flæskende (digte). Der ligger to digte inde i klassemappen, under Generelt - Filer - Udsendt af Danmark.
Vi fortsætter med at undersøge, hvordan litteraturen som kunstform kan fremstille krig. I romanen Hell Man (2012) af Sanne Søndergaard møder vi Thor, der som 21-årig vælger at blive udsendt til Afghanistan, Helmand-provinsen.Find uddraget af bogen i
Obligatorisk forberedelse: lyt her til ny podcast med Chr. Guldbrandsen: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-01-01-05-00-223 Hvis du kan nå det: Gense (hjemmefra) dokumentaren Capitol-angrebet indefra – fire timer, der ændrede
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Besættelsens tekster
Et temaforløb med fokus på Besættelsestiden og den tids tekster. Analyse af litteratur, dokumentarprogrammer, film, plakater, dagbogsnotater, fotos samt sproglig analyse af tekster fra hhv. den censurerede dagspresse og modstandsbevægelsens illegale blade.
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt forløb: Besættelsens tekster. Vi skal læse tekster om og fra Besættelsestiden, se dokumentar og film. OG på museumsbesøg. Mere om det senere. Forberedelse til i dag: Læs i Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systi
Læs Randers i Besættelsestiden, s. 1-7 (pdf-filens sidetal). Der ligger en pdf, der gerne skulle være OCR-scannet, i mappen ”Besættelsens tekster” på Teams.
Læs Randers i Besættelsestiden, s. 8-10 (pdf-filens sidetal).
Ingen lektier - vi skal se en dokumentar.
Vi fortsætter med forløbet Besættelsens tekster.
Vi ses på Besættelsesmuseet - og til en cafétur bagefter ;)
Vi skal arbejde med plakatanalyse. Læs derfor teksten "Analysemodel til plakater" (pdf), der ligger i mappen Besættelsens tekster Kig også gerne på de plakater, der ligger i mappen "Plakater Besættelsestiden".
Vi skal se et afsnit af dokumentarserien Modstandskampens sidste vidner. Ingen lektier. Glæder mig til at se jer! Og til at se vigtig dokumentar sammen med jer.
Læs Jørgen Røjel: Kæft trit og retning: ”Hvidstengruppen” (uddrag). Ligger i teams-mappen "Besættelsens tekster".
Søg på nettet oplysninger om jernbanesabotagen d. 17.-18. november 1943 ved Langå. Jeg fortæller om jernbanesabotagen, og vi tager en klassesamtale. Dette som optakt til fredagens ekskursion til Langå.
I dag skal vi på ekskursion til Langå. I kan se programmet for turen vedhæftet her. I er velkomne til at køre derud i egne biler, men jeg har også tjekket Rejseplanen og indskrevet alle detaljer om offentlig transport derud. Programmet er tilpasset t
Skriftlig træning: Læs om reportagegenren: https://www.gymdansk.dk/den-klassiske-reportage.html
Læs om Flammen og Citronen:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reportage ekskursion Langå
19-11-2023
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
DHO
Indhold
Kernestof:
DHO-opstart. Læs i ny mappe ”DHO 2024” en tekst af Mikkel Vedby Rasmussen om krisesamfundet.
DHOLæs artikel om Ruslands brug af migranter som en form for chikane af Finland.
Grupper fremlægger "Besættelsens tekster".
DHO – Fokus på analyse og sammenhæng i tekster. Læs pdf-filen ”Sammenhæng i tekster” – find den i DHO-mappen under dansk på Teams.
Læs de to artikler "Spyttemanden" og "Da Danmark blev overvældet" samt se de to pressefotos. Alt ligger i filen "Flygtningestrømmen i 2015. Tekster og fotos". Find filen i DHO-mappen under Dansk på Teams.
DHO. Link til mappen: https://efif.sharepoint.com/:f:/r/sites/AK-VE22hhxjDA/Klassematerialer/DHO%202024?csf=1&web=1&e=ZvEled
Læs eller genlæs https://www.berlingske.dk/samfund/da-danmark-blev-overvaeldet-og-flygtninge-gik-paa-motorvejen
DHO. Fokus: indledning og metodeafsnit
Fokus: Konklusion.Læs om konklusion på DHO-sitet:
DHO. Fokus: dokumentation og kildeliste. Læs om Kildeliste på DHO-sitet: https://efif.sharepoint.com/sites/SO5-DHO/SitePages/Kildeliste.aspx Vi får besøg af Kirsten fra biblioteket, som vil fortælle en masse tips og tricks til arbejdet med kildeliste
Vi arbejder med DHO. Der bliver mulighed for at stille spørgsmål og at skrive på opgaven.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Danmark i Europa
Et forløb om dansk og europæisk kultur, kulturmøder, grænseoverskridende kriminalitet, Europas sikkerhedssituation mv.
Belyst ud fra en række forskellige teksttyper, både medietekster, litterære tekster samt multimodalt kulturelt arrangement på Dokk1: Kunst, kultur, natur - vi drømmer om fremtiden.
Træning i analyse af ovennævnte teksttyper.
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt forløb, der hedder Danmark i Europa. Læs om det politiske Europa her: https://detpolitiskeeuropa.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=325
Læs i Håndbog til dansk om dokumentar: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Læs sidste nyt i sagen om udbytteskat: https://nyheder.tv2.dk/2024-02-14-sanjay-shahs-formodede-hjaelper-vil-tilstaa
Læs i Håndbog til dansk om podcasts: https://hbdansk.systime.dk/?id=290
Vi skal i dag arbejde med dokumentaranalyse og lære om Estlands forhold til Danmark og til Europa.
Lykke Friis er direktør for Tænketanken Europa. Tidligere klima- og energiminister og folketingsmedlem for Venstre. Prorektor ved Københavns Universitet 2006-2009 og 2013-2018.
Temamodul om Mathilde Walter Clarks bog Det blinde øje
I dag skal vi "ud af huset" - vi skal opleve et anderledes arrangement på Dokk1. Det handler om fremtiden! Klik ind på linket og se mere om, hvad vi skal opleve - og HUSK din egen kop, hvis du vil have gratis kaffe! ☕️😊Dørene åbnes kl. 13, og progra
Vi skal i denne time udarbejde et PP over vores forløb Danmark i Europa.
Vi blænder op for foredrag med Niels Fuglsang, cand.scient.pol og PhD i økonomi. Niels Fuglsang er medlem af Europa-Parlamentet og har skrevet PhD om Finansministeriets regnemodeller og deres indvirkning på politiske beslutninger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tendenser i samtiden. Retorik og argumenation
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie! 😊Vi skal i gang med et nyt forløb:
Tendens, vi skal arbejde med i dag: #Metoo
I dag skal vi arbejde med tendensen Bekendelser i medier/litteratur
Gå ind på Teams, find mappen "Tendenser i samtiden. Retorik". Heri ligger der tre png-filer om Lea Wermelin, som har været miljøminister. Filerne gengiver et stort portræt-interview, som hun har givet til en stor dansk avis. Nr. 1 og 2 er kun for at
I dag skal vi arbejde med Træning til skriftlig eksamen
Skrivetræning. Videre arbejde med opgave. Vælg mellem analyse af Morten Pape: "I ruiner" eller essay om sårbarhed, som vi begyndte på i sidste uge.
Vi skal i dag arbejde med tendensen Bøger der har gjort en forskelLæs Kim Blæsbjerg. De Bedste Familier. Uddrag - 16-09-2024 - 22.11.pdf så meget du kan nå. Alternativt: lyt til den som lydbog. Teksten er det meste af første kapitel i bogen
Bøger der har gjort en forskel
Vi fortsætter med Bøger der har gjort en forskel
Grupper fremlægger en PP-om klassens studietur. Skal indeholde 10 slides med fotos og stikord.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Studietur - fremlæggelse
08-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Litteraturhistorien
Litteraturhistorien i flg. bekendtgørelsen
Indhold
Kernestof:
Så er jeg tilbage! 😊 Og vi skal have fat i litteraturhistorien igen. Se færdig hjemme: 1800-tallet på vrangen, afsnit 2: "Gud, konge og politistat". Den ligger på Mit CFU, under Mine materialer.
Mini-"skrive-eksamen".
Læs om Adam Öehlenschläger og læs digtet Guldhornene: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2095
Læs om H.C. Andersen.
Læs om Steen Steensen Blicher og læs begyndelsen af hans novelle Sildig Opvaagnen, men kun til og med afsnit 5 (se afsnits-tal i venstre side af teksten).
Læs Steen Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen", til og med afsnit 15 (se afsnits-tal i venstre side af teksten). https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2087
Læs Sildig opvågnen fra s. 74 linje 32 til s. 78, linje 31– hvis I læser i Litteraturens huse (Systime) https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2087, skal I læse til og med afsnit 26.
Læs ”Sildig opvågnen” fra s 78 til s. 82, linje 16: ”…Der kunne ellers ske en dobbelt ulykke, og det måske af en blot fejltagelse.”
Læs "Sildig opvågnen" færdig.
Sidste dansktime inden eksamenstræning.
Virtuelt modul.
Fra Biedermeier til Det moderne gennembrud. - Vi skal se på udviklingen op gennem 1800-tallet. Færdiggør jeres opgaver til modulerne i sidste uge, om Flugten til Amerika og Nådsensbrød. Vi samler op på dem i timen og ser et tv-program om perioden.
Læs om Det moderne gennembruds temaer, køn, klasse og kirke: https://litthist.systime.dk/?id=142
Vi skal analysere:H.A. Brendekilde: UdslidtErik Henningsen: Sat ud og
Andet modul: Læs om kvindefrigørelse og sædelighedsfejde https://litteraturensveje.systime.dk/?id=614 +læs om Sammenbrudslitteratur https://litteraturensveje.systime.dk/?id=612 I timen skal vi gennemgå det læste og begynde på Amalie Skram På Sct. Jør
Genlæs spørgsmålene til ikonografisk analyse: Billedanalyse | Litteraturens huseVi tager på Aros og ser kunst. Vi mødes i forhallen på Aros (eller gennemgangen, hvis man kan kalde den det) kl. 14.15.Jeg giver rundvisning i romantikken og det moderne
Læs Amalie Skram På Sct Jørgen (uddrag) https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2068
Læs Victoria Benedictsson ”Ud fra Mørket” https://litthist.systime.dk/?id=259
Læs om Johannes V. Jensen https://litteraturensveje.systime.dk/?id=635og læs Johannes V. Jensens novelle Cecil.pdf
Litteraturens veje, læs om Tom Kristensen: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=p658
Læs om folkelig realisme og socialrealisme: https://litthist.systime.dk/?id=172
Læs om Karen Blixen og læs hendes fortælling ”Ringen”
Læs Tove Ditlevsen: Aften | Litteraturhistorien – på langs og på tværs og læs digtet Tove Ditlevsen. Blinkende Lygter - 27-01-2025 - 19.04.pdf
Læs Peter Seeberg. Støvsuger. OCR.pdf - denne tekst er ultrakort - så det kan I godt nå 😊
Læs Hansen, Martin A.: Paradisæblerne (1953) | Litteraturens huse
Læs Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Nyt tema: Tendenser i samtiden.
Læs uddrag af romanen Kunsten at græde i kor Uddrag - 11-01-2016 09 43 (00000002).pdf
Dokumentargenrerne: Læs Håndbog til dansk om dokumentargenrerne, afsnittene om Kreativ bearbejdning af virkeligheden, den dybdeborende dokumentar, den observerende dokumentar og (længere nede) den dramatiserede dokumentar https://hbdansk.systime.dk/?
SKAM, sæson 2 (find den på DR tv). Se gerne et par af de afsnit, der kommer før episode 9. Læg mærke til hvilke virkemidler, der bruges. Og det norske sprog.
Kig lidt på denne tekst A. Lindgren. I Skymningslandet. Svensk - 29-08-2024 - 11.32.pdf - hvor meget kan du forstå af det svenske? Jeg hjælper med forståelse i timen 😊
Vi ser eksamensfilmen Ved det grønne bord.
Eksamen: Hvad skal man forberede sig på? Hvordan læser man op til eksamen? Gennemgang af krav til eksamen og hvordan den foregår.Og derefter: HYGGE!
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 70
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55112419641", "T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55112419641", "H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55112419641" }