AABC - HHX-gymnasiet Risskov
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
AABC - HHX-gymnasiet Risskov
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet VE22.hhx.a.Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24
Institution
AABC
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Ole Nyboe Jensen
Hold
VE22.hhx.a.Hi (
VE22 2a Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Opdagelser, Europa og ekspansion
Titel 2
Industrialiseringen
Titel 3
Besættelsestiden
Titel 4
DHO
Titel 5
Nazisme, fascisme og Holocaust
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Opdagelser, Europa og ekspansion
Indhold
Kernestof:
Afsnit
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1377
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1378
6.1. Raske Penge vil omskrive historien
Microsoft Teams
Portugisernes kolonisering af Brasilien
Opdagelsen af Amerika
Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika
Spaniens sølv – en velsignelse eller forbandelse?
England og Frankrig som kolonimagter i Indien
Portugals handelsimperium - og nederlændernes
England og Frankrig i Nordamerika
Nordamerika – den store europæiske indvandring
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Industrialiseringen
Indhold
Kernestof:
Afsnit
1. Den industrielle revolution
Den teknologiske baggrund
Hvorfor var England først?
2. Fra håndværk til industri
Hvor opstod fabrikkerne?
Regulering af arbejdstiden
De fysiske arbejdsforhold
Løn- og ansættelsesforhold
3. Arbejderne organiserer sig
Fra lav til fagforeninger
Fagbevægelsens etablering i England
Fagforeningerne konsolideres
Nye grupper organiserer sig
4. Børn i industrien
Børnearbejde under den industrielle revolution
Børnearbejde i England
Regulering af børnearbejdet
Lovgivning i England
https://industrialiseringen.systime.dk/?id=159
Kilde 2.4: Frederic Winslow Taylor (1910)
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besættelsestiden
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Krigsudbruddet september 1939
Den 9. april 1940: Operation Weserübung
Besættelsen bekendtgøres over for befolkningen
Chok og forvirring
Det storpolitiske spil den 9. april 1940
Danmark og det besatte Europa
Samarbejdspolitikken tager form
Det økonomiske samarbejde
Den aktive tilpasningspolitik
Et grundlovsbrud
Frikorps Danmark
Antikominternpagten
Historien om Danmark
Modstanden organiseres
Modstanden – det svære valg
Sabotage
Besættelsesmagtens reaktion på sabotagen
besættelsesspil regler.pdf Afsnit
besættelsesspil regler.pdf
1.3. Historiebrug
Analyse: Fortællere, fifl løs med historien!
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Tema Krisesamfundet.aspx
Mikkel Vedby Rasmussen Krisesamfundet - Kopi.pdf
Ole i dette rum
Demokratiets vilkår
Anders Foghs tale vedrørende Irak, 18. marts 2003
11. september 2001 og krigen mod terror
Forstå Ukraines blodige fortid: Krigen udkæmpes ikke kun med geværer og kampvogne - også historien er et våben
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nazisme, fascisme og Holocaust
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Kapitel 1: Weimarrepublikkens krise og sammenbrud
Arbejdsløsheden i Tyskland 1919-1939
1.1: Arven fra Første Verdenskrig
Ånden fra 1914
Dolkestødslegenden
Kære elever i 2a
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Kapitel 2: Det nazistiske parti og vejen til magten
2.1: Partidannelse og ideologi
25-punktsprogrammet
1920-1923: Revolutionsfasen
1925-1930: Genopbygningsfasen
1930-1933: Den parlamentariske fase
Offentlig Lektie
Kapitel 3: Det nazistiske folkefællesskab
3.1: Den nazistiske stat
Organiseringen af staten
Den totalitære stat
Tilslutningsdiktaturet
3.2: Folkefællesskabet under nazisterne
Folkefællesskabet ifølge nazismen
3.3: Eksklusion fra folkefællesskabet
Den nazistiske racepolitik (1933-1938)
Anschluss og yderligere radikalisering
Vejen mod holocaust
"Endlösung"
Hvem var ansvarlige
Kan man lægge historien bag sig?
Kap. 4: Fascisternes vej til magten (1922-1925)
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241383834", "T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241383834", "H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241383834" }