Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
AABC
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Jens Winther
|
Hold
|
VE22.hhx.h.IØ (VE22 2h IØ, VE22 3h IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
1. forløb: Introduktion til IØ og al verdens kriser.
Fagets indhold metode introduceres for eleverne. Vi snakker økonomisk historie med stor fokus på kriser vi oplevet de sidste godt 100 år indenfor den økonomiske verden. Her gælder det om at få en forståelse for hvad der udløste kriserne og hvad der gjorde at vi overkom dem igen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1 forløb<. økonomiske grundbegreber
2. forløb Økonomiens grundbegreber
Forløbet dækker kapitlerne 3, 4 og 5 i bogen og handler om de mest grundlæggende begreber indenfor økonomisk tænkning og forståelse. Det økonomiske kredsløb og prisdannelsen står centralt her ligesom forsyningsbalancen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Offentlig økonomi
3. forløb Offentlig økonomi
Offentlig økonomi er en introduktion til de grundlæggende forskelle der er på privat, virksomheds og offentlig økonomi. Det handler om at give eleverne indsigt i den store forskel der er på de i princippet to former for økonomi. Der ud over får eleverne indblik i den politiske styring af økonomien som sker indenfor offentlig økonomi. Endelig er det vigtigt at få indsigt i den økonomiske prioritering der sker indenfor politik der fører til bevillinger til det offentlige. Herefter læser vi kapitel 6 og 7. Sidstnævnte er om velfærdsstaten hvor eleverne i et spil selv får lov til at prioritere hvilke ting det offentlige sygehus skal tage sig af. Fokus i forløbet ligger på forståelsen af samspillet mellem politiske prioriteringer og de økonomiske udmøntninger. Disse diskuteres så og sættes i den dagsaktuelle politiske dagsorden.
Fra uge 48 og frem var der SO4 med miljø & bæredygtighed som tema. IØ var et af temafagene
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Manglen på arbejdskraft
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: de økonomiske politikker
4. forløb De økonomiske politikker
Forløbet dækker kapitlerne 6, 9,11, 12, 13, 14, 15, 16,17og 18. Kapitel 9 som forlængelse af de foregående tema om offentlig økonomi og med stort fokus på kapitel 6 og 15. Diskussionen om manglen på arbejdskraft og hvordan løser vi denne har eleverne brugt en del tid på og kommet med OHP oplæg på. Det indeholder også rigtig megen politisk prioritering eksempelvis om man skal øge indvandringen. I dette skoleår har pengepolitikken fyldt en del med hensyn til bekæmpelse af inflationen, ligesom sidstnævnte begreb har været meget centralt i dette skoleår. Endelig er begrebet råderummet introduceret og diskuteret: hvad er det, hvordan opstår og hvorfor skal det bruges og ikke gemmes, jvf principperne om offentlig økonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5 Danmarks udenrigshandel
5. forløb Danmarks udenrigshandel
Kapitel 10, 22 og 23 har dannet grundlag for forløbet om Danmarks udenrigshandel. Vi har også her inddraget kapitlet om EU. Centralt for forløbet er at give en forståelse for hvad vi sælger og til hvem. De sidste mange års overskud på betalingsbalancen er også et væsentligt omdrejningspunkt i forløbet med fokus på de sidste års meget store overskud i særligt udvalgte danske virksomheder. Det handler også meget om at give eleverne en forståelse af Danmark som en meget åben økonomi: hvad betyder det og hvad er fordele og ulemper ved dette. BREXIT har været inddraget og diskueret; kunne Danmark gå samme vej. Og hvad har været prisen ved BREXIT for englænderne, set som en pris for at forlade et økonomisk samarbejde man har været i i 40 år
Forløbet er i realiteten svært at skille fra det næste forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6 Globalisering og samhandel
6. forløb Globalisering og samhandel
Sidste forløb omfatter kapitlerne fra 24 til og med 32. Fokus er især på globalisering og af-globalisering , fordel og ulemper ved begge dele. Vi har set en del på den nye tendens til protektionisme med USA i spidsen og på EU's historie og udvikling samt udfordringer. Året sluttede af med et miniforløb om Danmarks bistandspolitik hvor eleverne løste en større hjemmegjort opgave om emnet og lavede oplæg om dette.
I december afholdt vi en ekstraordinær terminsprøve for at se hvordan den skriftlige eksamen ser ud.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
60 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7 Ulandsbistand
Forløbet omkring ulands bistanden knytter sig op på en stor opgave som laves individuelt og fremlægges for klassen på slides. Ud over emnet er forløbet også tænkt som eksamensforberedende.
Midt i forløbet så en terminsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241507651",
"T": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241507651",
"H": "/lectio/121/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241507651"
}